عصر بازار

فلز گرانبها به بالاترین قیمت سال ۹۴ رسید

جهش سکه با تحریک اونس

عصر اعتبار- شنبه سکه بالاترین قیمت خود در سال ۹۴ را تجربه کرد و با ۲ کانال رشد به قیمت ۹۸۵ هزار تومان رسید. افزایش بهای سکه ناشی از جهش ۳۱ دلاری اونس در ۲ روز آخر هفته گذشته بود. صعود سکه در روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که دلار یک کانال قیمتی پایین آمد و وارد کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شد. همزمان با رکورد شکنی سکه، بیزنس اینسایدر از رکوردشکنی جهانی بورس تهران خبر داد و نوشت که بازار سهام ایران سودده‌ترین بورس جهان در ماه ژانویه ۲۰۱۶ بوده است.

جهش سکه با تحریک اونس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، دلار و سکه تمام بهار آزادی برخلاف جهت یکدیگر حرکت کردند تا در 2 سوی متفاوت دو رکورد قیمتی را ثبت کنند. شنبه، دلار با 15 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 590 تومان و سکه با 23 هزار تومان رشد به قیمت 985 هزار تومان رسید. افزایش 3/ 2 درصدی سکه، بیشترین میزان رشد روزانه آن از 17 فروردین 94 بود و موجب شد فلز گرانبهای داخلی به بالاترین قیمت خود در سال 94 برسد. آخرین بار سکه در تاریخ 11 اسفند 93 قیمت بالاتری را تجربه کرده بود. برخلاف رکورد افزایشی سکه، بازار ارز شاهد رکورد کاهشی دلار و رسیدن آن به کمترین قیمت در بهمن‌ماه بود. آخرین بار شاخص ارزی در آخرین روز دی‌ماه در کانال 3 هزار و 500 تومان قرار داشت. به گفته فعالان بازار، افزایش فروش در معاملات آتی و پایین بودن نرخ فردایی نسبت به نرخ نقدی در کنار کاهش نرخ حواله درهم دو عاملی بودند که به کاهش قیمت شاخص ارزی کمک کردند. کاهش انتظارات افزایشی عامل دیگری بود که در پایین آمدن قیمت نقش داشت.


    جهش طلایی آغازین

    در اولین روز هفته، سکه معاملات خود را با یک جهش قیمتی آغاز کرد. شنبه، فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با2 کانال رشد قیمت با نرخ 982 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 20 هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. این شروع افزایشی ناشی از رشد بهای اونس در روز جمعه و ورود آن به محدوده هزار و 170 دلار بود. در ادامه روز شنبه، سکه تا قیمت 987 هزار تومان نیز بالا رفت، ولی نهایتا با قیمت 985 هزار تومان به کار خود پایان داد که 23 هزار تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. در هفدهمین روز بهمن‌ماه، هر گرم طلای 18 عیار نیز با 2 هزار و 140 تومان رشد به قیمت صد هزار و 110 تومان رسید.


    دلار؛ دردسر سکه

    شنبه، کاهش قیمتی دلار مانعی در برابر رشد بیشتر سکه بود. در اولین روز هفته،‌ دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 600 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. شاخص بازار ارز در ادامه روز مقاومت چندانی در مرز 3 هزار و 600 تومان نکرد و به سرعت وارد کانال 3 هزار و 500 تومان شد. نهایتا در ساعت 3 بعدازظهر قیمت 3 هزار و 590 تومان برای دلار ثبت شد، ‌رقمی که 15 تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود و موجب ثبت چهارمین کاهش متوالی دلار شد. به گفته فعالان، شکست کانالی دلار بیشتر ناشی از کاهش نرخ حواله درهم و کاهش انتظارات افزایشی بود. بنابر گفته‌های حاضران در بازار، کاهش تقاضا در بازار و چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز دو عاملی بودند که به کاهش انتظارات افزایشی منجر شدند. نرخ حواله درهم روز شنبه تا زیر 980 تومان پایین رفت. افت دلار در روز شنبه در شرایطی اتفاق افتاد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند، دلار تحت‌تاثیر خریدهای نوسان‌گیران در مسیر افزایشی قرار بگیرد؛ انتظاری که محقق نشد. روز شنبه، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی دلار کاهشی یک ریالی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 18 تومان رسید. این در حالی بود که نرخ رسمی یورو در مسیر افزایشی قرار گرفته و با 225 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 367 تومان و 8 ریال رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی