عصر بازار

چرا باید به اقتصاد هند خوش‌بین بود؟

عصر اعتبار- درحالی که بسیاری از اقتصادهای نوظهور جهان، سال گذشته را با ناامیدی به پایان رساندند، اما نصیحت واقعی به سرمایه‌گذاران این است که بر خلاف حقایق موجود «در هند سرمایه‌گذاری کنند».

چرا باید به اقتصاد هند خوش‌بین بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از اقتصادنیوز، درحالی که نمی‌توان از کنار این حقیقت گذشت که بازارهای نوظهور سال گذشته را به طور متوسط با 15 درصد افت به پایان بردند، اما برخی کشورها نیز با گام‌هایی استوار و پایدار به رشد خود ادامه داده‌اند.

    به‌گزارش پایگاه اینترنتی استریت، با سقوط قیمت نفت خام به پایین‌ترین سطح خود، کشورهای واردکننده عمده نفت‌خام و انرژی، بیشترین سود را از صرفه‌جویی در هزینه‌های خود برده‌اند. به‌عنوان مثال، در آمریکای لاتین، اقتصاد کلان شیلی همچنان انعطاف‌پذیر باقی مانده و کاهش ارزش پول ملی، محصولات این کشور را در بازارهای جهانی رقابتی‌تر کرده است. بازار شیلی همچنین توانسته بر بسیاری از همتایان خود در آمریکای لاتین برتری یابد.

    اما در آسیا، هند بیشترین سود را از افت قیمت نفت‌خام برده و اقتصاد کلان این کشور نیز احتمالا به رشد خود ادامه خواهد داد. گرچه شاخص MSCI سهام کشورهای در حال توسعه ماه گذشته با افت هفت درصدی روبرو شد، اما این ارزشگذاری تنها ارزان‌تر و جذاب‌تر شده است. درحالی که سهام‌داران و سرمایه‌گذاران در بازارهای نوظهور به دنبال جایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند، وضعیت هند بسیار مطلوب بنظر می‌رسد. در ادامه به برخی دلایل درباره اینکه چرا سرمایه‌گذاران باید در این کشور جنوب آسیا سرمایه‌گذاری کنند، اشاره می‌کنیم.

    اقتصاد کلان انعطاف‌پذیر
    بانک مرکزی هند (RBI)، به تازگی تصمیم گرفته تا نرخ‌های بهره بانکی را بدون تغییر نگاه دارد که این اقدام مورد انتظار صنایع این کشور بوده است. پیش‌بینی‌های رسمی از نرخ تولید ناخالص داخلی هند نیز همچنان برای سال 2016 میلادی ثابت در همان نرخ 7.4 درصد باقی ماند و انتظار می‌رود این نرخ برای سال 2017 با اندکی بهبود به 7.5 درصد برسد. تمامی این ارقام بیانگر یک نکته است که احتمالا بانک مرکزی هند صبر می‌کند تا ببیند اقتصاد این کشور در طول سال چه شرایطی خواهد داشت؛ ازسوی دیگر، این مساله نشان می‌دهد که بانک مرکزی هند به حفظ مواضع انطباق‌پذیری خود ادامه داده و در ادامه سال فضا برای کاهش بیشتر نرخ‌های بهره بازتر شود که در این صورت، کاهش 0.25 درصدی نرخ‌های بهره می‌تواند دستی به سر و گوش بازارها بکشد.

    بانک مرکزی هند در بیانیه رسمی خود اعلام کرده که لایحه جدید بودجه ضمن اینکه رشد را تقویت می‌کند، هزینه‌ها را کنترل خواهد کرد که این مساله فضای بیشتری برای اعمال سیاست‌های پولی فراهم خواهد کرد. به عبارت ساده‌تر، بانک مرکزی هند احتمالا امسال همسو با بازارها حرکت خواهد کرد.

    سیگنال‌های پیچیده سیگنال‌های خوبی هستند
    بانک مرکزی هند با اشاره به سیگنال‌های شاخص‌های اقتصادی، به عنوان یکی دیگر از علل اصلی سیاست صبر و برآورد وضعیت خود اشاره می‌کند. در هند، شاهد رشد اندک در عرضه و تقاضای سیمان هستیم؛ رشد حمل و نقل ریلی متوقف شده و در دسامبر 2015 صادرات این کشور برای سیزدهمین ماه پیاپی افت کرد. اما از جنبه مثبت قضیه، همان طور که شواهد آن را در رشد شاخص مدیران خرید هند (PMI) مشاهده می کنیم، فعالیت‌های جدید تجاری در حال رشد است. شاخص PMI در هند به بالاترین سطح 10 ماه اخیر خود رسیده است. همچنین، شاهد رشد سالم در میزان دریافت وام‌های مشتریان بوده‌ایم. ازسوی دیگر، با وجود کاهش قیمت نفت، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند همچنین انعطاف‌پذیر بوده است. این سیگنال‌های پیچیده و متنوع، نباید منجر به ترس سرمایه‌گذاران شود. در عوض، وقتی سایر اقتصادهای نوظهور، نظیر برزیل از بحران رنج می‌برند، هند موقعیت خود را محکم چسبیده است. درحالی که جمعیت بالای مصرف‌کننده در هند، پول بیشتری هزینه می‌کند، این کشور بیش از پیش نسبت به وقوع مستمر چرخه‌های رونق و رکود، واکسینه خواهد شد.

    ظهور استارت‌آپ‌ها
    بانک مرکزی هند در بخشی از بیانیه خود به مقدمات اصلاحاتی برای کمک به کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها در هند اشاره کرده است. این نهاد به طور خاص شرایط را برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک خارجی جهت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هندی تسهیل خواهد کرد که بدین ترتیب، شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو