عصر بازار

دلواپسی‌‌های اصلی رئیس صندوق بین‌المللی پول

کدام کشورها خواب «لاگارد» را آشفته کرده‌اند؟

عصر اعتبار- «کریستین لاگارد»، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، نگرانی نسبت به وضعیت کشورهای کم‌درآمد و وابسته به نفت را مهمترین دغدغه و عامل بی‌خوابی‌هایش می‌داند.

کدام کشورها خواب «لاگارد» را آشفته کرده‌اند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، «کریستین لاگارد»، رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌گوید: تعدادی از کشورهای جهان، خواب را از چشمانم گرفته‌اند و باعث شده‌اند تا دیروقت بیدار بمانم؛ اما در صدر آنها، کشورهای کم‌درآمد که به شدت به نفت وابسته هستند، قرار دارند.

    به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، لاگارد در ادامه گفت: به‌عنوان مثال، می‌توانم از نیجریه نام ببرم که 90 درصد از صادرات و 60 درصد از درآمدهایش توسط نفت و درآمدهای مرتبط با نفت تامین می‌شود. لاگارد که در انستیتو «آلبرایت» واقع در کالج ولسلی سخنرانی می‌کرد، ضمن بیان این سخنان افزود: نیجریه جزو کشورهایی است که با افت نفت با دشواری شدیدی روبرو شده است.

    برخی کشورها حتی به دلیلی افت جدی قیمت نفت، بی پول شده‌اند. نیجریه، درنظر دارد تا از بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا و سایر سازمان‌های مالی بین‌المللی، 9 میلیارد دلار وام دریافت کند.

    همچنین، جمهوری آذربایجان نیز درصدد دریافت یک وام اضطراری به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار است. مقامات IMF به تازگی به این کشور سفر کرده‌اند تا عمق بحران را در آنجا برآورد کنند.

    افت نفت، ونزوئلا را حتی به مرز فروپاشی مالی رسانده گرچه این کشور دست نیاز خود را به سوی منابع دیگری مانند چین دراز کرده و از آنها یاری خواسته است. سال گذشته، ونزوئلا توانست قراردادی را با چین منعقد کند تا این کشور در قبال دریافت نفت، چندین میلیارد دلار کمک مالی به ونزوئلا پرداخت کند.

    «مادلین آلبرایت»، وزیر اسبق خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: ونزوئلا، نه تنها ازنظر سیاسی، بلکه ازنظر اقتصادی نیز درحال شکست است زیرا سران این کشور درآمدهای نفتی خود را پیش‌خور کرده‌اند.

    کشورهایی که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند، زمانی که هربشکه نفت خام بیش از 100 دلار معامله می‌شد، به شدت رو به رونق و رشد بودند اما وقتی در پایان سال 2014، روند نزولی قیمت‌ها شروع شد، آنها نیز به شدت زمین خوردند. در اواسط ژانویه، قیمت هر بشکه نفت خام، برای نخستین بار طی یک دهه اخیر، به کمتر از 27 دلار سقوط کرد.

    «مایک لینچ»، رییس مرکز انرژی استراتژیک و تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: نفت زیر 100 دلار، برای بسیاری غیرقابل باور به‌نظر می‌رسید.

    حالا، کریستین لاگارد، بر لزوم اصلاحات اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت تاکید می‌کند. وی می‌گوید: برای نیجریه بسیار مهم است که هرچه سریع‌تر الگوی اقتصادی و تجاری خود را از نو بسازد و منافع خود را مطابق با واقعیات موجود همسو کند.

    با این حال، کارشناسان همچنان معتقدند که به عنوان بخشی از این گذار اقتصادی نیجریه، شاید نیاز به پرداخت کمک‌های مالی نیز ضرورت یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی