عصر بازار

نفت ارزان رشد اقتصادی آمریکا را کاهش داد

عصر اعتبار- اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانه سال ۲۰۱۵ رشدی ضعیف را به نمایش گذاشت و در این میان عملکرد بد بخش نفت و گاز این کشور یک عامل مهم در این زمینه محسوب می شد.

نفت ارزان رشد اقتصادی آمریکا را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانه سال 2015 رشدی ضعیف را به نمایش گذاشت و در این میان عملکرد بد بخش نفت و گاز این کشور یک عامل مهم در این زمینه محسوب می شد.
    بر اساس آمارهایی که دفتر تحلیل های اقتصادی دولت آمریکا در روز جمعه منتشر کرد، تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا در سه ماهه پایانی سال 0.7 درصد رشد داشت که کمتر از 2 درصد سه ماهه سوم و 3.9 درصد سه ماهه دوم بود.
    اقتصاد آمریکا با رشدی ضعیف در بخش مصرف، کسب و کار و رشد هزینه ای دولتی مواجه بود و عملکرد تجاری به دلیل تقویت ارزش دلار بدتر شد.
    هزینه های مصرفی درخشان ترین نقطه اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی 2015 بود و 1.46 درصد رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ای کشور را به خود اختصاص داد. اما حتی این شاخص هم نسبت به 2.04 واحد سه ماهه سوم و 2.42  واحد سه ماهه دوم کاهش داشت.
    سرمایه گذاری ثابت در تجهیزات و ساختارها (به جز ساخت خانه های جدید) نیز کمتر شده و بخش عمده ای از آن ناشی از افت فعالیت های حفاری در بخش نفت و گاز بوده است.
    کاهش فعالیت های حفاری نفت و گاز عامل کل کاهش در سرمایه گذاری تجاری ثابت در ساختارها بود و احتمالا یکی از عوامل کاهش در هزینه های مربوط به تجهیزات نیز بوده است.
    سرمایه گذاری تجاری در استخراج مواد معدنی و پاه های جدید نفت و گاز هم نسبت به بالاترین رقم خود در سه ماهه پایانی 2014، بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
    رشد ضعیف اقتصاد آمریکا در نیمه دوم سال 2015، این بحث را مطرح کرده که آیا افت قیمت جهانی نفت و گاز تاثیری مثبت بر اقتصاد آمریکا دارد یا تاثیر منفی.
    افت قیمت ها مسلما برای تولید کنندگان خبری منفی است و برای مصرف کنندگان خبری مثبت. بنابراین از آنجایی که آمریکا همچنان در مجموع وارد کننده نفت و گاز است، افت قیمت ها در دراز مدت به نفع اقتصاد آمریکا خواهد بود. اما در کوتاه مدت، این تاثیر احتمالا منفی است، زیرا تاثیر این افت قیمت بر سرمایه گذاری های نفتی و گازی فوری است، در حالی که مدت بیشتری طول می کشد تا رشد هزینه های مصرفی و افزایش کسب و کارهای انرژی بر کنترل شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی