عصر بازار

نرخ دلار در قرقیزستان کاهش یافت

عصر اعتبار- پس از اقدامات سختگیرانه دولت قرقیزستان در راستای کاهش نقش دلار در اقتصاد این کشور، نرخ این ارز بین‌المللی طی چند روز اخیر با افت قیمت مواجه شده است.

نرخ دلار در قرقیزستان کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، پس از اقدامات سختگیرانه دولت قرقیزستان در جهت کاهش نقش دلار بر اقتصاد این کشور این ارز بین‌المللی طی چند روز اخیر با افت سریع قیمت روبرو بوده و در حال حاضر با قیمت هر دلار معادل 70 صوم(واحد مالی قرقیزستان) خرید و فروش می‌شود در حالی که در هفته گذشته این میزان حدود 75 صوم بود.

    به دلائل مختلف از جمله بحران مالی در دنیا و تحریم های اقتصادی روسیه، همه کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان سال 2015 و 2 ماه سال جاری میلادی را با مشکلات اقتصادی زیادی گذراندند.

    در اوائل پائیز سال گذشته قیمت دلار در «بیشکک» هر دلار معادل 65 تا 67 صوم خریداری می‌شد اما در اواخر سال گذشته دلار نسبت به صوم (واحد مالی قرقیزستان) با رشد سریعی روبرو شد که در روزهای اخیر سال جاری هر دلار برابر با 75- 76 صوم رسید.

    علاوه بر این در انتهای سال گذشته میلادی به دلیل رشد غیرمنطقی دلار اقتصاد قرقیزستان با وضعیت بحرانی روبه‌رو شد تا جایی که بیشکک برای باز پرداخت وام های خود به سازمانهای بین المللی با مشکلات زیادی مواجه شد.

    به دلیل این مشکلات دولت و بانک ملی قرقیزستان اقداماتی از جمله انتقال ارز بانک ملی به بازار این کشور و همچنین تصویب طرح نمایندگان پارلمان در خصوص ممنوعیت انجام معاملات تجاری با استفاده از ارزهای خارجی را انجام دادند و دولت قرقیزستان نیز اعلام کرد در صورت عدم استفاده تجار در معاملات اقتصادی از پول ملی با آنها برخورد خواهد شد.

    در این راستا کارشناسان معتقدند دلیل اصلی کاهش قیمت دلار ممنوعیت صدور وام با استفاده از دلار و اعطای وام‌های مسکونی شهروندان از دلار به صوم می‌باشد.

    علاوه بر این موضوعات، مذاکرات مقامات قرقیزستان، قزاقستان و روسیه در مورد انجام معاملات تجاری با استفاده از واحد ملی محلی در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیشتر به ‌گوش می‌رسد که به کاهش وابستگی اقتصاد این کشورها و برقراری ثبات در این حوزه منجر خواهد شد.

    چندی قبل نیز «آقیلبیک ژاپاراف» نماینده پارلمان قرقیزستان در جمع خبرنگاران این کشور در «بیشکک» در خصوص وابستگی اقتصاد قرقیزستان به روسیه و نقش دلار در کاهش رشد اقتصادی گفت: تا زمانی که اوضاع اقتصادی روسیه بهبود نیابد اقتصاد قرقیزستان هم رشد نخواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو