عصر بازار

سیف:

بحث ادغام ثامن‌الحجج و پارسیان مطرح نیست

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که بحث ادغام موسسه ثامن‌الحجج و بانک پارسیان مطرح نیست، اطمینان داد در فرآیند پرداخت سپرده‌ها حداکثر دقت به کار برده می‌شود تا کمترین خسارت به سپرده‌گذاران وارد شود.

بحث ادغام ثامن‌الحجج و پارسیان مطرح نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ولی‌الله سیف در توضیح اقدامات انجام شده درباره ساماندهی موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج با اشاره به این‌که تمام تلاش بر این است که اجازه سوء‌استفاده به برخی در این شرایط داده نشود، گفت: براین اساس تمام دقت به کار گرفته شده تا تخصیص منابع موسسه به درستی انجام شود.

    وی با بیان این‌که پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج به تدریج و براساس مبالغ خرد انجام می‌شود، گفت: این روند ادامه پیدا خواهد کرد و همزمان دارایی‌های ملکی و املاک و مستغلاتی که متعلق به این موسسه است شناسایی شده و کم‌کم به نقد تبدیل شده و در پرداخت مابقی وجوه سپرده‌گذاران به کار گرفته خواهد شد.

    رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که فعلا بحث ادغام موسسه ثامن‌الحجج با بانک پارسیان مطرح نیست، گفت: در حالی بانک پارسیان تعهد پرداخت وجوه سپرده‌گذاران را برعهده گرفته که بانک مرکزی منابعی را از خود موسسه ثامن‌الحجج در اختیار این بانک قرار داده تا بتواند در این رابطه تامین مالی کند.

    سیف با بیان این‌که بانک پارسیان کانال پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج است، تاکید کرد: این بانک هیچ مسوولیت دیگری در این رابطه ندارد و فقط بانک مرکزی با هدف این‌که یک کانال مطمئن برای پرداخت این وجوه و تعهدات ثامن‌الحجج انتخاب کند، این مسوولیت را به بانک پارسیان واگذار کرده است.

    وی به سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج اطمینان داد که در فرآیند پرداخت منابع و اجرای تعهدات کمترین ضربه و خسارت متوجه آنها باشد.

    وجه التزام قابل حذف نیست

    رییس کل بانک مرکزی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در مورد پرداخت بهره مرکب و وجه التزام در بانک‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

    سیف با بیان این‌که نه تنها در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای وجوه بهره مرکب در نظام بانکی وجود نداشته است، تاکید کرد: مشتریان بانک‌ها در صورتی که با هرگونه محاسبه بهره مرکب در بانک‌ها مواجه شدند حتما باید شکایات خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.

    وی تاکید کرد که به هیچ عنوان امکان ندارد که بهره مرکب در نظام بانکی اجرایی شود. این در حالی است که تجربه 30 ساله من در این نظام هیچ‌گاه یادآور مجاز بودن دریافت بهره مرکب نیست و از گذشته دستورالعمل مبنی بر ممنوعیت این نوع از بهره وجود داشته و همچنان عملیاتی می‌شود.

    رییس کل بانک مرکزی درباره‌ی دریافت وجه التزام (دریافت جریمه دیرکرد بازپرداخت وام) توضیح داد: وجه التزام پارامتری غیرقابل حذف از نظام بانکی است، چرا که وقتی تسهیلات‌گیرنده در زمان مقرر و در سررسید وام دریافتی آن را پرداخت نکند، اگر جریمه‌ای متوجه آن نباشد خود عاملی برای افزایش معوقات بانکی خواهد بود. بنابراین وجه التزام ابزاری برای تحریک گیرنده وام نسبت به بازپرداخت به موقع آن خواهد بود.

    سیف این را هم گفت که اگر مشتری نمی‌تواند در موعد مقرر تسهیلات دریافتی را پرداخت کند و دچار مشکل شده می‌تواند با مراجعه به بانک‌ها براساس اختیاراتی که آنها دارند این موضوع را تا حدی برطرف کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی