عصر بازار

مهارت‌هایی که باید به فرزندان‌تان بیاموزید

۴ درس‌ مالی ضروری برای کودکان

عصر اعتبار- کودکان، در کنار بسیاری از مسائل و مهارت‌های اخلاقی و اصول زندگی، باید درباره پول و مسائل مالی نیز آموزش ببینند و اگر این آموزش‌ها را از والدین خود یاد نگیرند، باید از اجتماع این مهارت‌ها را بیاموزند.

۴ درس‌ مالی ضروری برای کودکان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، والدین، نباید آموزش مهارت‌های پولی و مالی به فرزندان را نیز در کنار آموزش‌های دیگر فراموش کنند؛ در غیر این‌صورت، کودکان این مهارت‌ها را از اجتماع می‌آموزند که این مساله ممکن است باعث شود آنها مسائلی درباره پول بشنوند که شما تمایلی نداشته باشید.

    وقتی فرزندتان به حدی رشد کرد که بتوانید با او صحبت کنید، آموزش مهارت‌های پولی را به او شروع کنید. گرچه یک بچه خردسال، چیزی از مسایل پیچیده پولی سر در نمی‌آورد، اما می‌توانید با ارائه مثال‌های ساده، او را راهنمایی کنید و به طور خلاصه شرایط و مواردی را که می‌خواهیم هزینه کنیم را به او توضیح دهید.

    به‌گزارش اقتصادنیوز، به نقل از پایگاه‌اینترنتی چیت‌شیت، هرچه فرزندتان بزرگتر شد، بیشتر به او یاد دهید و او را در فعالیت‌هایی که یادگیری آموزه‌های پولی و مالی کمک می‌کند، بیشتر مشارکت دهید. با یاد دادن این مهارت‌ها در سنین جوانی و ادامه آموزش‌ها در طول رشد سنی آنها، به فرزندتان کمک می‌کند تا انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته و در آینده از اشتباهات مالی دوری کند. اگر می‌خواهید فرزندتان با اعتماد به نفس، با خیالی راحت و با دقت با پول رفتار کند، این گزارش را بخوانید و این مهارت‌ها را به او بیاموزید.

    پول روی درخت سبز نمی‌شود
    بچه‌هایی که هر خواسته آنها توسط والدین تامین می‌شود، به طور قطع کمتر این شانس را خواهند داشت تا چگونگی پول درآوردن و حتی ارزش و اهمیت پول را بیاموزند. بنابراین، بچه‌ها باید اهمیت پول و اینکه این پول چه کارهایی می‌تواند بکند و اصلا از کجا آمده را بیاموزند.

    وقتی فرزندان در سن پایین هستند، می‌توانید به آنها توضیح دهید که پول چگونه و از کجا می‌آید. برای فرزندان نوجوان، اگر به شیوه‌های راحتی نظیر این جمله آنها را با پول آشنا کنید: «شما پولی را به فردی می‌دهید و او نیز در ازای آن به شما کالا یا خدمتی ارائه می‌کند». هرچه فرزندتان بزرگتر شد، می‌توانید بیشتر درباره منبع اصلی پول صحبت کنید. در مرحله بعد، وقتی فرزندتان به اندازه کافی رشد کرد و بالغ شد، او را با خود به بانک ببرید و مقدار مشخصی پول به او بدهید و ارزش سکه و اسکناس‌های رایج در بازار را به او توضیح دهید. به او یاد بدهید که فلان قدر سکه چقدر اسکناس می‌شود. در نهایت به آنها بیاموزید برای پول درآوردن کار کنند. بنابراین، هر وقت خواستند چیزی بخرند، براحتی به او پول ندهید بلکه آنها باید بیاموزند که پول ارزش دارد.

    فرزندتان را به تعیین اهداف مالی تشویق کنید
    اگر به فرزندتان بیاموزید که در جوانی اهداف مالی داشته باشد، این می‌تواند یک شروع مالی بسیار خوب باشد. می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا بیاموزد چگونه پس‌انداز کردن پول به روش «قلک‌های شیشه‌ای» به بهترین نحو عمل می‌کند. اگر به فرزندتان پول توجیبی می‌دهید، از فرزندتان بخواهید تا هر هفته یا هر ماه مقداری از این پول را به‌عنوان پس‌انداز در شیشه‌ مخصوصی کنار بگذارد. همچنین، می‌توانید برای خرید اقلامی نظیر لباس، اسبا‌ب‌بازی، فعالیت‌های تفریحی و مواردی از این دست، شیشه‌های متفاوتی اختصاص داده و پول‌های خود را در آنها بگذارید. همچنین، نیازی نیست فرزندتان را وادار کنید کل هزینه‌های مربوط به خرید لباس یا تفریحش را بپردازد بلکه هدف از این کار این است که او یاد بگیرد چگونه پس‌انداز کند. همچنین، درباره اهداف مالی با فرزندتان صحبت و تبادل نظر کنید و آنها را به اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تبدیل کنید.

    به فرزندانتان درباره بدهی بیاموزید
    از نظر ایده‌آل، بدهی چیزی نیست که فرزندتان از حالا نسبت به آن نگرانی داشته باشد. اما با تمام این اوصاف، بهتر این است که خیلی زود به آنها درباره «بدهی» آموزش‌های لازم را بدهید و آنها را برای آن آماده کنید؛ بدین ترتیب، بهتر خواهند توانست در ادامه زندگی، از دچار شدن به بدهی‌های سنگین مالی دوری کنند.

    به آنها مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیمات را بیاموزید
    برای پدر و مادر، هیچ چیز دردناک‌تر از این نیست که شاهد لطمه دیدن فرزندشان باشند؛ بنابراین، بلافاصله به کمک مالی جگرگوشه خود شتافته و برای جبران اشتباهاتش پیشقدم می‌شوند. اما اگر واقعا می‌خواهید فرزندتان از نظر مالی در آینده موفق باشد، به او یاد بدهید که مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد. به او یاد بدهید، تنها چیزی که می‌خواهید این است که برای خود هدف تعیین کرده و از بالا آوردن بدهی دوری گزیند اما در برخی مقاطع، به خصوص وقتی بزرگتر می‌شوند، باید خودشان و با مسئولیت خود، شرایط مالی را سنجیده و تصمیم‌گیری کنند. اگر فرزندتان تمام پول خود را صرف خرید اسباب بازی می‌کند و دوباره چند روز بعد از شما پول می‌خواهد، هرگز به ساز او نرقصید و به او خاطرنشان کنید که این تصمیم خودش بوده که پولش را کلا خرج اسباب بازی کرده.

    فرزندان ما، بالاخره دیر یا زود باید درباره پول بیاموزند؛ اگر آنها درسهای مهم زندگی را در همان جوانی و نوجوانی بیاموزند، شما و آنها قطعا زندگی شادتری خواهید داشت چراکه آنها هنوز به اندازه کافی جوان هستند تا با تبعات جدی اشتباهات خود روبرو نشوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو