عصر بازار

نتایج ارزیابی‌های جهانی از فعالیت‌های کارخانجات نشان داد

نیاز جهان به محرک‌های پولی بیشتر

عصر اعتبار- نتایج ارزیابی‌هایی که روز گذشته از فعالیت جهانی کارخانجات منتشر شد، نشان می‌دهد که سال جدید نیز با همان شرایط پایان سال، یعنی تولید بالا و تقاضای پایین شروع شده است.

نیاز جهان به محرک‌های پولی بیشتر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، نتایج ارزیابی‌های ماه ژانویه از فعالیت‌ جهانی کارخانجات نشان می‌دهد که در ابتدای سال نیز شرایط به روزهای پایانی سال قبل بسیار شبیه است به طوریکه همچنان شاهد مازاد تولید کارخانجات و کمبود تقاضا هستیم.

    به‌گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ابتدای سال 2016، رشد بخش تولید صنایع در حوزه یورو همچنان کند است. حتی با وجود آن‌که کمپانی‌ها قیمت‌های خود را به پایین‌ترین سطح سال کاهش داده‌اند، بازهم سفارش‌های ورودی هیچ‌گونه افزایش قابل‌ توجهی نشان نمی‌دهد.

    کارخانجات انگلیسی که در سال جدید شروعی بسیار سریع تر از انتظار داشته‌اند، با سرعتی بیشتر از سه سال گذشته، دست به تعدیل نیرو زده‌اند. «پیتر دیکسون»، اقتصاددان کامرزبانک می‌گوید: این بهترین شروع سال نبوده اما قطعا بدترین آن هم نبوده است. با این وجود بازارها به بدترین شکل ممکن اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند به‌طوری‌که تاکنون مشابه آن را مشاهده نکرده‌ایم.

    ازسوی دیگر، ارزش بازار سهام، قیمت مواد خام و نفت از ابتدای سال و به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین، دومین اقتصاد قدرتمند جهان، روند نزولی درپیش گرفته است. این نگرانی‌ها، انتظارات را نسبت به اینکه فدرال‌رزرو بلافاصله نرخ بهره را پس از نخستین دور افزایش بعد از حدود یک دهه، مجددا افزایش خواهد داد، از بین برده است. همچنین، احتمالات نسبت به اعمال سیاست‌های انقباضی را به عقب رانده است.

    در ژاپن نیز، افت جدی تقاضا که منجر به فشار رو به پایین بر تورم شده، یکی از مهمترین دلایلی است که بانک مرکزی این کشور را بر آن داشته تا نرخ بهره بانکی را هفته پیش به منطقه منفی هدایت کند.

    در همین حال، بانک مرکزی اروپا (ECB)، در رساندن نرخ تورم حتی به نقطه‌ای نزدیک نرخ تورم هدف خود، ناتوان بوده، و با کندی تقاضا، این نهاد پولی نیز احتمالا در ماه مارس ناچار خواهد شد تا نرخ بهره حساب‌های سپرده‌بانکی را کاهش داده و میزان خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی را در قالب برنامه موسوم به «تسهیل کمّی»، افزایش دهد.

    همچنین، شاخص مدیران خرید که ازسوی موسسه مارکیت برای حوزه یورو اعلام می‌شود، این انتظارات را تقویت می‌کند. این شاخص از 53.2 در ماه دسامبر، به 52.3 در ماه ژانویه سقوط کرده که این افت هم راستا با برآوردها و بالاتر از مرز PMI50 است که این مرز انقباض اقتصادی را از رشد جدا می‌کند.

    ازسوی دیگر، در آسیا نیز، نسخه رسمی از PMI چین برای صنایع، در ماه ژانویه از 49.7 در ماه قبلتر، به 49.4 افت کرده که این رقم پایین‌تر از پیش‌بینی‌ 49.6 برای این شاخص است.

    اما هند نشانه‌هایی از بازگشت غیرقابل پیش‌بینی به رشد دوباره بروز داده به طوری که شاخص PMI این کشور بعد از 28 ماه کندی ناگهان در ماه دسامبر به بالاترین سطح چهارماه اخیر جهش کرد. سایر کشورهای منطقه چندان خوش آتیه و موفق نبوده‌اند به طوری که شاخص تولید در کره جنوبی به منطقه انقباض سقوط کرده و صادرات این کشور جدی‌ترین سقوط سالانه خود را از سال 2009 میلادی تاکنون تجربه کرده‌اند.

    چین، بزرگترین بازار محصولات کره‌جنوبی محسوب می‌شود به تنهایی مقصد یک چهارم صادرات این کشور است. سفارش گوشی‌های هوشمند، خودرو، محصولات نیمه‌هادی و نمایشگرهای تخت، همگی در ماه ژانویه افت کرده و صنایع این کشور را که قلب تپنده اقتصاد کره محسوب می‌شوند، به اغما فرو برد؛ این داستان همچنین برای قطب دیگر تولید محصولات الکترونیک جهان یعنی تایوان نیز تکرار شده است.

    سقوط آزاد قیمت فروش محصولات و افزایش هزینه‌های واردات، همچنین خطرات تورمی را در سراسر منطقه افزایش داده و نیاز به تزریق محرک‌های پولی را بیش از پیش ضرورت بخشیده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی