عصر بازار

بزرگترین میلیاردر بخشنده تاریخ!

عصر اعتبار- سومین میلیاردر جهان، سیزدهمین فرد قدرتمند جهان، دومین فرد ثروتمند آمریکا در سال ۲۰۱۵ کسی است که به «الهام بخش اوماها» یا «جادوگر اوماها» یا همچنین «حکیم اوماها» معروف است، مدیر سرمایه‌گذاری و یکی از ثروتمندترین و محترم ترین تجار جهان است.

بزرگترین میلیاردر بخشنده تاریخ!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار، وارن بافت (Warren Buffett)  یک تاجر، سرمایه‌گذار و خیر آمریکایی و موفق ترین سرمایه‌گذار در تمام جهان است. بافت رئیس، مدیر عامل و بزرگ ترین سهامدار کمپانی برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) است.
    بافت به طور متوالی در رده بندی ثروتمند ترین افراد جهان قرار گرفته است. وی در سال 2008 ثروتمند ترین فرد جهان بود که در لیست رده بندی فوربس رتبه نخست را کسب کرد. مجله تایم (Time) نیز در سال 2012 به او لقب تاثیر گذار ترین فرد جهان را داد.
    او همچنین برای پایبندی که نسبت به ارزش سرمایه‌گذاری دارد و همچنین صرفه جویی شخصی که علیرغم ثروت عظیمش می‌کند شناخته شده است.
    بافت نیکوکار برجسته‌ای است که خود را متعهد کرده 99 درصد از ثروت خود را وقف امور بشر دوستانه و در وهله اول بنیاد گیتس کند.
    وارن ادوارد بافت (Warren Edward Buffett) در 30 آگوست سال 1930 در شهر اوماها واقع در ایالت نبراسکا به دنیا آمد. وی از سنین جوانی توانایی و اشتیاقی که در تجارت داشت را از خود بروز داد.
    پدر بافت، هوارد (Howard)، کارگزار بورس و همچنین عضو کنگره ایالات متحده آمریکا بود. مادر او، لیلا استال بافت (Leila Stahl Buffet)، خانه دار بود. وی دومین فرزند خانواده بود و فقط دو خواهر دیگر داشت.
    وارن تحصیلات خود را در مدرسه ابتدایی رز هیل (Rose Hill) آغاز کرد. پدر او در سال 1942 در اولین دوره از چهار دوره کنگره ایالات متحده انتخاب شد که همین موضوع باعث نقل مکان آنها به واشنگتن دی سی شد. وارن پس از رفتن به واشنگتن دی سی دوره ابتدایی خود را به پایان رساند و وارد مدرسه آلیس دیل (Alice Deal) شد. او در سال 1947 از دبیرستان وودرو ویلسون (Woodrow Wilson) فارغ التحصیل شد.
    بافت از همان اوایل دوران کودکی مهارت‌ها و علاقه وافری به امور مالی و تجارتی از خود نشان داد. یکی از اولین سرمایه‌گذاری‌های تجاری بافت فروش آدامس، بطری‌های کوکا کولا یا مجله‌های هفتگی بود که به در خانه‌ها می‌رفت و آنها را می‌فروخت. او همچنین در فروشگاه مواد غذایی پدر بزرگ خود نیز کار می‌کرد.
    در حالی که هنوز در دبیرستان مشغول تحصیل بود از طریق پخش روزنامه، فروش توپ‌های گلف و تمبر و همچنین فروش لوازم جانبی خودرو و سایر وسایل درآمد زایی می‌کرد.
    دوستان و آشنایان درباره استعداد وی می‌گویند این پسر جوان در ریاضی اعجوبه‌ای بود که می‌توانست به صورت ذهنی اعداد بزرگ را با یکدیگر جمع کند. او این استعداد را گاه و بیگاه در سال‌های بعدی زندگی اش نشان داد.
    وارن در کودکی اش به کارگذاری دلالی بورس پدرش می‌رفت و آنجا روی تخته سیاهی که قیمت‌های سهام روی آن نوشته می‌شد با گچ خط می‌کشید. او در سن 10 سالگی طی سفری که به شهر نیویورک داشت از بورس اوراق بهادار نیویورک بازدید کرد.
    او در سن 11 سالگی اولین سرمایه‌گذاری خود را انجام داد. او سه سهام از شرکت Cites Service خریداری کرد که قیمت هر سهم 38 دلار بود. قیمت سهامی که بافت خرید به سرعت کاهش یافت و به قیمت 27 دلار رسید. اما وارن سر سختانه سهام خود را نگه داشت تا زمانی که قیمتش به 40 دلار رسید.
    البته او سهامش را با سود کمی فروخت زیرا پس از اینکه بافت سهامش را فروخت قیمت آن به 200 دلار افزایش یافت و وی از فروش سهامش ابراز تاسف و پشیمانی کرد. او بعد‌ها از این تجربه به عنوان درس اولیه‌ای برای یادگیری صبر و شکیبایی در سرمایه‌گذاری یاد کرد.
    بافت در سن 13 سالگی اولین کسب و کار خود را با روزنامه فروشی و فروش بلیط‌های مسابقه اسب سواری آغاز کرد. او در همان سال اولین اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرد و مدعی شد که دوچرخه اش از مالیات 35 دلاری معاف است.
    پدر بافت در سال 1942 به عنوان نماینده مجلس در کنگره آمریکا انتخاب شد و خانواده اش به فردریکسبورگ در ویرجینیا نقل مکان کردند که بتوانند به محل پست جدید او نزدیک تر باشند. بافت دوره دبیرستان را در مدرسه وودرو ویلسون در واشنگتن دی سی گذراند و در آنجا نیز همچنان به برنامه ریزی برای روش‌های جدید درآمدزایی خود ادامه داد.
    زمان تحصیل در دبیرستان، وارن و یکی از دوستانش یک میز بازی Pinball دست دوم را به قیمت 25 دلار خریدند. آنها این میز بازی را در یک آرایشگاه گذاشتند و در عرض چند ماه با سودی که از آن دستگاه به دست آوردند توانستند ماشین‌های بازی دیگری بخرند. بافت پیش از اینکه تمام دستگاه‌های بازیش را به قیمت 1200 دلار بفروشد، در مکان‌های مختلف سه ماشین بازی داشت.
    وارن در سن 15 سالگی از طریق توزیع روزنامه‌های واشنگتن پست ماهیانه بیش از 175 دلار درآمد داشت. او در دوره دبیرستان در کسب و کاری متعلق به پدرش سرمایه‌گذاری کرد و با پول آن توانست یک مزرعه 40 هکتاری بخرد که کشاورزی آن را اجاره کرده بود. او این زمین را در سن 14 سالگی با یک هزار و دویست دلار از پس اندازش خریداری کرد.
    بافت در سال 1947 علیرغم علاقه‌ای که به تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود داشت به دلیل فشار‌های پدرش برای تحصیل در زمینه تجارت وارد دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا شد. با این حال زمانی که کالج را به پایان رساند، پس انداز شاهانه‌ای (چیزی بیش از 90 هزار دلار امروزی) برای آن دوره داشت.
    وارن دو سال در آن دانشگاه درس خواند و به انجمن برادری آلفا سیگما فی (Alpha Sigma Phi) پیوست. سپس به دانشگاه نبراسکا در لینکلن رفت و در نوزده سالگی با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی از آنجا فارغ التحصیل شد.
    او در ابتدا در آزمون ورود به دانشکده بازرگانی هاروارد رد شد. اما پس از آن تحت تاثیر کتاب بنجامین گراهام (Benjamin Graham) در سال 1949 به نام «سرمایه‌گذار باهوش» در دانشکده بازرگانی کلمبیا ثبت نام کرد که بتواند در آنجا تحت نظر اقتصاددان و سرمایه‌گذار مورد تحسین خود درس بخواند. او در سال 1951 مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از این دانشگاه گرفت. بافت همچنین در موسسه مالی نیویورک نیز حضور داشت.
    او پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال 1951، به مدت سه سال اوراق بهادار شرکت فالک-بافت را می‌فروخت و سپس به مدت دو سال به عنوان یک تحلیل گر در شرکت گراهام-نیومن برای استاد راهنما خود کار می‌کرد.
    بافت در سال 1949 با سوزان تامپسون (Susan Thompson) آشنا شد که این آشنایی منجر به ازدواج آن دو در سال 1952 شد. آنها سه فرزند به نام‌های سوزی، هوارد و پیتر دارند. البته این زوج از سال 1977 به بعد از یکدیگر جدا زندگی می‌کردند اما تا ماه جولای سال 2004 که سوزان بافت فوت کرد همچنان به صورت رسمی زن و شوهر بودند.
    دختر آنها، سوزی، در شهر اوماها زندگی می‌کند. او عضو هیات مدیره سازمان Girls است. این سازمان سازمانی غیر انتفاعی است که عمده فعالیتش بر افزایش اعتماد به نفس به دختران متمرکز است. سوزی همچنین از طریق بنیاد Susan A. Buffet اقدام به انجام امور خیریه می‌کند.
    وارن در سال 2006، در روز تولد 76 سالگی خود، با همدم دیرینش آسترید منکز (Astrid Menks) 60 ساله ازدواج کرد. آسترید از زمانی که سوزان در سال 1977 بافت را ترک کرد و به سان فرانسیسکو رفت با او زندگی می‌کرد.
    بافت همچنان در خانه خود در محله داندی مرکزی در شهر اوماها زندگی می‌کند. او این خانه را در سال 1958 به قیمت 31 هزار و 500 دلار خرید که البته این قیمت تنها بخشی از قیمت خرید یک خانه در این روزهاست. او همچنین یک خانه در ساحل لاگونا، کالیفرنیا دارد که ارزش آن 4 میلیون دلار است.
    او در سال 1989 پس از اینکه حدود 6 میلیون و 700 هزار دلار از درآمد کمپانی برکشایر را خرج جت خصوصی خود کرد، آن را غیر قابل دفاع نامید. این رفتار وی در واقع نقض فاحشی از تمام سرزنش‌های گذشته او از خرید‌های گزاف سایر مدیران بود که حتی تاریخچه استفاده او از وسایل نقلیه عمومی را نیز زیر سوال برد.
    بافت در سال 1956 در زادگاه خود یعنی اوماها شرکت بافت (Buffett Partnership Ltd.) را تشکیل داد. او با استفاده از تکنیک‌هایی که از گراهام آموخته بود، توانست در شناسایی شرکت‌هایی که ارزش کمی برایشان در نظر گرفته شده بود موفق باشد و تبدیل به یک میلیونر شد.
    یکی از این سرمایه‌گذاری‌های پر ریسکی که بافت به آن ارزش داد شرکت نساجی به نام برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) بود. او در اوایل دهه 60 میلادی شروع به جمع آوری سهام آن شرکت کرد و تا سال 1965 توانست کنترل شرکت را به عهده بگیرد.
    وی با نظارت بر رشد این شرکت چند ملیتی که در زمینه رسانه، بیمه، انرژی و صنایع غذایی و آشامیدنی هلدینگ بود، تبدیل به یکی از ثروتمند ترین‌های جهان و نیکوکاری مشهور شد.
    امپراتوری اقتصادی و تجاری
    با وجود موفقیتی که بافت در شرکت خود یعنی Buffett Partnership Ltd. داشت اما در سال 1969 به عنوان موسس این شرکت تصمیم به انحلال آن گرفت که بتواند تمام تمرکز خود را بر توسعه برکشایر هاتاوی بگذارد.
    وی بخش تولید نساجی آن شرکت را از رده خارج کرد و به جای آن با خرید دارایی‌هایی در رسانه (واشنگتن پست)، بیمه (GEICO) و نفت (Exxon) آن شرکت را گسترش داد.
    «الهام بخش اوماها»، با موفقیت‌های بی اندازه‌ای که داشت، مخصوصا با خرید بانک برادران سالمون (Salomon Brothers، بانک سرمایه‌گذاری در وال استریت) در سال 1987 که گرفتار رسوایی شده بود، حتی توانست سرمایه‌گذاری‌های به ظاهر ضعیف را نیز بسیار سودآور کند.
    به دنبال سرمایه‌گذاری قابل توجهی که برکشایر هاتاوی در کوکا کولا انجام داد، بافت از سال 1989 تا 2006 مدیر این شرکت شد. او همچنین در شرکت هلدینگ بازار‌های جهانی سیتی گروپ، شرکت هلدینگ گراهام و شرکت ژیلت به عنوان مدیر خدمت کرد.
    بافت در فوریه 2013 همراه با یک گروه سهام خصوصی به نام 3G Capital شرکت غذایی Heinz را به قیمت 28 میلیارد دلار خریداری کرد. اضافات بعدی که به برکشایر هاتاوی الحاق شدند شامل باتری سازی Duracell و گروه غذایی Kraft است که در سال 2015 با کمپانی Heinz ادغام شدند و سومین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی بزرگ شمال آمریکا را تشکیل دادند.
    فعالیت‌های اخیر و اقدامات بشر دوستانه
    بافت در سال 2006 طی اعلامیه‌ای بیان کرد که تمام ثروت خود را به خیریه خواهد بخشید. او قصد دارد 85 درصد از آن را به بنیاد خیریه ملیندا و بیل گیتس بدهد. این کمک مالی به بزرگ ترین کمک خیریه در تاریخ ایالات متحده آمریکا تبدیل شد.
    بافت و گیتس همچنین در سال 2010 اعلام کردند کمپینی را تشکیل دادند که تعهد می‌کند افراد ثروتمند بیشتری را استخدام کند که به امور بشر دوستانه کمک کنند.
    بافت در سال 2012 اعلام کرد که پزشکان سرطان پروستات وی را تشخیص دادند. او در ماه جولای همان سال شروع به اشعه درمانی کرد و تا ماه نوامبر درمان خود را با موفقیت به پایان رساند. اما این مشکل سلامتی تاثیر کمی بر روند رشد این میلیاردر 80 ساله دارد و هنوز نتوانسته جلوی قرار گرفتن او را در بالای جدول میلیاردر‌های فوربس بگیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو