عصر بازار

لیزینگ مسکن در پیچ پایانی

عصر اعتبار- طرح لیزینگ مسکن که از حدود یک سال پیش توسط انبوه سازان پیشنهاد شده، هنوز موفق به اخذ مجوز از بانک مرکزی نشده اما معاون وزیر راه و شهرسازی از احتمال تعیین ساز و کاری توسط بانک مرکزی برای اجرای این طرح در آینده‌ی نزدیک خبر داده است.

لیزینگ مسکن در پیچ پایانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، لیزینگ مسکن شاید با توجه به کارمزد 27 درصد آن در شرایط نحیف اقتصاد ایران چندان مورد با استقبال مواجه نشود اما به هر حال ممکن است کسانی پیدا شوند که بخواهند از این طرح استفاده کنند.

    این طرح هم‌اکنون در انتظار اخذ مجوز از بانک مرکزی به سر می‌برد. با این حال معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک شرکت‌های لیزیک و انبوه‌سازان با ساز و کاری که بانک مرکزی برای اجرای این فرآیند منتشر می‌کند با یکدیگر وارد همکاری شوند.

    حامد مظاهریان افزود: با پی‌گیری‌های صورت گرفته و انجام فعالیت‌های کارشناسی، هم‌اکنون بانک مرکزی موافقت اولیه خود را با راه‌اندازی لیزینگ اعلام کرده است.

    عمده موانعی که سد راه اجرای لیزینگ مسکن شده رکود حاکم بر اقتصاد و نبود تقاضای برای مسکن لوکس است؛ چرا که حوزه نفوذ این طرح مربوط به خانه‌های متوسط به بالا است؛ در حالی که هم اکنون بسیاری از خانه های لوکس با نبود مشتری مواجهند.

    از سوی دیگر با اجرای برجام و انتظار بهبود اوضاع اقتصادی ایران طرح لیزینگ مسکن می‌تواند حالت جدی‌تری به خود بگیرد. با توجه به این که کارآیی لیزینگ مسکن بیشتر در اقشار بالای جامعه خواهد بود، لذا انتظار می‌رود که سرمایه‌های بخش‌های دیگر را وارد بازار مسکن کند و بتواند تاثیری هرچند اندک در خروج از رکود مسکن داشته باشد.

    مظاهریان در این‌باره می‌گوید: روش فروش لیزینگی مسکن، به جای اینکه فقط بانک مسکن برای خانه‌دار شدن مردم وام بدهد، باید سرمایه بخش‌های دیگر را هم جذب این بازار کنیم و این جذب سرمایه در قالب لیزینگ مسکن قابل تحقق یافتن است. با این حال، لیزینگ مسکن نیاز به مجوز بانک مرکزی دارد تا این بنگاه‌های مالی با تضمین دولت وارد این عرصه شوند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با ورود روش‌های متعدد دیگر همچون لیزینگ و رهن ثانویه بتوان کارآیی وام خرید مسکن را تا چند برابر افزایش داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو