عصر بازار

همه گزینه‌های سرمایه‌گذاری حوزه ساخت‌وساز

پیشنهاد ۸ کارشناس برای چگونگی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

عصر اعتبار- کسانی که میل به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن دارند می‌خواهند بدانند ورود به چه بخش‌هایی در ساختمان و مسکن، امید زیادی برای برد دارد؟ واحد‌های کوچک یا بزرگ، کلنگی یا آپارتمانی، شرق، غرب، شمال یا جنوب تهران، تجاری یا اداری؟

پیشنهاد ۸ کارشناس برای چگونگی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در رکود چند سال اخیر، تعدادی از سرمایه‌گذاران و سازندگان، عرصه ساخت‌وساز را به علت آینده غیرقابل پیش‌بینی رها کرده و سرمایه‌ها را وارد بازار‌های دیگر کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد به تازگی امیدهایی برای سروسامان گرفتن این بازار پیش‌بینی شده است، از این‌رو کسانی که میل به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن دارند می‌خواهند بدانند ورود به چه بخش‌هایی در ساختمان و مسکن، امید زیادی برای برد دارد؟ واحد‌های کوچک یا بزرگ، کلنگی یا آپارتمانی، شرق، غرب، شمال یا جنوب تهران، تجاری یا اداری؟

    در این میان خریداران با درآمد متوسط و رو به پایین، دنبال چه واحد‌هایی باشند؟

    سرمایه‌گذاران با سود 20درصدی وارد ساخت‌وساز می‌شوند
    علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در پاسخ به این سؤال که با کاهش میزان ساخت‌وساز بهتر است برای سرمایه‌گذاری چه نوع مسکنی در نظر گرفته شود، گفت: طبق آمار رسمی اعلام‌شده و آمار طرح جامع مسکن، کشور ما نیازمند سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی است، سؤال اینجاست که آیا در دو سال گذشته توانسته‌ایم به این نیاز سالانه پاسخ دهیم.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه باید تعداد مستأجران که در آستانه ورود برای خرید مسکن هستند را نیز اضافه کرد، گفت: پس تقاضای زیادی که برای مسکن وجود دارد، نشان می‌دهد که در آینده نزدیک توان پاسخگویی به این تقاضا وجود ندارد.

    خسروی با بیان اینکه ساخت‌وساز در تهران روندی نزولی دارد، اظهار کرد: متأسفانه مشارکت نکردن مردم و سرمایه‌گذاران در ساخت‌وساز و کنار کشیدن دولت برای عرضه مسکن باعث شد تا عرضه مسکن کاهش یابد.

    وی با اشاره به اینکه بخش مسکن روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و این را می‌توان در آمارهای ارائه ‌شده از سوی شهرداری‌ها و صدور پایان‌کار ساختمانی مشاهده کرد، افزود: خروج مسکن از رکود نیازمند شوک قوی است و با دادن وام 60 میلیونی و 80 میلیونی این بازار از رکود خارج نخواهد شد.دولت می‌تواند با طرح‌های مشارکتی و دادن زمین رایگان، مردم و سرمایه‌گذاران را به ساخت‌وساز ترغیب کند.

    عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: اگر نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش نیابد، قطعاً سرمایه‌گذاران دلیلی برای خروج سرمایه‌های خود از بانک‌ها و ورود آن برای ساخت‌وساز نخواهند داشت، پس اگر نرخ سود بانکی به 14 درصد کاهش یابد، سرمایه‌گذاران با سود 20 درصدی وارد عرصه ساخت‌وساز خواهند داشت.

    سرمایه‌گذاران دنبال تراکم باشند
    علیرضا سرحدی، کارشناس مسکن هم در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی در زمان رونق بازار مسکن به سرمایه‌گذاران و خریداران دارید؟ گفت: از آنجا که ساخت مسکن برای بخش خصوصی بسیار گران تمام می‌شود از سرمایه‌گذاران می‌خواهم نگاهی جامع به تراکم داشته باشند، برخی از مناطق تهران مانند منطقه 2، سعادت آباد و شمیران مجوز تراکم بالایی دارد که می‌تواند سود زیادی برای سرمایه‌گذاران در دوران رونق داشته باشد.

    وی گفت:سرمایه‌گذاران برحسب منطقه می‌توانند متراژ واحد‌ها را بالا یا پایین در نظر بگیرند، به طور مثال مناطقی مانند مرکز شهر می‌تواند برای واحدهای 70تا 80متری، منطقه یک بالای 120متر و جنوب شهر 40تا 50متری مناسب باشد.

    سرحدی خاطرنشان کرد: خریدار واقعی بازار مسکن حتما خانه مورد نظر خود را تهیه کند، زیرا کاهش احتمالی چند میلیون تومانی تا پایان سال ارزش توقف خرید را ندارد. به خریداران توصیه می‌کنم برای خرید تنها به ظاهر ساختمان توجه نکنید و به دنبال کیفیت (البته با هر نوع بودجه مالی) باشند.

    انبوه سازان را فراموش نکنید
    عباس نویدی اصل، فعال و کارشناس مسکن هم با بیان این مطلب که امیدوارم وعده‌های مسؤولان به زودی به بار بنشیند، گفت: طرح‌‌های ارایه شده از سوی مسوولان در سال‌های 93 و 94، مطلوب و با هدف‌گذاری صحیحی ارایه شده که امیدواریم به زودی عملیاتی شود. مسکن مهر از مواردی است که به سرعت می‌تواند قشر کم درآمد را پوشش دهد.

    این کارشناس همچنین گفت: دولت باید زمین‌های ارزان قیمت در اختیار سازندگان، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها گذاشته و با مشارکت آنها واحد‌های ارزان و باکیفیت بسازد.

    ملک کلنگی برای سرمایه‌گذاران مناسب است
    علی قربانی، کارشناس و مشاور املاک هم در مورد این سوال که ورود سرمایه‌گذاران در چه حوزهای از ساخت‌وساز بهتر است؟ گفت: در حال حاضر قیمت زمین و واحد‌های کلنگی کاهش خوبی داشته و این واحد‌ها می‌توانند سود منصفانه‌ای برای سرمایه‌گذار داشته باشند.

    وی گفت: البته توصیه ما به سرمایه‌گذاران این است که در صورت خرید واحد‌های کلنگی (بیش از 30سال) آن را کوبیده و به واحد‌های کوچک و مدرن تبدیل کنند.در حال حاضر شرق تهران می‌تواند بهترین مکان برای فعالیت این عده از سرمایه‌گذاران باشد زیرا شرق قیمت متعادل‌تری نسبت به غرب و شمال تهران دارد.

    این مشاور املاک تصریح کرد:در حال حاضر پس‌انداز بخش عمده‌ای از مردم بسیار کم است و سرمایه‌گذاران معتبر می‌توانند با ساخت و پیش فروش این واحد‌ها سهم بزرگی در خانه‌دار کردن مردم داشته باشند.

    قربانی در مورد متراژ ساخت نیز گفت: متراژ‌های 45 تا 50متری مناسب یک خانواده سه نفری بوده و شاید بتوان گفت بهترین بازار را در آینده خواهند داشت.

    غرب را فراموش نکنید
    اسماعیل سلطان محمدی، مباشر املاک در محدوده تهران پارس نیز با بیان این مطلب که اگر سرمایه‌گذاران دنبال سود بالا هستند وارد ساخت‌وساز مسکن نشوند، گفت: در حال حاضر پس‌انداز مردم (حتی با احتساب وام) اندک است و از آن طرف قیمت ملک مانند سابق رشد چندانی ندارد.

    وی گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال خرید و نگهداری خانه‌های نوساز هستند که بدون تردید این کار عاقلانه نیست، زیرا قیمت مسکن به دلایلی مانند رکود، کاهش تقاضا (به علت عدم نقدینگی مناسب)، اجرای مالیاتی شدن خانه‌های خالی و درنهایت افزایش سن مسکن افزایشی نخواهد بود.

    این مباشر املاک تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری به دنبال افزایش سرمایه خود به شکلی منصفانه است باید نگاهی به خانه‌های ویلایی و زمین داشته باشد، زیرا افت قیمت زمین نسبت به واحد‌های نوساز بسیار کم است.

    سلطان محمدی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای این سرمایه‌گذاران (برای خرید زمین یا خانه‌های ویلایی) کدام منطقه تهران است؟ گفت: غرب تهران به دلیل موقعیت جدید، نوساز، پرطرفدار و البته وسیع بودن منطقه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

    ریسک ورود به سرمایه‌گذاری در تجاری‌ها، بالا است
    یوسف پورابراهیمی، مشاور املاک در مورد ورود سرمایه‌گذاران به ساخت یا خرید واحد‌های تجاری گفت: واحد‌های تجاری به علت گرانی بیش از حد و تقاضای کم بدترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری است.

    وی در این مورد گفت: در سال‌های 82 تا 86 ما به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کردیم اگر قصد سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز دارند نگاهی به واحد‌های تجاری داشته باشند اما در حال حاضر تعداد واحد‌های تجاری به شدت افزایش یافته و البته بسیاری از این واحد‌ها بدون مشتری هستند که این میزان واحد‌های تجاری (بدون مشتری) جواب گوی متقاضیان تا 5 سال آینده هم است.

    پور ابراهیمی در این مورد تصریح کرد: البته اگر اقتصاد ایران بهبود یابد ممکن است این زمان به 2 تا 3 سال کاهش پیدا کند. ولی بدون تردید باید بگویم نگاه پس‌اندازی و سوداندوزی از واحد‌های تجاری در این برهه زمانی واقع بینانه نیست.

    سرمایه‌گذاری در جنوب شهر
    محمد پیرایش، فعال و انبوه‌ساز در مورد بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاران و سازندگان گفت: ارزان‌سازی (البته با رعایت استانداردها) بهترین راهکار برای ساخت‌وساز است.

    وی در این مورد افزود: درحال حاضر قیمت زمین در جنوب تهران مناسب است، بنابراین اگر سازنده بتواند واحد‌های مقاوم و ارزان را در جنوب شهر بسازد می‌تواند به هدف خود یعنی بازگشت سرمایه با سود منصفانه امیدوار باشد.

    پیرایش گفت: اگرچه بسیاری از اقشار جنوب تهران پس‌انداز مناسبی ندارند اما می‌توان با راهکار‌های علمی و عملی مانند پیش فروش‌های منصفانه این املاک را عرضه کرد و به سود منصفانه‌ای رسید.

    وی در مورد متراژ‌ این واحد‌ها گفت: واحد‌های جنوب شهر باید بین 50 تا 70 متری در نظر گرفته شود زیرا بیشتر اقشار این مناطق پرجمعیت هستند و واحدهای کوچک‌تر از این، آسایش مردم را تامین نمی‌کند.

    این انبوه‌ساز تصریح کرد: سازندگان با صنعتی‌سازی و استفاده از مصالح نوین می‌توانند قیمت ساخت را به شدت پایین بیاورند و در حال حاضر استفاده از مصالح مدرن و پیش‌ساخته بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌ها، مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی در این مناطق است.

    پیشنهاد به خریداران
    حسین سروش، کارشناس و مشاور املاکی دیگر در مورد پیشنهاد خرید برای اقشار متوسط گفت: پیشنهاد بسیاری از مشاوران املاک به خریداران این است که اگر واقعا به دنبال خرید ملک هستند تردید نکرده و از فرصت موجود استفاده کنند. درحال حاضر بسیاری از عرضه‌کنندگان با شرایط خوبی ملک را عرضه می‌کنند و البته تخفیف زیادی هم برای فروش قرار داده‌اند.

    سروش گفت: بنده از متقاضیان مسکن می‌خواهم جست‌وجوی کاملی در بازار انجام دهند، زیرا درحال حاضر بسیاری از مالکان به دنبال سود‌های کلان از مسکن نبوده و حتی با دریافت اقساطی بخشی از قیمت ملک مشکلی ندارند.

    این فعال ساختمانی تصریح کرد: در برخی از کوچه‌ها و محله‌ها تهران می‌توان ملک‌های ارزان قیمت یافت که با اندکی هزینه بازسازی به واحد دلخواه تبدیل می‌شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو