عصر بازار

پورمحمدی:

خروجی خوبی در مبارزه با فساد نداریم

حقوق شهروندی در جامعه خوب اجرا نمی شود

عصر اعتبار- حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی خواستار اختصاص بودجه بیشتر برای افرادی که در جرایمی مانند اسیدپاشی مورد صدمه قرار می گیرند، شد.

خروجی خوبی در مبارزه با فساد نداریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، وزیر دادگستری در حاشیه همایش ملی حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این که آیا صلاحیت شما در مجلس خبرگان تایید شده گفت: همه در روز انتخابات پای صندوق های رای حاضر می شویم و به آن کسانی که شورای نگهبان فهرست کرده رای می دهیم.
    وی از پاسخ به این که آیا صلاحیت شما در انتخابات احراز شده است، امتناع کرد.
    پورمحمدی در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه وزارت دادگستری در بخش جرایمی مانند اسید پاشی گفت: مجلس و دولت بودجه کمی را برای این موضوع در اختیار ما قرار داده اند تا به افرادی که مورد ظلم واقع شده اند اختصاص دهیم.
    وی افزود: بودجه مختصری نیز در استان ها توزیع کردیم ولی بیشترین هزینه از طریق سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود و در حدود 4 میلیارد تومان برای در اختیار قرار دادن این مبلغ برای افرادی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته اند در اختیار ما قرار گرفته است.
    پورمحمدی در پاسخ به این که تعدادی از قضات در بحث قاچاق دستگیر شده اند گفت: این موضوع مربوط به دو سال پیش است البته دو مورد هم شناسایی و برخورد شده است که این موارد کارمندان شعبه بوده اند.
    وی افزود: قبلا هم یک قاضی در این مورد از کار تعلیق شد.

    ** خروجی ما در مبارزه با فساد مطلوب نیست
    حجت الاسلام ولمسلمین پورمحمدی با بیان که مساله دیگر ما مبارزه با فساد است، گفت: هیچ جامعه ای به دور از فساد نیست، البته خروجی ما هم در مبارزه با این امر خروجی مطلوبی نیست.
    وی افزود:البته وزارت دادگستری هم در مورد اجرای قوانین مربوط با مبارزه با فساد و هم در مورد هماهنگی دستگاههای مبارزه با فساد تلاش خود را انجام می دهد تا فساد در جامعه کاهش پیدا کند.
    پورمحمدی در پاسخ به اینکه بزرگ ترین مشکل وزارت دادگستری چیست، گفت: این وزاتخانه بیشتر هماهنگ کننده است و ایجاد ارتباط را بر عهده دارد، اما به نظر من مسأله عمده ما در مورد حجم زیاد قوانین است، زیرا این وزاتخانه پیگیر قوانین است و یکی از مشکلات ما عدم تنقیح قوانین و فرهنگ قانون مداری است.
    پورمحمدی درباره بحث حقوق شهروندی نیز گفت: یک جامعه، زمانی جامعه مطلوبی است که احترام افراد حفظ شود و از حق آنان دفاع شود، ما قوانین پیشرفته ای داریم ولی باید بپذیریم که بحث حقوق شهروندی در جامعه به خوبی اجرا نمی شود که باید بر روی آن کار کنیم و برای همین منظور معاونت حقوق بشر را در وزارت دادگستری تشکیل داده ایم.
    وی با بیان این که موضوع حقوق کودک موضوع مهمی است و 23 میلیون شهروند زیر 18 سال در جامعه زندگی می کنند، افزود: باید برای این جمعیت امکانات و محیط آموزشی فراهم شود و از آنها مراقبت کنیم.
    وزیر دادگستری ادامه داد: اگر ما بحث حقوق کودک را به طور جدی دنبال کنیم پایه حقوق شهروندی در جامعه شکل می گیرد و بر همین اساس بانک جامعی را تشکیل دادیم تا اطلاعات مربوطه را در آن وارد کنیم و از 17 کشور برای افزایش و تکمیل این اطلاعات استفاده کردیم و تحت عنوان سامانه گنج از اول سال آینده عملیاتی می شود.
    وی افزود:همچنین با یکی از اپراتورهای تلفن همراه تفاهم نامه ای امضا کردیم تا بتوانیم اطلاعات مربوط به حقوق کودک را به صورت الکترونیک مدیریت و اجرا کنیم.
    حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در این باره که چرا فعالیت گشت های تعزیرات کم شده است، گفت: علت اصلی مربوط به مشکلات بودجه است و ما حق مأموریت همکاران در این بخش را با تأخیر پرداختیم ودرصدد بودیم که تعداد گشت ها را افزایش و پایگاه های ثابت را ایجاد کنیم ولی با مشکلات بودجه ای روبه رو هستیم، البته در ایام خاصی مانند ایام نوروز همه عوامل را بسیج می کنیم و پررنگ تر از همیشه در این ایام حاضر می شویم.
    وزیر دادگستری در مورد بحث استرداد مجرمین با کشورهای دیگر با توجه به اجرایی شدن برجام گفت: با بیش از 40 کشور این معاضدت و همکاری قضایی را داریم. همچنین در کنوانسیون ضد فساد سعی داریم با کشورهایی که روابط اقتصادی مان گسترش یافته تفاهماتی را داشته باشیم تا این امر برای سرمایه گذاری اقتصادی هم مثمر ثمر واقع شود.
     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی