عصر بازار

همه چیز در مورد خرید مسکن با استفاده از تسهیلات وام ۷۰ میلیونی

عصر اعتبار- اینکه این تصمیم دولت تا چه میزان به خروج بخش مسکن، به عنوان مهمترین بخش محرک چرخه اقتصادی کشور، از رکود کمک خواهد کرد، موضوعی تخصصی است که نه در حوصله این بحث می گنجد و در فهرست مطالب پیش روی جایی خواهد داشت.

همه چیز در مورد خرید مسکن با استفاده از تسهیلات وام ۷۰ میلیونی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار، با این وجود به نظر می رسد، با توجه به قیمت کنونی مسکن در نواحی جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شهرهای حاشیه ای تهران، و همچنین شهرستان ها، این وام بیش از آنکه چرخه مسکن کلان شهرها را به حرکت وادارد سبب توسعه معاملات مسکن در چنین منطقه هایی خواهد بود.

    گام اول : معامله مسکن
    اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، معامله مسکنی است که از سال ساخت آن کمتر از 20 سال گذشته باشد و دارای سند باشد. ساختمان هایی با سال ساخت بالاتر در موضوع این وام قرار نمی گیرند. پس از مراجعه به بنگاه، مبلغی توافقی  در حدود 20 درصد قیمت ملک را به عنوان ودیعه جهت تنظیم بیع نامه به مالک تحویل می دهید. در ابتدا بنگاهی که در آن به معامله ملک می پردازید، یک مبایعه نامه دستی تنظیم می کند. این مبایعه نامه شامل متن اولیه مورد تایید اداره املاک و مستغلات است و مابقی بخش های آن به صورت دستی توسط صاحب بنگاه پر می شود. در ذیل این برگه یک بخش توضیحات وجود دارد که در آن نحوه تسویه حساب مبلغ مورد توافق طرفین ذکر می شود. حتما توجه کنید که حداقل در سه قسط کل مبلغ مورد معامله ملک را بپردازید. قسط اول همان مبلغی است که به عنوان ودیعه جهت تنظیم بیع نامه و جلوگیری از فروش ملک به غیر پرداخت می شود. قسط دوم زمانی است که تمامی مفاصاحساب های شهرداری،و دارایی توسط مالک صورت گرفته و تحویل شما می شود. و قسط سوم زمان حضور در محضر و تحویل سند ملک از طرف فروشنده و پرداخت قسط سوم توسط شما خواهد بود. البته قسط سوم همان مبلغی است که بانک طی یک فقره چک در محضر، به فروشنده پرداخت میکند. فراموش نکنید که قبل از امضای مبایعه نامه دستی، حتما کپی مدارک شناسایی مالک،و کپی سند، بنچاق و گواهی پایان کار ساختمان را تحویل بگیرید. معمولا بسته به ارزش موضوع معامله، باید حداقل مبلغی در حدود 500 هزار تومان در زمان تنظیم مبایعه نامه دستی به بنگاه بپردازید.

    گام دوم : دریافت مبایعه نامی رسمی و کد رهگیری
    یک روز پس از تنظیم مبایعه نامه دستی، به بنگاه مراجعه کرده و مبایعه نامه رسمی (ثبت رایانه ای) را از وی تحویل می گیرید. این مبایعه نامه دارای یک کد رهگیری و یک هولوگرام در صفحه آخر است که نشان می دهد معامله این ملک در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک به ثبت رسیده و مالک از این پس نمی تواند این ملک را در هیچ یک از بنگاه های رسمی (دقت کنید) معامله کند. دریافت این مبایعه نامه هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت.

    گام سوم : استعلام ملک از یکی از دفاتر اسناد رسمی
    پس از تحویل مبایعه نامه رسمی، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با نشان دادن مبایعه نامه، درخواست استعلام ملک را صادر کنید. نتیجه این استعلام نشان می دهد که ملک مورد نظر مشکل بانکی یا شهرداری دارد یا خیر. دریافت این برگه بین یک هفته تا 10 روز زمان می برد. این مرحله 15 هزار تومان هزینه برای شما خواهد داشت.

    گام چهارم : افتتاح حساب در بانک مسکن
    از آنجا که این وام توسط بانک مسکن پرداخت می شود، لازم است یک حساب قرض الحسنه در این بانک داشته باشید. هنگام افتتاح حساب بهتر است به متصدی اعلام کنید که برای خرید اوراق تسهیلات، قصد افتتاح حساب دارید. در این مرحله باید 54 هزار تومان به بانک پرداخت کنید. 50 هزار تومان جهت افتتاح حساب و 4 هزار تومان هم برای صدور کارت.
    گام پنجم : خرید اوراق مسکن
    پس از آنکه از بدون مشکل بودن موضوع معامله اطمینان پیدا کردید، نوبت به خرید اوراق مسکن می رسد. سوال اول این است که برای چه مبلغی اوراق نیاز دارید؟ مطابق قانون بانک 80 درصد قیمت ملک را به شما وام می دهد به شرطی که از 60 میلیون تومان تجاوز نکند. 10 میلیون هم وام تعمیرات برای شما در نظر می گیرد. ولی حقیقت اینجاست که قیمتی که بانک برای ملک در نظر می گیرد از قیمتی که شما معامله کردید کمتر است. کارشناس بانک معمولا ارزش واقعی ملک را بین 80 تا 90 درصد قیمتی که شما معامله کرده اید تشخیص می دهد. پس قیمت ملک خود را در 0.64 ضرب کنید و به همان میزان درخواست اوراق بدهید. سوال دوم این است که چگونه اوراق خریداری کنید.برای این کار سه روش وجود دارد:
    1 مراجعه به فرابورس
    2 مراجعه به یکی از کارگزاری
    3 خرید از بانک مسکن
    بین این سه روش توصیه می شود که از روش دوم استفاده کنید. چون هم بی دردستر است و هم سریع تر. در این روش به یکی از کارگزاری ها مراجعه می کنید، درخواست خرید می دهید، قیمت روز اوراق را می پردازید و منتظر تشکیل پرونده و خرید اوراق توسط کارگزاری می شوید. دو روز فرآیند ثبت نام شما و گرفتن کد معاملاتی زمان می برد و یک روز هم خرید اوراق. در حقیقت قیمت واقعی خرید شما، سه روز بعد از اعلام درخواست خریدتان به کارگزاری معلوم می شود. روز چهارم مراجعه کرده، یک برگه تحویل می گیرید که در آن تعداد اوراقی که خریداری کرده اید ذکر شده است. اگر قیمت خرید اوراق بیشتر از چهار روز قبل بود، ما به التفاوت آن را می پردازید و اگر کمتر بود، طلب خود را از کارگزاری دریافت می کنید. همین مراحل را نیز می توانید به هنگام افتتاح حساب در بانک مسکن انجام دهید ولی زمان بیشتری باید منتظر خرید اوراق باشید.

    گام ششم: تشکیل پرونده در بانک مسکن
    پس از خرید اوراق، به همراه فروشنده به بانک مراجعه کرده و مدارک خانه مورد معامله، اصل و کپی مدارک خریدار و فروشنده و برگه خرید اوراق را تحویل بانک می دهید. بانک مبلغی در حدود 24 هزار تومان بابت کارمزد وام خرید و وام تعمیرات (جعاله) از شما دریافت می کند. و ملک را در نوبت ارزیابی قیمت قرار می دهد. به شکل قانونی بانک حق ندارد از شما ضامن بخواهد چرا که سند شما در رهن بانک قرار خواهد گرفت، ولی از آنجا که سیستم بانکی ما خیلی حساب و کتاب ندارد و شما جهت خرید ملک باید به بانک اعتماد کنید، باید فکر کنید مثلا خواستن ضامن قانونی است و تن به پیدا کردن یک ضامن بازنشسته و یا کارمند دولت بدهید. جالب اینجاست که اگر تا پایان مرحله ارزیابی (که بیشتر از 1 هفته زمان نمی برد) ضامن پیدا نکنید، به شکل محیر العقولی با افرادی مواجه می شوید که همان اطراف بساط کرده اند و مبلغی بین 1 تا 2 میلیون تومان اخاذی می کنند تا ضامن شما باشند.

    گام هفتم: دریافت نامه بانک مسکن
    بعد از کمتر از 1 هفته کاری بانک با شما تماس می گیرد و اعلام میکند جهت معرفی ضامن و دریافت نامه بانک تشریف ببرید. شما به همراه ضامن وارد بانک شده مبلغی که حداقل 100 هزار تومان خواهد بود بابت حق ارزیابی به بانک می پردازید و نامه معرفی به محضر را از بانک می گیرید. و سپس به محضری که بانک معرفی می کند مراجعه می کنید. محضر نامه را تحویل گرفته و تاریخی برای حضور فروشنده و تحویل مدارک معین می کند. شما با فروشنده تماس گرفته و زمان را به وی اعلام می کنید. سپس منتظر تماس محضر می مانید.

    گام هشتم : معامله نهایی ملک
    محضردار پس از تحویل مدارک از فروشنده، و هماهنگی با نماینده بانک، روز و ساعت مشخصی را به طرفین برای حضور در محل و معامله نهایی ملک اعلام می کند. توجه کنید که قبل از روز معامله باید برای تنظیم سند و ..... تمام مبلغ را به حسابی که محضر اعلام می کند واریز کنید. مبلغی که حداقل 1 میلیونی برای شما آب می خورد.

    نکته مهم :
    سعی کنید 30 دقیقه زودتر در محضر حضور داشته باشید و تمام مدارک را با هم مطابقت دهید. فراموش نکنید این حق شماست که همه مدارک را ببینید. و از همه مهمتر مدام به خود یادآوری کنید رو در بایستی در اسلام حرام است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو