عصر بازار

یک کارشناس:

قیمت مسکن دیگر به آسمان نمی‌رسد

عصر اعتبار- یک کارشناس گفت: مالکان دیگر نمی‌توانند هر نوع کیفیت و قیمتی را به بازار مسکن دیکته کنند.

قیمت مسکن دیگر به آسمان نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد وطن‌پور اظهار کرد: شرایط بخش مسکن تغییر کرده است. اگر در سال‌های گذشته ساخت مسکن با هر نوع کیفیت و قیمت مشتری خودش را داشت، امروز دیگر آن شرایط حاکم نیست و با توجه به حجم بالای خانه‌های خالی و نبود مشتری، کیفیت برای مشتریان مهم شده است. لذا مالکان دیگر نمی‌توانند قیمت‌ها را به آسمان برسانند و انتظار مشتری داشته باشند.

    وی افزود: حجم بازار مسکن بزرگ‌تر از آن است که سازندگان بتوانند قیمت‌ها را به دلخواه خود تعیین کنند؛ چرا که انحصار به شکل سابق در بخش مسکن وجود ندارد.

    وطن‌پور، روی دست ماندن یک میلیون 400 هزار خانه خالی در کشور را ناشی از هجوم بی‌سابقه به سمت تولید مسکن طی یک دهه گذشته دانست و گفت: همه نهادهای اقتصادی و غیراقتصادی به بخش مسکن آمدند و در رکود مسکن گیر کردند. بنابراین در حال حاضر رونق یعنی انجام معاملات، نه این‌که قیمت‌ها از متری 4 میلیون به متری 8 میلیون تومان برسد؛ چرا که اصلا ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد. لذا انتظار پرش قیمت در آینده دور از ذهن است.

    این کارشناس مسکن هم‌چنین گفت: اگر پول ارزان قیمتی به اقتصاد کشور بیاید می‌تواند خیلی بخش‌ها از جمله مسکن را تغییر دهد. اگر بخواهیم از وضعیت آینده‌ی مسکن پیش‌بینی صورت دهیم باید تاثیرات اقتصاد کلان را بر روی بخش مسکن رصد کنیم.

    وی، ثبات ارزش پولی ملی را در سرمایه‌گذاری مهم د انست و افزود: با این نرخ تورم ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا است. لذا تا زمانی که تورم کنترل نشود نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیایند. در نتیجه اقتصاد تکان نمی‌خورد و بخش مسکن هم رونق نخواهد گرفت.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که اگر پول تازه‌ای به اقتصاد برسد می‌توانیم شاهد افزایش معاملات باشیم گفت: ممکن است با افزایش معاملات قیمت‌ها کمی افزایش یابد اما قطعا متورم نخواهد شد بلکه مقدار اندکی افزایش می‌یابد.

    به گفته‌ی وطن‌پور تا حدودی آرامش بر اقتصاد کشور حاکم شده و انتظار می‌رود تولید در آینده جان بگیرد و سرمایه‌ها از دلار و سکه به سمت بخش‌های تولیدی از جمله بافت‌های فرسوده بخش مسکن سرازیر شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی