عصر بازار

افق روشن و فرصت هایی بی نظیر اقتصادی برای کشور ایجاد شده است

عصر اعتبار- عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در فضای پسابرجام فرصت های کم نظیری برای آغاز فصلی جدید از تعامل با دنیا گشوده شده است که باید از آن برای حل مشکلات اقتصادی، رکود و بیکاری استفاده شود.

افق روشن و فرصت هایی بی نظیر اقتصادی برای کشور ایجاد شده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های مختلف کشور برای توسعه همکاری های بازرگانی و اقتصادی گفت: از شرایط جدید اقتصادی که با برجام فراهم شده است، باید برای تحکیم بیشتر روابط خود با دنیا بهره بگیریم.
    این نماینده مجلس افزود: به دلیل تحریم ها، گرفتار دیابت اقتصادی شدیم؛ بیماری مزمنی که قند در خون وجود دارد اما وارد سلولها نمی شود؛ یعنی پول داشتیم اما وارد جامعه نمی شد؛ نفت داشتیم اما نمی توانستیم بفروشیم.
    وی افزود: بیش از 35 سال ایران را تحت فشار قرار دادند و 12 سال اخیر به ویژه دو سال دوره دولت یازدهم فشارها تشدید و بدترین شرایط اقتصادی به کشور تحمیل شد.
    نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر یادآور شد: تحریم ها سبب شد بخش مهمی از درآمد ما صرف گران خریدن اقلام مورد نیاز شود به طوری که 10 ریال کالا را حتی تا 100 ریال نیز می خریدیم و دولت، کشور را گران اداره می کرد آن هم در اقتصاد با سیستم دولتی؛ این اقتصاد دولتی به همراه تحریم ها، کشور را در تنگنای بیشتری قرار می داد.
    وی افزود: در این میان برخی از آب گل آلود ماهی گرفتند؛ در شرایطی که تحریم ها کمر اقتصاد را خم کرده بود، سوء استفاده هایی رخ داد و جریان سه هزار میلیاردی و بابک زنجانی و ... رقم خورد اما پرسش اینجاست که چرا کشوری که امنیتش بی نظیر است، امنیت اقتصادی و پول های بیت المالش به راحتی تصاحب و به راحتی نیز از آن عبور می شود و به مخاطراتی که از رهگذر مفاسد اقتصادی برای کشور ایجاد می شود، اندیشیده نمی شود.
    این نماینده مجلس ادامه داد: به هر حال برای دستاورد برجام دو سال زحمت کشیده شد و حاصل زحمات دولت یازدهم با توجه خاص و اعتماد رهبر معظم انقلاب به دولت و تیم مذاکره کننده نتیجه داد و کارها به خوبی پیش رفت.
    وی افزود: اکنون محدودیت هایی که به دلیل تحریم ایجاد شده بود، برطرف شده است؛ 35 سال ایستادگی مردم و زحمات دانشمندان ما نتیجه داد؛ حال در این شرایط باید اقتدار خود را به دنیا ثابت کنیم و از گوشه عزلت سیاسی و دیپلماسی و حتی اقتصادی خارج شویم.
    منادی با بیان اینکه ایران توانست با «هنر دیپلماسی» اجرای برجام و رفع تحریم های بین المللی را محقق سازد، افزود: حل و فصل مسالمت آمیز مساله هسته ای با شش قدرت بزرگ دنیا نتیجه گفت وگوی منطقی و به کارگیری درست هنر دیپلماسی ما بوده است.
    وی افزود: در جهان امروز با توجه به گستردگی و پیچیدگی های مناسبات بین المللی و سیاسی نیاز است یک کشور از همه ابزارها برای بیان دیدگاه ها و تامین منافع خود استفاده کند همانطور که دولت های مختلف این سیاست را دنبال می کنند.
    این نماینده مجلس با اشاره به اعلام امادگی بیش از 100 گروه تجاری، صنعتی برای ورود به بازار ایران در ماه های اخیر گفت: ایران با تامین زیرساخت و فراهم کردن شرایط لازم باید از حضور و فعالیت سرمایه گذاران خارجی به ویژه شرکت ها و بخش خصوصی دنیا استقبال کند.
    وی با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی و ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشورمان گفت: ایران با توجه به مزیت های خوبی که دارد، می تواند پایگاهی مناسب برای سرمایه گذاری، تولید و صادرات محصولات صنعتی اروپا در منطقه و اتحادیه اروپا باشد.
    منادی با ابراز خوش بینی نسبت به آینده توافق هسته ای گفت: اکنون تحریم برداشته و ایران به بازاری کم نظیر برای سرمایه گذاری تبدیل می شود.
    منادی یادآور شد: جمعیت جوان و تحصیلکرده، بازار ایران را به یک بازار جذاب و دارای قابلیت رشد و سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
    این استاد دانشگاه در عین حال، مسیر سرمایه گذاری در کشور را هموار ندانست و گفت: دولت باید بستر مناسب تری را برای سرمایه گذاران فراهم کند، اقتصاد باید شفافیت لازم را داشته باشد و مساله مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دستور کار قرار گیرد تا ریسک سرمایه گذاری در کشور کاهش یابد و سرمایه گذاران با توجه به پتانسیل های موجود، وارد بازار پر رونق ایران شوند.
    وی افزود: نزدیک به هشت تریلیون ریال (800 هزار میلیارد تومان) نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم این مبالغ را به سمت تولید و سرمایه گذاری مولد سوق دهیم، کشور در شرایط مطلوب اقتصادی قرار گرفته، تراز تولید روند صعوی به خود می گیرد و زمینه برای جذب سرمایه های خارجی فراهم می شود.
    وی تاکید کرد: دولت در فضای پسابرجام باید برنامه های خود را در سطوح مختلف تدوین و به اجرا گذارد. در برنامه های کوتاه مدت باید تولید، روند صعودی بگیرد. در برنامه میان مدت باید وضعیت اشتغال و کاهش بیکاری مورد توجه باشد و در برنامه بلندمدت نیز باید کاهش تورم در دستور کار باشد تا شاهد بهترین اقتصاد با بهره وری بالا باشیم.

    ** بهبود معیشت مردم اولین الویت و مسئولیت دولت
    عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه سخنان رئیس جمهوری درباره بهبود معیشت مردم محقق خواهد شد، افزود: مسائل اقتصادی از الویت های برنامه دولت است و آقای روحانی همواره بر تامین زندگی راحت برای مردم تاکید کرده اند؛ البته رویکرد دو ساله دولت نیز حکایت از این دارد که رئیس جمهوری به دنبال مسایل معیشتی مردم و تحقق وعده ها و پیمان خود با مردم است.
    وی افزود: پول هایی که وارد کشور شده، کمبودها و کسری ها را جبران می کند و واردات و صادرات اورانیوم نیز بازار های جدیدی را به روی ما خواهد گشود.
    این نماینده مجلس یادآورشد: دو سال است که همه وزارتخانه ها کمیته های پساتحریم را برای بررسی و رفع مشکلات در دوره پساتحریم تشکیل دادند تا ساختارهای مربوط به این دوره را آماد کنند؛ این موضوع نشان می دهد دولت برای تحقق وعده های خود برنامه دارد و پیش نیازهای اولیه را نیز با تشکیل این کمیته ها گذرانده است و منتظر نماند تا بعد از رفع تحریم ها برنامه ریزی کند.

    ** خصوصی سازی اصل مترقی اصل 44 قانون اساسی است
    نماینده مردم تبریز در مجلس، خصوصی سازی را اصل مترقی 44 قانون اساسی دانست و افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که شگرد اقتصاد مقاومتی اجرای خصوصی سازی است اما باید به شیوه درست و اصولی باشد که مردم دچار مشکل نشوند.
    وی افزود: بنابراین برای رشد اقتصادی نیازمند فعال شدن بخش خصوصی و مشارکت آن در سرمایه گذاری هستیم؛ البته تنها دولت نیست که سرمایه خارجی را جذب می کند بلکه بخش خصوصی نیز می تواند سرمایه خارجی را جذب کند.
    منادی افزود: دیدگاه دولت توجه به بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی بوده و درصدد است بخش خصوصی در اقتصاد کشور نقش بیشتری داشته باشد و حمایت های بیشتری در زمینه قوانین و مقررات از بخش خصوصی و سرمایه گذاری انجام دهد تا شرایط برای حضور این بخش مهیاتر شود.
    وی یادآور شد: برای توسعه اقتصادی، دولت و بخش خصوصی باید دست به دست هم دهند تا جاذبه ها برای جذب سرمایه ها بیشتر شود که این موضوع به نفع کشور، اشتغال جوانان و رشد اقتصادی کشور است.
    این نماینده مجلس با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار نشانه فراهم شدن شرایط لازم برای بخش خصوصی است، افزود: دولت به خوبی می داند، برای رشد اقتصادی، راهی جز فعال تر شدن بخش غیردولتی به ویژه بخش خصوصی وجود ندارد و باید مشکلات و موانع پیش رو در این زمینه حل و فصل شود.
    وی اظهار کرد: در اقتصاد با مشکلات اساسی روبرو هستیم که عمدتا به ساختار بر می گردد به عبارتی، آثار و تبعات شرایط اقتصادی به خوبی در حوزه های مختلف معیشت مردم قابل مشاهده است و نشان می دهد از منابع کشور استفاده بهینه صورت نگرفته و سرمایه گذاری های انجام شده نتیجه مورد نظر را نداشته است.
    وی با بیان اینکه مشکلات کنونی اقتصاد مربوط به یک یا دو دوره نیست، تاکید کرد: با اینکه محدودیت های ایجاد شده مانند لغو تحریم ها و روابط بین الملل به عنوان عوامل بیرون تاثیرگذار بوده است اما نباید فکر کنیم که همه مشکلات نیز در پساتحریم حل خواهد شد.
    منادی افزود: بعد از 37 سال هزینه بر کشور، اکنون نسخه عملیاتی به نام اقتصاد مقاومتی وجود دارد که که با استفاده از آن می توان ساختار اقتصاد کشور را اصلاح کرد زیرا اگر زیربنای کار اقتصادی دولت از اقتصاد مقاومتی فاصله بگیرد، دیگر شرایط برای ایجاد یک اقتصاد مستقل و پویا فراهم نخواهد شد؛ اگر نتیجه نیز داشته باشد، گذرا خواهد بود و در بلندمدت ما را دچار آسیب می کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی