عصر بازار

مجید صفدری مدیر عامل بیمه "ما" در گفتگو با "عصر اعتبار":

حق مالکیت در صنعت بیمه ایران محفوظ نیست

عصر اعتبار- همواره یکی از دغدغه های تولید کنندگان، حفظ حق مالکیت است که در ایران به ندرت از آن محافظت و مراقبت می شود. صنعت بیمه ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تولید کننده یک پرتفوی در رشته ای نوین که می تواند آورده و بازده ای مطلوب را برای شرکت بیمه ای فراهم کند؛ مالکیتی بر پرتفوی ایجاد شده نداشته و پس از مدت کوتاهی این پرتفوی نوین، در دیگر شرکت ها به مردم و متقاضیان عرضه می شود.

حق مالکیت در صنعت بیمه ایران محفوظ نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱:۰۰

    پس در این میان شرکتی، برنده خواهد شد که توسط شبکه فروش، بیمه نامه جدید را به شکلی گسترده عرضه کرده و بازار را در اختیار خود بگیرد.  از این روست که بسیاری از شرکت های فعال در صنعت بیمه کشورمان هرچند که خود از پرتفوی دیگر شرکت ها استفاده می کنند؛ اما خواهان ایجاد  حق مالکیت و رعایت  حقوق نشر هستند.  به همین منظور است که مجید صفدری مدیرعامل شرکت بیمه "ما" در گفتگویی با " عصر اعتبار" می گوید: صنعت بیمه ایران  در خود با اشکالات و موانع بسیاری دست به گریبان است و منجر به آن شده تا شرکت ها از جوانب گوناگون متضرر شوند.
    این فعال صنعت بیمه کشورمان با مد نظر قرار دادن، نبود حق مالکیت  در ارائه بیمه نامه های نوین و ایجاد شده می افزاید:  شاید به زبان ساده باید بگویم؛ حق کپی رایت در صنعت بیمه ایران رعایت نمی شود و با ایجاد  و ابداع یک پرتفوی نوین در شرکت بیمه، طی مدت زمان کوتاهی عرضه آن را در دیگر شرکت ها شاهد می شویم.
    وی با ذکر مثالی ادامه می دهد:  در زمان ایام سوگواری اربعین سالار شهدا، شرکت بیمه "ما" اقدام به ایجاد و عرضه بیمه زائران در برابر حوادث تروریستی کرد.  هرچند این بیمه نامه برای شرکت، در کوتاه مدت توانست سودآوری قابل توجهی ایجاد کند؛ اما توسط  دیگر شرکت های  بدون اخذ اجازه و رعایت حق مالکیت، به طور گسترده عرضه و فروخته  شد.
    مدیر عامل بیمه "ما" سود حاصل از فروش بیمه نامه زائران در برابر حوادث را معادل 300 میلیون تومان اعلام می کند و می گوید:  فروش این نوع بیمه نامه در یک مقطع زمانی کوتاه مدت، بسیار راضی کننده بود و شرکت نیز توانست به طورمطلوبی، خدمت رسانی کند.
    وی در ادامه یادآور می شود:  قرار بر این بود که بیمه نامه زائران به 2 شکل  فروخته شود. ابتدا به صورت آنلاین و از طریق سایت شرکت بیمه "ما" و در مرحله بعدی مستقر شدن شبکه فروش  در مبادی مرزها.
    صفدری ادامه می دهد: زمانی که در مبادی مرزها فروشندگان مستقر شدند، از حضور شبکه فروش دیگر شرکت ها خبر داده و متاسفانه طرح به راحتی کپی شده و بدون رضایت شرکت تولید کننده، مورد استفاده سایر شرکت های بیمه ای قرار گرفت.
    مدیر عامل شرکت بیمه "ما" در خصوص فروش آنلاین بیمه نامه حوادث زائران در برابر حوداث می گوید: قرار بر این بود که خریدار، وارد سیستم و شبکه فروش شود و از طریق کدی که به وی داده می شود بیمه نامه را تکمیل و خریداری می کند.  پس از واریز پول، کدی دیگر ارائه می شود که اصالت خرید را تایید کند. البته در شرایطی که متقاضی زیاد می شود، شبکه فروش به شکل حضوری، بیمه نامه را صادر می کنند.( همانند ایام سوگواری و عزاداری اربعین اباعبدالله)
    وی  میزان خسارت پرداخت شده از پرتفوی زائران در برابر حوادث را معادل 2 درصد از کل فروش می داند و اعلام می کند: حدود 14 الی 15 پرونده خسات در ایام اربعین تشکیل شده است که همگی آنها بررسی و پرداخت شد.
    صفدری بر اعمال قوانین بازدارنده به منظور رعایت حق تولید کننده تاکید دارد و می افزاید: برای هر موضوع و یا رفتاری، دارای قانون، ماده و تبصره گوناگون هستیم
    این فعال صنعت بیمه کشورمان یادآور می شود: مقدمات فروش بیمه نامه به صورت آنلاین که هم اکنون در تمامی کشورهای انجام می شود؛ نیازمند داشتن یک حریم و حفاظ است که این مهم در ایران دیده نمی شود.
    مدیرعامل شرکت بیمه"ما" بازاریابی مستقیم را درگیر با این موضوع می داند و می گوید: باید حق تولید کننده رعایت و حفظ شود تا بتوانیم به مراحل بعدی فروش، یعنی بازاریابی مستقیم و آنلاین قدم بگذاریم.
    این فعال صنعت بیمه بازاریابی مستقیم را یکی از ارکان اصولی فروش در صنعت بیمه ارزیابی می کند و می افزاید: این شیوه از فروش سال ها به شکل مکتوب باقی مانده بود و مدت کوتاهی است که شکلی عملیاتی به خود گرفته است.
    وی تاکید می کند:  فروش آنلاین یعنی نیاز آنی مشتری که بر اساس سرعت تعریف می شود. مشتری آنچه که نیار دارد را باید کسب کند به همین دلیل باید خود را در بازاریابی، فروش آنلاین و مستقیم تقویت کرده و آن را گسترش دهیم.

    صفدری از فروش بیمه نامه درمان مسافرتی در آژانس های مسافرتی خبر می دهد و می گوید: یکی از برنامه های آینده این شرکت را می توان فروش بیمه نامه درمان مسافرتی در آژانس های مسافرتی دانست که پیرو سیاست های فروش مستقیم به شمار می رود.  البته فروش بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری به صورت مستقیم را می توان از دیگر برنامه های این شرکت در فروش آنلاین و مستقیم عنوان کرد.
    مدیر عامل شرکت بیمه "ما" اعلام می کند: در این زمینه از کارگروهی تحصیلکرده و دارای سابقه کار اجرایی دعوت به همکاری کرده ایم به طوری که فروش این نوع بیمه نامه به شکل مستقیم برای اولین بار در کشورمان رخ خواهد داد.
    وی شرایط حاکم بر صنعت بیمه ایران را مطلوب ارزیابی نمی کند و معتقد است: این صنعت برای سرمایه گذاری، سودآور نبوده و نیاز به تقویت دارد. برای اینکه یک سرمایه گذاری در ایران بازده داشته باشد؛ باید  سودی معادل 25 درصد ایجاد کند؛ اما سرمایه گذاری در صنعت بیمه ایران بازده ای معادل حدود 8 درصد دارد.
    صفدری این جایگاه برای صنعت بیمه ایران  بحرانی بوده و به بازسازی ساختار قوانین و فرهنگ مصرفی نیاز دارد؛ زیرا قوانین جاری امروزه بسیار پیچیده بوده و حتی در برخی موارد برای سرمایه گذاری مانع ایجاد می کند و از سویی دیگر مردم کشورمان به دلیل بالا بودن روحیه ریسک پذیری، از خرید و مصرف بیمه نامه امتناع کرده و آن را در سبد مصرفی خانوار خود قرار نمی دهند.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو