عصر بازار

فایننشیال تایمز گزارش داد:

بانک‌های ایرانی در انگلیس آماده فعالیت نیستند

عصر اعتبار- فایننشیال تایمز در گزارشی اعلام کرد رگولاتورهای مالی انگلیس در پی برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه تهران، با استفاده از یک واحد جدید تلاش می‌کنند به سه بانک ایرانی برای بازگشت به سیستم مالی کمک کنند.

بانک‌های ایرانی در انگلیس آماده فعالیت نیستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانکهای ایرانی مستقر در انگلیس یکی از نخستین موسساتی خواهند بود که از این واحد تازه تاسیس بهره مند می‌شوند. واحد مذکور به بانکها امکان می‌دهد به خدماتی مانند کارشناسان اطلاعات و کمک دسترسی داشته باشند.

    بانک مرکزی انگلیس مجوز سه بانک ایرانی شامل بانک پرشیا اینترنشنال، بانک ملی و بانک بین المللی سپه را دو هفته قبل مجددا فعال کرد. این اقدام در راستای اجرای توافق هسته ای و لغو تحریمهای مربوط به فعالیت هسته ای ایران انجام گرفت.

    اما به گفته منابع آگاه، این سه بانک که ارزش دارایی‌هایشان به اتفاق حدود یک میلیارد یورو است، قادر به انجام بیشتر مبادلات مالی نیستند زیرا به دلیل اینکه سالها در تحریم بسر برده اند، با مقررات جدیدی که در مدت مذکور معرفی شده اند وفق نیافته اند.

    یک منبع آگاه به فایننشیال تایمز گفت: این بانکها نمی‌توانند فورا فعالیتشان را آغاز کنند نه به دلیل اینکه تاییدیه‌های رسمی بیشتری دریافت نکرده اند زیرا به مقررات اساسی در بخشهایی مانند مدیریت ریسک، سرمایه و فعالیت عمل نکرده اند.

    مشکلات پیش روی این بانکها منعکس کننده دشواری اتصال مجدد موسسات ایرانی به سیستم مالی جهانی در دوران پساتحریم است.

    واحد بانکی تازه تاسیس امسال از سوی رگولاتورهای مالی بانک مرکزی انگلیس راه اندازی شد و هدف آن تشویق بانکهای تازه راه اندازی شده برای دریافت مجوز رگولاتوری و شروع فعالیتها با تخصیص منابع ویژه به آنها است. طبق تشخیص مقامات بانکی انگلیس، بانکهای ایرانی هم به چنین مساعدتی نیاز دارند.

    بر اساس این گزارش، هنوز معلوم نیست چه مدت طول خواهد کشید تا سیستم این بانک‌ها به‌روز شده و مطابق با معیارهای رگولاتوری شود، اما رگولاتورها ماه‌هاست با این بانکها همکاری داشته اند تا آنها را برای فعالیت در دوران پساتحریم آماده کنند و ممکن است چند ماه دیگر طول بکشد تا این بانکها برای آغاز مجدد فعالیت آماده شوند.

    پیش بینی می‌شود ایران در مجموع به حدود 32 میلیارد دلار از بیش از 100 میلیارد دلار دارایی مالی بلوکه شده در جهان دسترسی پیدا کند.

    بانک سپه که 369 میلیون یورو سپرده نقدی و وامهای بانکی دارد، از سال 2007 تحت تحریم بوده است. بانک ملی که در سال 2008 تحت تحریم قرار گرفت، 382 میلیون یورو دارایی دارد و بانک پرشیا اینترنشنال 221 میلیون یورو دارایی به شکل اوراق قرضه دولتی و سپرده بانک مرکزی دارد که متعلق به بانک ملت و بانک تجارت در ایران است. این بانک در فاینانس تجارت برای مشتریان ایرانی تخصص دارد و در سال 2010 تحت تحریم قرار گرفت.

    بر اساس گزارش شرکت حسابداری مازارس، بانکهای مستقر در ایران هم با چالشهای مشابهی برای بهبود سیستم، کنترلها و اداره فعالیتشان روبرو هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی