عصر بازار

موافقت ایران و کره جنوبی برای تداوم پیمان ارزی

عصر اعتبار- کره جنوبی اعلام کرد این کشور با ایران برای حفظ سیستم کنونی تسویه به وون موافقت کرده و در نظر دارد سیستم پرداخت جدیدی را برای گسترش تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه جایگزین کند.

موافقت ایران و کره جنوبی برای تداوم پیمان ارزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وزارت دارایی کره جنوبی در پی مذاکرات اخیری که در تهران داشت، اعلام کرد ایران موافقت کرده است دو حسابی که در سالهای اخیر به وون کره داشته را حفظ کند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی یونهاپ، دو طرف همچنین استفاده از یورو، یوان چین و ین ژاپن را برای ایجاد راه دیگری برای پرداخت و تسویه پول معاملاتشان مورد بحث و بررسی قرار دادند.

    مقامات وزارت دارایی و امورخارجه کره جنوبی مذاکراتی با نمایندگان بانک مرکزی ایران داشته‌اند و بانک ووری و بانک صنعتی کره (آی بی کی) که حسابهای ایران را کنترل می‌کنند در این نشست حضور داشتند.

    این حسابهای بانکی که حدود سه تریلیون وون (2.49 میلیارد دلار) موجودی دارند، متعلق به ایران هستند و در سپتامبر سال 2010 برای دور زدن محدودیتهای بازرگانی و فراهم شدن امکان تجارت میان دو کشور بدون زیرپا گذاشتن تحریمهای بین المللی ایجاد شدند.

    تحت این سیستم یک پالایشگاه کره جنوبی می‌تواند نفت خام از ایران خریداری کند و پول آن را به حساب‌های ووری یا آی بی کی واریز کند. سپس بانک مرکزی ایران دریافت پول را تایید کرده و به فروشنده ایرانی ریال می‌دهد تا معامله نهایی شود.

    به گفته یک منبع آگاه در وزارت دارایی، به دلیل اینکه شرکتهای کره ای به جای فروش، خرید بیشتری از ایران داشته اند، میزان موجودی این حسابها طی سالهای گذشته به طور مستمر افزایش یافته است.

    این منبع آگاه در ادامه افزود: مذاکرات برای ایجاد یک سیستم پرداخت دیگر در نشست مذکور به نتیجه نرسید.

    همچنین به گفته این مقام کره ای، ایران تجارت قابل توجهی با اروپا دارد از این رو ترجیح می‌دهد از یورو برای تجارت استفاده کند با اینهمه مذاکرات بیشتر در این خصوص در آینده انجام خواهد گرفت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی