عصر بازار

جهت قیمت دلار تغییر کرد

شنای نوسان‌گیران در عمق محدود

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، دلار پس از دو کاهش پیاپی در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۶۳۵ تومان رسید. به گفته فعالان بازار، روز گذشته افزایش خریدهای نوسان‌گیران در کف قیمت موجب شد که جهت حرکتی این ارز تغییر کند. به این ترتیب، در روزهای اخیر، نوسان‌گیران در دامنه محدودی شنا کرده‌اند.

شنای نوسان‌گیران در عمق محدود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بازار ارز در یک هفته گذشته در دامنه محدود 3 هزار و 605 تومان تا 3 هزار و 653 تومان نوسان کرده و نوسان‌گیران در این بازه محدود، گاهی دلار را در جهت کاهشی قرار داده‌اند و گاهی در جهت افزایشی. ایجاد این نوسانات موجب شده که آنها در دامنه محدودی کسب سود کنند. روز یکشنبه برخلاف افزایش دلار، سکه تمام هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 946 هزار تومان رسید.

     

    بازگشت از کف

    روز گذشته شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 610 تومان آغاز کرد که کاهشی 20 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در حالی که خالی‌فروشان ارزی با شروع کاهشی دلار به افت بیشتر قیمت امیدوار شده بودند، با هجوم خریداران نقدی، جهت قیمت معکوس شد. به گفته فعالان، در ساعات پایانی روز شنبه خالی‌فروشان ارزی معاملات بیشتری انجام دادند تا بازار در روز یکشنبه فعالیت خود را تحت‌تاثیر تحرکات آنها آغاز کند. با این حال، با رسیدن قیمت به محدوده 3 هزار و 610 تومان، برخی معامله‌گران تصور کردند که قیمت به کف خود رسیده است؛ در نتیجه خریدهای خود در بخش نقدی بازار را افزایش دادند تا قیمت در مسیر صعودی قرار بگیرد. حاصل تلاش آنها، رسیدن قیمت دلار به عدد 3 هزار و 635 تومان تا ساعت 3 بعدازظهر بود، رقمی که 5 تومان بالاتر از روز شنبه بود و اولین افزایش دلار پس از دو کاهش پیاپی محسوب می‌شد.


    عوامل رشد تقاضا

    به اعتقاد فعالان، افزایش تقاضا در روز یکشنبه موجب شد که حجم ارز نقدی موجود در بازار کاهش یابد و قیمت در مسیر صعودی قرار بگیرد. در رابطه با افزایش تقاضا، دیدگاه‌های متفاوتی در بازار وجود داشت. برخی فعالان اعتقاد داشتند رشد تقاضا بیشتر وابسته به تحرکات نوسان‌گیران ارزی بود که قصد داشتند با نزدیک شدن قیمت به کف، ‌خریدهای خود را آغاز کنند. این در حالی است که گروه دیگری، اعتقاد دارند که افزایش تقاضا ناشی از ضرر کسانی بوده است که از خالی‌فروشان، ارز خریداری کرده بودند، این دسته سعی کردند با خرید نقدی دلار و معکوس کردن جهت قیمت، مانع ضرر خود شوند. البته عاملی که به این دسته کمک کرد، حجم کم عرضه نقدی در بازار بود. در روزهای گذشته حجم معاملات نقدی پایین آمده بود و جریان قیمت بیشتر از سوی معامله‌گران آتی تعیین می‌شد. با این حال، روز یکشنبه، افزایش معاملات نقدی موجب شد که قیمت راستای صعودی را انتخاب کند. این در حالی بود که نرخ آتی دلار همچنان پایین‌تر از نرخ نقدی این ارز بود و معامله‌گران انتظار داشتند که قیمت بار دیگر وارد فاز کاهشی شود. «کاهشی»‌ها اعتقاد دارند که با رسیدن بخشی از پول‌های بلوکه شده به بازار، قیمت مسیر نزولی را انتخاب خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی