عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

پول‌ کثیف در انتخابات تاکنون نداشته‌ایم

زنجانی پولی نداده

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه پول‌های کثیف در انتخابات تاکنون وجود نداشته است، گفت: بانک مرکزی اگر شکایاتی درباره پول‌های کثیف در انتخابات باشد پیگیری خواهد کرد.

پول‌ کثیف در انتخابات تاکنون نداشته‌ایم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ولی الله سیف در حاشیه نشست تخصصی مبارزه با جرائم اقتصادی که با حضور سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در مرکز فرماندهی ناجا برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر پیگیری بانک مرکزی در مورد پول‌های کثیفی که در انتخابات هزینه می‌شود  افزود: بانک مرکزی به دلیل سامانه‌هایی که دارد می‌تواند بفهمد در کجا چه پول‌هایی جابه‌جا شده است و اگر شکایتی صورت گیرد قطعا پیگیری می‌کند و تاکنون این موضوع وجود نداشته است.

    * زنجانی هیچ پولی به بانک مرکزی نداده است

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: متهم نفتی چند شماره حساب پیش از این اعلام کرده بود که با پیگیریهای انجام شده از طرف بانک مرکزی متوجه شدیم که اطلاعات داده شده قابلیت اتکا ندارد.

    وی گفت: در مقطعی متهم نفتی شماره حسابی را برای واریز وجه درخواست کرده بود که بانک مرکزی هم این شماره حساب را به متهم نفتی داد ولی تاکنون هیچ پولی به این حساب از طرف بابک زنجانی واریز نشده است.

    * محدودیتی برای صدور مجوز صرافی نداریم

    رییس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: محدودیتی برای صدور مجوز صرافی نداریم و افراد با پذیرش اصول و ضوابط می توانند مجوز صرافی دریافت کنند.

    وی با بیان اینکه دستورالعملی را پیش درباره نظارت بر فعالیت های خرید و فروش ارز در صرافی ها نوشته ایم، افزود : هر اقدام خارج از این دستورالعمل مورد تائید بانک مرکزی نیست و از زمانی که دستورالعمل ابلاغ شده است به صرافی ها فرصت داده شده که فعالیت های خود را منطبق بر این دستورالعمل انجام دهند.

    مدیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه محدودیتی برای صدور مجوز صرافی ها نداریم، گفت: هر کسی که می خواهد در زمینه صرافی فعالیت کند می تواند با پذیرش اصول و ضوابط مجوز بگیرد ولی خارج از این ضوابط مخل بازار متعادل ارزی کشور خواهد بود.

    سیف با اشاره به سامانه سنا برای اعلام نرخ ساعت به ساعت ارز در صرافی ها افزود: این سامانه دو نرخ خرید و فروش صرافی ها ساعت به ساعت اعلام و در پایان روز متوسط نرخ روزانه نیز اعلام می شود البته غیر از این هر یک از صرافی ها می توانند نرخ خود را داشته و آن نرخ را اعلام و پشت شیشه خود بزنند و در سایت خود اطلاع رسانی کنند که باید این نرخ آمادگی عمل برای خرید و فروش داشته باشد که این مدل ، مدل بین المللی است .

    وی افزود: ما به هیچ وجه نمی خواهیم برخورد دستوری داشته باشیم بلکه می خواهیم اجازه دهیم عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند.

    سیف با اشاره به شناسایی عوامل اخلال بازار ارز با همکاری پلیس گفت: کسانی که در این روند طبیعی ایجاد اخلال و با مقاصد انتفاع فردی و گروهی، نرخ را از مسیر خودش خارج کنند پیگیری خواهد شد.

    وی به معاملات کاغذی اشاره کرد و گفت: در آینده معاملات بورس مشتقات ارزی را خواهیم داشت ولی الان که وجود ندارد نمی شود در خیابان افرادی جمع شوند و معاملات کاذب کاغذی انجام دهند که اینها اخلال در بازار ارز ایجاد می کند.

    رئیس کل بانک مرکزی به سایت های غیرمجاز ارزی اشاره کرد و افزود: سایت هایی وجود دارد که صراف نیستند و از نرخ های سایت سنا استفاده نمی کنند بلکه قیمت هایی از بازار استانبول منتشر می کنند که نمی تواند مبنا باشند.

    روند رو به رشد گشایش سوئیفت

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  در مورد گشایش سویفت ها افزود: در سفری که به همراه رئیس جمهور به ایتالیا داشتیم با بانک مرکزی ایتالیا مذاکره شد و آنها حساب کارگزاری را برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی باز کردند و پیشنهاد دادند حساب سنتی به حساب پیشرفته که مستقیم با شبکه بانکی اروپا ارتباط دارد توسعه یابد.
    وی گفت: همچنین با بانک فرانسه نیز مذاکره داشتیم و آنها کمک می‌کنند تا بحث مبارزه با پولشویی ضدتروریسم سرعت بیشتری بگیرد.
    سیف در پایان افزود: هیچ مانعی برای پیوستن شبکه بانکی کشور به شبکه بانکداری بین‌المللی وجود ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو