عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی در دیدار با هیات اکوادوری مطرح کرد؛

پیشنهاد ایجاد حساب مشترک بانک مرکزی ایران و اکوادور

عصر اعتبار- در دیدار هیات بانکی‌ و تجاری اکوادور با رییس کل بانک مرکزی ایران‌، سیف پیشنهاد افتتاح حساب مشترک بین بانک های مرکزی طرفین به منظور ایجاد مکانیزم مناسب بانکی را ارایه کرد و مورد استقبال طرف اکوادوری قرار گرفت.

پیشنهاد ایجاد حساب مشترک بانک مرکزی ایران و اکوادور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، سیف‌ با بیان اینکه سابقه کشور اکوادور در ایران مثبت است و ظرفیت های مناسبی برای روابط اقتصادی ‌دو کشور وجود دارد گفت: با توجه به علاقه و سطح  مناسب روابط سیاسی دو کشور شایسته است بستر اقتصادی نیز به همین میزان فراهم شود.ضمن آنکه با توجه به زمینه های اقتصادی دو کشور، فرصت مناسبی است با ایجاد  ارتباطات عمیق نیازهای طرفین در زمینه های اقتصادی تامین شود.

    وی افزود: خوشبختانه برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور  اخیراً وزیر صنعت ، معدن و تجارت ایران نیز موضع حمایتی اعلام کرده است و امیدواریم با ترکیب کالایی مناسب در کنار افزایش حجم مبادلات دو کشور ، روابط اقتصادی بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.
    سیف به منظور ایجاد مکانیزم بانکی مناسب  با طرف اکوادوری  پیشنهاد حساب مشترک در بانک های مرکزی دو کشور‌ را ارایه کرد و گفت:‌ بر این اساس بهترین مکانیزم بانکی، ایجاد‌ و افتتاح حساب مشترک در بانک مرکزی طرفین است و از این طریق مبادلات کالایی دو کشور به صورت تهاتری انجام خواهد شد . در این مکانیزم لازم نیست هر معامله ای به صورت مجزا تسویه شود‌، بلکه از طریق این حساب تحت عنوان بدهکار و یا بستانکار تسویه انجام می گیرد.

    وی افزود: در این حساب مبلغی به عنوان سقف مجاز بدهکار و یا بستانکار تعیین خواهد شد و اگر ترکیب کالایی با حجم مناسب و درست انتخاب شود ، امکان تسویه واردات و صادرات با خود کالا فراهم خواهد شد.
    وی ضمن ابراز امیدواری برای مثبت بودن سفر هیات اکوادوری به ایران ، درخواست کرد به منظور بررسی جزییات و راه کارهای این مکانیزم جلسه ای در بانک مرکزی  برگزار شود.

    روابط بانکی ایران و اکوادور  دیرینه است
    در این دیدار eco.esteban melo jacome   معاون رییس بانک مرکزی اکوادور ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و تبریک سالروز انقلاب اسلامی و رفع تحریم های بین المللی گفت:  روابط بانکی ایران و اکوادور دیرینه است‌ و در سال 2008 میلادی طرفین تفاهم نامه بانکی امضا کرده اند. در  این تفاهم نامه همکاری های مالی بین طرفین مورد تاکید قرار گرفته بود، اما بدلیل وجود تحریم های بین المللی متاسفانه به صورت مناسب به مرحله اجرا در نیامد و اکنون امیدواریم  با شرایط ایجاد شده و رفع تحریم ها، روابط بانکی دو کشور گسترش یابد.
    وی‌ با اشاره به بحران مالی جهانی سال 2000 میلادی و انتخاب دلار به عنوان پول ملی کشور اکوادور تاکید کرد: انتخاب دلار به عنوان پول ملی اکوادور، توان رقابت این کشور را با همسایگان خود تضعیف کرده است و در شرایط کنونی اکوادور در زمینه نقل و انتقال ارزی با مشکلات عدیده ای مواجه است.


    معاون رییس بانک مرکزی اکوادور با اشاره به محدودیت های مالی این کشور  در کنار تنگناهای نقل و انتقالات تجاری، روش تهاتری کالا به کالا‌ را در شرایط کنونی مناسب برای اقتصاد اکوادور ارزیابی و ضمن استقبال از پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی ایران تصریح کرد: مایلیم در این زمینه مذاکراتی با طرف ایرانی داشته باشیم، ضمن آنکه در این خصوص نیز با سفیر ایران در کشور اکوادور مذاکره شده است و انتظار داریم شرکت های ایرانی به صورت باز با طرف های اکوادور به معامله اقدام کنند.

    پیشنهاد ایجاد دفتر تجاری اکوادور در تهران
    همچنین در این نشست econ.diego aulestia Valencia  وزیر تجارت اکوادور با بیان اینکه روابط سیاسی مناسب دو کشور زمینه روابط اقتصادی خوبی را فراهم کرده است افزود: اصول اکوادور به صورت شفاف اعلام می شود و خواهانیم در زمینه گمرک مساعدت های لازم از طرف ایران دریافت کنیم .
    وی با ابراز علاقه مندی برای خرید ماشین آلات  ایرانی خواستار ایجاد خط اعتباری از طرف ایرا‌ن در این زمینه شد و  تاکید کرد: ‌برای  خرید ماشین آلات از کشور ایران‌لازم است، مکانیزم های مناسب برای طرفین مورد توافق قرار گیرد و با افزایش مدت زمان و مقدار این خط اعتباری در کنار ایجاد دفتر تجاری در تهران  دو طرف در نهایت  از این مبادله منتفع شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی