عصر بازار

آخوندی در مجلس:

۱۳۸ فروند هواپیما از فرانسه و ایتالیا خریداری شد

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی از خریداری ۱۳۸ فروند هواپیما برای نوسازی کل ناوگان هوایی کشور خبر داد.

۱۳۸ فروند هواپیما از فرانسه و ایتالیا خریداری شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به دلیل درخواست برخی از نمایندگان جهت ارائه گزارش از قراردادهای خرید هواپیمایی ایران از فرانسه در صحن علنی مجلس حضور یافت.

    آخوندی گفت: گزارشی از نوسازی صنعت هواپیماسازی ایران در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد.

    وی ادامه داد: در گام اول، در سفر اخیر دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوایی با ایرباس به شکل اجاره به شرط تملیک برای خرید 118 فروند هواپیما منعقد شد که مبلغ آن 10.5 میلیارد یورو است. بر این اساس برای خرید 45 فروند هواپیمای ایرباس از سری A320 و 45 فروند هواپیمای ایرباس A330 و 16 فروند هواپیمای ایرباس A350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 قرارداد منعقد شده است.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این هواپیماها برای پرواز در بردهای متوسط و قاره پیما کاربرد دارند و می توانیم از این طریق مستقیم به اقصی نقاط جهان پرواز داشته باشیم و به آفریقای جنوبی در جنوبی ترین نقطه کره زمین و به قطب شمال در شمالی ترین نقطه زمین بدون توقف پرواز کنیم.

    آخوندی ادامه داد: علاوه بر این قراردادی با شرکت هواپیماییATR منعقد شد که بر اساس آن 20 فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر جهت فرودگاه های کوچک و متوسط ایران خریداری شد. بنابراین 138 فروند هواپیما برای نوسازی کل ناوگان هوایی ایران خریداری شده است.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: صندلی‌های خریداری شده طی قراردادهای اخیر بیش از کل صندلی های موجود در ظرفیت ناوگان هوایی است و ظرفیت ناوگان را به بیش از دو برابر افزایش می دهد.

    تحویل هواپیماهای ایرباس هشت ساله و هواپیماهای ATR سه ساله است

    آخوندی در خصوص زمان تحویل هواپیما نیز گفت: از امسال یعنی سال 2016 تحویل هواپیماها آغاز می شود و به مدت هشت سال ادامه می یابد.

    وی گفت: تحویل قراردادهای ATR نیز سه سال است و تا سال 2016 همه هواپیماهای اATR تحویل ایران می شود.

    وی ابراز امیدواری کرد با این مجموعه قراردادها 7 فرودگاه بین المللی کشور را به شکل کامل نوسازی کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران کریدور هوایی برای عبور هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است، گفت: از سال 83 ناوگان های هوایی ایران نوسازی نشده است و برنامه ای جهت سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری برای نوسازی ناوبری ایران تدوین شده است. همزمان دیشب با مسئولان ایرباس گفتگو کردم و اعلام کردم که مذاکرات شرکت های خصوصی هواپیمایی مورد حمایت ماست.

    قرارداد خرید هواپیماها به شکل اجاره به شرط تملیک است

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قراردادها به شکل اجاره به شرط تملیک تنظیم شده است، افزود: منبع تامین مالی اولیه توسط خود شرکت ایرباس و شرکت ATR است  و 85 درصد بقیه را خود شرکت سازنده و فروشنده در جهت تامین مالی از منابع بین المللی کسب می کند.

    آخوندی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و دولت هیچ تضمینی برای خرید این هواپیماها نداده است، گفت: از عملکرد این هواپیماها پول خرید آنها بازگشت داده می شود و تضمین، خود هواپیماها هستند.

    وی این قرارداد را در تاریخ مالی ایران بی نظیر خواند و گفت: این حجم قرارداد بدون اخذ هیچ گونه تضمینی از دولت ایران بسته شده که اتفاق بی نظیر در تاریخ مالی ایران است.

    فرودگاه‌های ایرانشهر، مشهد، اصفهان، تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز توسعه می یابند

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 3 یادداشت تفاهم دیگر در خصوص توسعه فرودگاههای کشور با فرانسه بسته شده است، گفت: یادداشت تفاهم توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) ناظر بر این است که یک ترمینال سریع ظرف یک سال با منابع سرمایه‌گذار ایجاد شود تا عملیات ترمینال های موجود به آن ترمینال منتقل شود. همزمان ما هم ترمینال سلام را ایجاد می کنیم و ترمینال موجود فرودگاه امام (ره)  از بهره‌برداری خارج شده و نوسازی می شود تا ظرفیت نقل و انتقال 12 میلیون مسافر در سال را داشته باشد.

    آخوندی گفت: علاوه بر این ترمینال ایرانشهر با ظرفیت سه میلیون مسافر بهره‌برداری خواهد شد و ظرفیت فرودگاهها در کوتاه مدت به 45 میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

    وی اظهار داشت: علاوه بر این یک یادداشت تفاهم جهت نوسازی فرودگاه مشهد امضا شد که 4.5 میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه مشهد جهت پرواز به اقصی نقاط جهان افزوده می شود.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه فرودگاه اصفهان نیز در دستور کار قرار دارد زیرا این فرودگاه در تنگنای سختی قرار دارد و تلاش داریم با توسعه آن، این فرودگاه را به فرودگاهی بین المللی تبدیل کنیم.

    آخوندی تصریح کرد: علاوه بر این توسعه 4 فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز نیز در دست مذاکره است.

    100 هواپیما در کشور زمینگیر و 150 هواپیما با عمر 20 سال فعال هستند

    آخوندی با تشریح وضعیت صنعت هوانوردی ایران گفت: در حال حاضر 256 هواپیما در کشور وجود دارد بدون اینکه زنجیره ارزشی داشته باشد. 100 هواپیما زمینگیر و 150 هواپیما با عمر 20 سال فعال هستند.

    از 54 فرودگاه کشور تنها 8 فرودگاه فعال هستند

    وی گفت: 54 فرودگاه در کشور وجود دارد که 80 درصد پروازها از 8 فرودگاه انجام می شود و 46 فرودگاه در کشور با ظرفیت بسیار پایین کار می کنند.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: 80 درصد پروازهای بین المللی فقط از سه فرودگاه کشور انجام می شود و درآمد فرودگاه امام (ره) به تنهایی برابر 53 فرودگاه دیگر در کشور است که نشان از ضعف صنعت هوانوردی کشور و عدم توجه به مناطق محروم دارد.

    آخوندی در خصوص وضعیت راه‌های کشور گفت: توطئه برخی قدرت های بزرگ و بی تدبیری های داخلی موجب شده مرکزیت تعادلی ایران از بین برود و مرکز هاب هوایی از ایران جابه جا شده و ما اعتقاد داریم باید به ایران بازگردند.

    وی تصریح کرد: اگر جاده ابریشم با تاریخ 2 هزار سال از ایران گذشته است به خاطر این است که ایران چهارراه ارتباطی جهان است. باید مجددا جاده ابریشم نوین را بازتعریف کنیم. ایران باید به مرکز هاب هوایی، زمینی، ریلی و دریایی تبدیل شود.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هدف ما بازگشت ایران به مرکز تعادل است. چرا باید مرکز تعادل هوایی به جنوب خلیج فارس و شمال غرب ایران انتقال یابد؟

    آخوندی با اشاره به قراردادهای طولانی مدت گفت: این قراردادها درازمدت است هشت سال دوره تحویل ایرباس و هشت سال دوره بازگشت خرید که نشان می دهد دولت پذیرفته که با دولت جمهوری اسلامی قرارداد 16 ساله بر مبنای عملکرد هواپیماها ببنندد؛ این نشان می دهد که دولت سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفته است.

    وی گفت: بازگشت قرارداد ایرباس 20 سال طول می کشد که نشان می دهد قدرت های بزرگ پایداری انقلاب اسلامی را پذیرفته اند.

    آخوندی ادامه داد: گفته می شود ریسک ایران در رده 4 از 8 رده در رده‌های بین المللی پیش از تحریم ها قرار داشته که بعد از تحریم ها به رده 7 رسیده است که بدین معناست که ایران از پر ریسک ترین کشورهای جهان است، اما آیا انعقاد قرارداد به مدت 20 سال با ایران بدین معناست که ایران کشوری پرریسک است؟ یا کشوری با ثبات؟

    وی تصریح کرد: دنیا بعد از برجام پذیرفته که انعقاد قرارداد با ایران کمترین ریسک را دارد.

    وزیر راه ادامه داد: آنچه ما در پی آن هستیم این است که در سطح منطقه و جهان رقابت کرده و سهم ایران را از بازار جهانی به دست آوریم.

    آخوندی گفت: از سال 90 تا 93 برآورد سازمان هواپیمایی این است که بیش از 12 میلیارد دلار ایرانیان از شرکت های هواپیمایی خارجی بلیت خریده اند.

    وی افزود: شرکت های هواپیمایی جنوب خلیج فارس 88 میلیون مسافر بین المللی را در سال جابه جا کرده اند در حالی که سهم ناوگان ایران 4.6 میلیون مسافر بوده است و این با فرمایش مقام معظم رهبری که ایران باید قدرت اول منطقه باشد، فاصله زیادی دارد.

    وزیر راه تصریح کرد: چندی پیش هواپیمای A380 که متعلق به امارات بود، به فرودگاه امام آمد و خلبان ایرانی آن پرچم ایران را برافراشت که برای ما افتخار بود اما امروز می خواهیم 12 فروند هواپیمای A380 را خریداری کنیم که موجب افتخار ملت ایران است.

    آخوندی گفت: برخی با یکسری گزافه گویی سهم ایران را به ترکیه و شرکت های اماراتی واگذار کردند، اما ما سهممان را از صنعت هوایی جهان پس می گیریم.

    وی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی انواع اشتغال را در کشور ایجاد می کند اظهار داشت: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم از موضوعات مورد توجه ما بوده که در همین راستا 20فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم تا تمام 54 فرودگاه کشور را فعال کنیم و فرودگاه‌های مناطق محروم نیز فعال شوند.

    آخوندی گفت: یک ناوگان برای مناطق محروم و فرودگاههای درجه دو و سه اختصاص دادیم که موجب توسعه مناطق محروم خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما قصد داریم ایران را به 6 منطقه تقسیم کرده و برای هر منطقه سیستم هوایی با برد کوتاه تعریف کنیم تا در فرودگاههای کوچک نیز پرواز داشته باشیم.

    به گزارش مهر، در بخش دیگری از این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سئوالاتی را که نمایندگان به صورت کتبی به هیات رئیسه ارائه داده بودند، مطرح کرد. اولین سئوال این بود که آیا این هواپیماها به ایرلاین های خصوصی نیز اختصاص می یابند؟

    آخوندی اظهار داشت: برنامه ما برای نوسازی 500 هواپیماست و در همین راستا شرکت لیزینگ کمپانی ملی تاسیس شده و شرکت لیزینگ هواپیمایی ماموریت دارد 200 هواپیما افزون بر این هواپیماها تحویل بگیرد.

    وی ادامه داد: در مذاکره ای که با ایرباس داشتیم اعلام کردم که ایران از خرید هواپیما توسط شرکت‌های خصوصی حمایت می کند و از طریق صندوق توسعه ملی به این شرکت ها وام خواهد داد.

    وزیر راه اظهار داشت: همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرلاین داریم که مرکز تعمیرات هواپیماها در تهران تاسیس می شود.

    پیش نویس قرارداد خرید هواپیما نوشته شده، یادداشت تفاهمی امضا نشده است

    به گزارش مهر در ادامه مهدی کوچک زاده نماینده تهران در قسمت جلویی مجلس حضور یافته و با صدای بلند گفت هیچ قراردادی منعقد نشده و یادداشت تفاهمی امضا نشده است.

    آخوندی در پاسخ به اظهارات وی افزود: تصور اینکه ظرف دو هفته از برداشته شدن تحریم ها، قرارداد 10.5 میلیارد دلاری بسته شود، سخت است. ایرباس و جمهوری اسلامی قرار است ظرف 20 روز مجوزهای قانونی لازم را کسب کنند. آنچه امضا شده پیش نویس قرارداد است، نه یادداشت تفاهم که تمام مراحل قرارداد نیز در پیش نویس پیش بینی شده است.

    توافق ایران و ایرباس برای تولید قطعات هواپیما در ایران

    وی تصریح کرد: ما با ایرباس توافق کرده ایم که به صنعت قطعه سازی هواپیمای کشور کمک کنند و پس از مدتی از ایران قطعه هواپیما بخرند که این امر اتفاق بزرگی است.

    آخوندی گفت: در صورت تحقق این وعده، تولید قطعات، سیستم تحویل و نگهداری آن در تهران تاسیس می شود و به کل هواپیماها در منطقه سرویس می دهد.

    در پایان این سخنرانی، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: زمان دیگری نیز از آقای آخوندی خواهیم خواست در جلسه علنی حضور یابند تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی