عصر بازار

استاد دانشگاه:

نیازمند برنامه ریزی دقیق برای استفاده از امکانات بین المللی در پسابرجام هستیم

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی دستاورد مهم دولت یازدهم از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تبدیل تهدیدهای بین المللی به فرصت دانست و بر برنامه ریزی برای استفاده از امکانات بین المللی به منظور تحقق اهداف توسعه ای کشور تاکید کرد.

نیازمند برنامه ریزی دقیق برای استفاده از امکانات بین المللی در پسابرجام هستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدقلی یوسفی افزود: بهره فوری ایران از لغو تحریم ها، آزاد شدن دارایی های خارج از کشور است که ارزش آن حداقل 32 میلیارد دلار است.
    وی افزود: پذیرش دوباره ایران در سیستم بانکداری و شبکه پرداخت جهانی مانند سوئیفت، به کاهش هزینه واردات کمک می کند و پایان این محدودیت ها رشد سالیانه اقتصاد کشور را افزایش خواهد داد.
    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی صنایع را از حوزه های بهره مند از لغو تحریم ها عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری خارجی در سال های اخیر کاهش شدیدی داشت و در این شرایط باید نسبت به جذب سرمایه های خارجی اقدام کنیم.
    یوسفی افزایش تولید نفت کشور راز از دیگر دستاوردهای برجام دانست و افزود: با توجه به اینکه 17 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2014 از بخش نفت بود و درآمد نفت 30 درصد درآمد دولت را شامل می شد، امیدواریم با افزایش تولید نفت بخشی از مشکل تامین منابع برطرف شود. نفت به دلیل پایین آمدن بهای جهانی آن مانند گذشته درآمد زا نیست، اما باید تلاش کنیم شرکت های نفتی بین المللی را به سرمایه گذاری در ایران ترغیب کنیم.
    استاد اقتصاد دانشگاه بخشی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران را ناشی از سوء مدیریت و فساد اقتصادی در گذشته عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم کشور را با مشکلات بسیاری تحویل گرفت و اینگونه نیست که همه مشکلات مربوط به این دولت باشد بلکه انباشت مشکلات گذشته کار را برای دولت فعلی دشوار کرده است.

    **با لغو تحریم ها دیگر نمی توانیم مشکلات داخلی را با خارجی ها مرتبط کنیم
    یوسفی با بیان اینکه با لغو تحریم ها دیگر نمی توان مشکلات داخلی را با خارجی ها مرتبط کنیم ، افزود: تحریم ها بخشی از مشکل اقتصاد کشور بودند اما همه مشکلات از تحریم ها نبود. برخی مشکلات نظیر بروکراسی اداری یا فساد ارتباطی به تحریم ها نداشت، اما اینکه در دوره پسابرجام چقدر بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم، به خودمان برمی گردد.
    وی یکی از مشکلات دولت یازدهم را رکود تورمی عنوان کرد و گفت: در این شرایط هر دولتی سعی می کند به مردم امید دهد و از نظر سیاسی طبیعی است که دولتمردان وعده بدهند و مردم را به آینده امیدوار کنند. اما اینکه تا چه حد توان و ظرفیت برای تحقق اهداف خود داشته باشند، بحث دیگری است.

    **حل مشکلات کشور به هماهنگی سه قوه نیاز دارد
    این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: حل بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور به هماهنگی سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه نیاز دارد و دولت نمی تواند به تنهایی بار سنگین مشکلات انباشته شده را به دوش بکشد.
    یوسفی افزود: با این حال انتظار می رفت دولت در حد خود سیاست هایی را دنبال کند که بتواند در چارچوب اختیارات و وظایفش بیشتر به وضع مردم برسد.دولت تلاش هایی در این زمینه انجام داده است اما نوعی سردرگمی در سیاست های اقتصادی دولت دیده می شود و اگر اینگونه پیش برود نمی تواند وعده هایش را محقق کند.
    وی تاکید کرد: وقتی بخش های تولیدی صنعت و کشاورزی در رکود باشد، بخش خدمات، واسطه گری های مالی و تجاری در شرایط رکود تورمی اشتغال ناپایدار ایجاد می کنند. زیرا دولت به جای حمایت از تولید و بخش عرضه، تلاش می کند تقاضا را کنترل کند یا افزایش دهد که هر دو آدرس غلط دادن به حل مشکلات است.
    یوسفی گفت: در ابتدا مشکل بالابودن تقاضا را عنوان می کردند و اکنون از کمبود تقاضا می گویند. در حالی که مشکل اصلی اقتصاد کشور بی توجهی به بخش های تولیدی به خصوص صنعت و کشاورزی است.

    ** باید مشکلات را ریشه یابی کرد و سپس نسخه پیچید
    یوسفی تاکید کرد برای یافتن راه حل مشکلات باید ابتدا ریشه یابی کرد. اگر ریشه مشکلات را نشناسیم، نمی توانیم برای رفع آن نسخه مناسب بنویسیم.
    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در شرایط پسابرجام مردم از دولت توقع دارند حداقل مواد خوراکی و مایحتاج روزانه شان با افزایش قیمت همراه نباشد و در کنار تعاملات مثبت سیاسی، اوضاع اقتصادی نیز بهبود یافته و رفاه به جامعه باز گردد.

    ** رفع تحریم ها مشکلات تحمیل شده خارجی را برطرف کرد
    یوسفی گفت: رفع تحریم ها برخی مشکلات تحمیلی خارح را حل کرد ، مشکلاتی که فرصت های بسیاری را از توسعه کشور گرفت و باعث بی ثباتی شد. تحریم ها باعث شد به جای وارد کردن تکنولوژی ، کالاهای مورد نیاز کشور را با هزینه بالاتر از خارج تهیه کنیم که این فشاری بر اقتصاد کشور بود. هم سو با آن ، قیمت نفت به شدت پایین آمد و قدرت خرید مردم کم شد. اما برجام حداقل این شرایط را فراهم کرد که مردم بتوانند با خیال راحت تری برای آینده برنامه ریزی کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی