عصر بازار

بانک جهانی:

ذخایر مالی عربستان تا ۴ سال دیگر ته می‌کشد

عصر اعتبار- بانک جهانی با پیش بینی رسیدن رقم بدهی های دولتی عربستان به ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ هشدار داد با فرض قیمت ۴۰ دلار برای هر بشکه نفت، ذخایر مالی عربستان تا ۴ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

ذخایر مالی عربستان تا ۴ سال دیگر ته می‌کشد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، بانک جهانی در گزارش جدید خود با موضوع اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا از زیان های شدید جنگ و تروریزم به اقتصاد این منطقه خبر داده است.

    بر اساس این گزارش رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2015 احتمالا تنها 2.6 درصد بوده که به کمتر از رقم 2.8 درصد پیش بینی شده در ماه اکتبر رسیده است. جنگ، تروریزم و افت قیمت نفت از دلایل این رشد پایین اقتصادی بوده اند.

    این گزارش افزود: 5 سال جنگ داخلی در سوریه و سرایت آن به کشورهای همسایه، بر اساس قیمت های سال 2007، حدود 35 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی این منطقه را کاهش داده است که برابر با کل تولید ناخالص داخلی سوریه در آن سال است.

    افت قیمت جهانی نفت از بالای 100 دلار به حدود 30 دلار در طی دو سال گذشته نیز موجب بروز مشکلاتی جدی برای صادر کنندگان نفتی شده و کاهش شدید درآمدهای دولتی سبب بروز کسری بودجه های رو به افزایش شده است.

    بانک جهانی گفته، رقم بدهی های دولتی عربستان در سال 2017 میلادی به 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید که 10 برابر 2.2 درصد سال 2013 است.

    در این گزارش همچنین آمده است: «بزرگترین صادر کنندگان نفت در منطقه، یعنی عربستان، قطر، کویت و امارات، ذخایر مالی عظیمی دارند که آنها را قادر می سازد تا در طی سال های آینده کسری بودجه خود را جبران کنند، اما این ذخایر برای سال های بیشتر جواب نمی دهد... با توجه به سطح فعلی هزینه ها، و در صورت فرض قیمت 40 دلار برای هر بشکه نفت، ذخایر مالی عربستان تا پایان دهه جاری به اتمام خواهد رسید.»

    این گزارش در شرایطی منتشر می شود که بانک جهانی مشغول گفت و گو برای اعطای کمک مالی به برخی تولید کنندگان نفت در مناطق دیگر از جمله جمهوری آذربایجان، نیجریه و آنگولاست.

    این گزارش خاطرنشان کرده که بر اساس برآوردهای بانک جهانی، تنها 6 شهر جنگ زده سوریه یعنی حلب، درعا، حما، حمس، ادلب و لاذقیه، 3.6 تا 4.5 میلیارد دلار خسارت فیزیکی دیده اند. این آسیب شامل خانه ها و زیرساخت های درمانی، آموزشی، انرژی، آب، حمل و نقل و کشاورزی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی