عصر بازار

علت پافشاری برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا چیست؟

عصر اعتبار- «معاملات حواله‌ای محصولات پتروشیمی نماد سوسیالیسم است نه عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالای ایران» این گفته یکی از اعضای شورای عالی بورس خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت است که به تازگی اجبار عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را نماد سوسیالیسم عنوان کرده بود.

علت پافشاری برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ماشاءالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس با بیان مطلب فوق گفت: محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت در هفته اخیر گفته بود که اجبار به عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالای ایران نماد سوسیالیسم است، اما من می خواهم به معاملات حواله ای قبل از ورود پتروشیمی ها به بورس کالا اشاره کنم و معتقدم که آن دوران به دلیل رانت های بالا نمادی از سوسیالیسم بود.

    وی در ادامه افزود: در سال های اخیر افراد زیادی برای ورود پتروشیمی ها به بورس کالای ایران متحمل سختی شدند و با توجه به مزایای فراوان عرضه محصولات در بورس کالا، به راحتی نمی توان این سختی ها را فراموش کرد، بنابراین نباید با اظهار نظرهای شخصی یک فرد، مکانیسم بورسی را که براساس الگوهای بین‌المللی و نمادی از شفافیت و قانون مداری است را زیر سوال ببریم.

    عضو شورای عالی بورس همچنین در ادامه به مزیت های بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دولت، سازمان بورس و شورای عالی بورس، اتحادیه ها و انجمن های پایین دست با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران مخالف هستند و آیا این نظرات برای وزیر صنعت مهم نیست که همچنان بر تصمیم خود پافشاری می کند؟

    وی در ادامه گفت: سیستم معاملات حواله ای گذشته فسادپذیری بالایی داشت و ما نباید اجازه بدهیم که دوباره بازار پتروشیمی با خروج از معاملات شفاف بورس کالا به مشکلات گذشته و رانت های حواله ای دچار شود.

    عظیمی همچنین در ادامه تاکید کرد: شفافیت در بورس کالای ایران سبب می شود تا اکثر سازمان‌ها و نهادها با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران مخالف باشند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی