عصر بازار

زندگی کارگری همچنان در زیر خط فقر

عصر اعتبار- دبیر اجرایی خانه کارگر و نماینده قانونی کارگران شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مراجع حل اختلاف کار و هیئت بدوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۷۰ درصد جامعه کارگری زیر خط فقر هستند.

زندگی کارگری همچنان در زیر خط فقر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷:۰۰

    پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،بر اساس بررسی کارشناسان اقتصادی کشور به ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هزینه زندگی یک خانوار کارگری چهار نفری متجاوز از 2.5 میلیون تومان برآورد شده است.

    وی ادامه داد: امروزه خیل عظیمی از کارگران کشور و 70 درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی با برخورداری از دستمزد و مستمری حداقلی 708 هزار تومانی زیر خط فقر قرار دارند و این برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

    وی بیان کرد: ما از مکتب بزرگان دین مبین اسلام آموخته‌ایم که فقر از هر دری وارد شود، ایمان از همان در خارج می‌شود، از این رو معتقدیم توجه ویژه دولت و مجلس و مقام عالی وزارت کار و شورایعالی کار و سازمان تأمین اجتماعی به سفره تهی کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، مصداق حفظ کرامت انسانی است.

    زمانی نوری در ادامه گفت: با توجه به قرار گرفتن در ماه‌های پایانی سال و بحث افزایش دستمزد یا ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی که از ماه قبل در دستور کار کمیته‌های دستمزد قرار گرفته و در حال حاضر از سوی دولت، مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شورایعالی کار در دست بررسی و تصمیم‌گیری است، خواستار افزایش منطقی و معقولانه آن هستیم.

    وی گفت: شورایعالی کار به موجب ماده 41 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و تبصره‌های آن موظف است در پایان هرسال میزان حداقل دستمزد کارگران و به تبع آن بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی را براساس نرخ واقعی تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با رعایت پارامترهایی همچون تهی بودن سفره کارگران و بازنشستگان، رعایت هزینه سبد خانوار کارگری و هزینه‌های سرسام‌آور خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، درمان و نرخ خدمات عمومی بویژه بنزین و ... تعیین کند.

    وی تصریح کرد: نظر به اینکه مزد فعلی کارگران و مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به هیچ وجه پاسخگوی نیازها و هزینه‌های خانوار کارگری و سفره تهی آنان نبوده و دستمزد فعلی کارگران و مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی با واقعیت‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور یک خانوار کارگری فاصله زیادی دارد و کارگران را شرمنده زن و فرزند کرده است، ضروریست که دولتمردان و مسئولان ذیربط و شورایعالی کار ضمن رعایت تمامی آیتم‌های افزایش دستمزد به شکاف ناشی از نرخ واقعی تورم با افزایش دستمزدها در سنوات گذشته توجه ویژه داشته و در افزایش دستمزدها یا ترمیم حقوق سال 1395 فاصله بین تورم و دستمزد را مدنظر داشته باشند.

    زمانی نوری با تاکید بر مشکلات عدیده کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی و دغدغه‌های مالی و اقتصادی آنان در طول سال‌های تحریم اقتصادی گفت: این قشر شریف و زحمتکش به جهت پاسداشت خون شهیدان و حفظ دستاوردهای انقلاب و ارزش‌های والای نظام و حمایت از حریم ولایت و رهبری طی این سال‌ها با تحمل تمامی سختی‌ها و دشواری‌ها صورت خویش را با سیلی سرخ نگاه داشته و دم برنیاوردند و امروز پس از پیروزی برجام و لغو تحریم‌ها انتظار دارند دولت تدبیر و امید، امید آنان را ناامید نکند و آنان را از شرمندگی زن و فرزند نجات داده و سفره تهی و رنگ و رو رفته کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را رونق بخشیده و با افزایش واقعی مزد و ترمیم حقوق و حمایت‌های اجتماعی حلاوت و شیرینی پیروزی بزرگ اجرای برجام را به کام کارگران بچشاند.

    وی در ادامه با تبریک پیروزی برجام گفت: با توجه به لغو تحریم‌های اقتصادی از دولت انتظار می‌رود تا پول‌های بلوکه شده و سرمایه‌های آزاد شده کشور را با توجه به رکود حاکم بر صنعت و تولید ملی و ضرورت تزریق نقدینگی و تسهیلات ارزان قیمت به کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی کشور به جهت حفظ اشتغال موجود و تأسیس کارخانجات و بخش‌های صنعتی و تولیدی جدید به منظور ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیم بیکاران و جوانان جویای کار کشور اختصاص دهد.

    دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات شهرستان‌های ساوه و زرندیه افزود: کارگران کشور، استان مرکزی و شهرستان‌های صنعتی و کارگری ساوه با برگزاری جشن‌های باشکوه سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) یاد و خاطره شهدای همیشه جاوید انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارند.

    وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور و تیم اقتصادی ایران به کشورهای ایتالیا و فرانسه و دستاوردهای حاصله و تلاش‌ها و زحمات و تغییراتی که دولت تدبیر و امید در ترسیم تابلوی جدید دورنمای مناسبات اقتصادی و سیاست خارجی گفت: کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی انتظار دارند ثمرات این تلاش‌ها در سفره تهی و رنگ و رو رفته کارگران احساس شود و آن را به عینه مشاهده کنند و معتقدند دولت با واقعی کردن و به رسمیت شناختن حقوق صنفی نادیده گرفته شده کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و نجات آنان از زیر خط فقر حلاوت و طعم شیرین دوران پساتحریم را به کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بچشاند.

    زمانی نوری با اشاره به رابطه کنونی میان دستمزد کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی با خط فقر گفت: با توجه به اجرای برجام و بازگشت رونق اقتصادی به میهن اسلامی انتظار کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از دولت تدبیر و امید آن است که برای افزایش واقعی دستمزدها چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا سیاست‌های پیشین در دوران تشدید تحریم‌های اقتصادی از اوضاع نابسامان زندگی آنان رخت بربندد.

    دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه اظهار امیدواری کرد که با تحقق این تغییر که در ارتباط مستقیم با نگرش دولت تدبیر و امید و مسئولان ذیربط نظام است، شاهد حفظ اشتغال موجود، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای بیکاران و خیل عظیم جوانان جویای کار و شکوفایی اقتصادی کشور، افزایش قدرت خرید کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و رونق سفره تهی این قشر شریف و سایر اقشار و طبقات در کشور باشیم.

    نماینده قانونی کارگران شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مراجع حل اختلاف کار با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات مهم خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجاکه معمار کبیر انقلاب فرمودند مجلس در رأس همه امور و عصاره فضائل ملت است و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد، جامعه کارگری با هوشیاری و آگاهی از شرایط حساس کنونی کشور در لبیک به ندای ولی امر مسلمین مشارکت در انتخابات را تکلیف ملی و شرعی می‌دانند.

    وی تاکید کرد: کارگران یکپارچه در روز هفتم اسفندماه 94 با حضور حماسی در پای صندوق‌های رأی و انتخاب نمایندگانی اصلح برای مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی از آرمان‌های امام راحل، حریم ولایت، خون مطهر شهیدان و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد چرا که جامعه کارگری مشارکت در انتخابات و حضور در مراکز قدرت و تصمیم‌گیری را بموجب قانون اساسی حق مسلم و قانونی خود می‌داند.

    نویسنده: مهدی زمانی نوری
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو