عصر بازار

هیجان در بازارهای جهانی به اوج می رسد

صنایع جهان به کدام سمت می روند؟

عصر اعتبار- روایت اکونومیست از آینده اقتصاد و صنایع بزرگ جهان را بخوانید.

صنایع جهان به کدام سمت می روند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدای اقتصاد، این گزارش توسط موسسه مطالعاتی اکونومیست تهیه شده و به بررسی وضعیت اقتصاد جهان طی سال جاری میلادی می پردازد.
    انرژی

    هیجانی که در بازار انرژی ایجاد شده، بیشتر در بازار عرضه است. رشد تقاضای انرژی در سال 2016 مستمر، از بسیار کم و روی 5/2 درصد، خواهد بود. اما دعوای چهره­ به­ چهره تولیدکنندگان سنتی، به­ ویژه در حاشیه خلیج‌فارس، با شرکت‌ تولیدکننده نفت پرهزینه شیل در آمریکا شدت بیشتری خواهد گرفت. تاکنون شرایط در بازار نفت این­گونه بوده که عربستان سعودی برای حفظ سهم خود در بازار سعی کرده بازیگران نفت شیل را از میدان رقابت خارج کند و به­ همین­خاطر نفت بیشتری را روانه بازار کرده‌است. این استراتژی مانع افزایش سریع قیمت نفت می‌شود. تولیدکنندگان نفت شیل نیز راه‌های جدیدی برای کاهش هزینه تولید پیدا خواهند کرد. در حالی‌که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد، نوسان قیمت نیز بیشتر خواهد شد اما نفت دبلیوتی‌آی با متوسط 55دلار در ازای هر بشکه، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در سال 2016 تولید نفت آمریکا حدود 5/4 درصد کاهش خواهد یافت.

    اما در مقابل، نفت برنت حوزه دریای شمال با قیمت 60دلار در ازای هر بشکه، وضعیت را وخیم می‌کند و تولیدکنندگان پرهزینه غیراوپکی نظیر تولیدکنندگان نفت شنی، تحت فشار بسیاری قرار خواهند گرفت. مشکلات آن‌ها با افزایش 470هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران، پس از رفع تحریم‌ها در سال 2016، بیشتر نیز خواهد شد.عرضه نفت در سال 2016 به 96میلیون بشکه در روز خواهد رسید و باعث کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش خواهد شد.

    بازار گاز در آمریکا، به ­دلیل انقلاب گاز شیل و افزایش تولید در آمریکای شمالی، در وضعیت متفاوتی قرار خواهد گرفت. تغذیه ال‌ان‌جی یا گاز طبیعی مایع به حمل‌ونقل، افزایش خواهد یافت. تأسیسات گازی آمریکا، مالزی و استرالیا در سال 2016 پیشرفت خواهد کرد و تولید بیشتری خواهد داشت. اما در این بین شرکت‌های نفتی عقب‌نشینی خواهند کرد.

    روشن‌ترین نقطه برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ، کشور هند خواهد بود. مصرف این سوخت در هند 8درصد رشد خواهد کرد. علاوه بر این، سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نیز در جهان افزایش خواهد یافت.

    سرگرمی

    فیلم‌های آمریکایی بیشتر مشوق استقلال فردی و تکیه­ به­ خود هستند، در حالی‌که هالیوود به ارزش‌های آسیا و روحیه مشارکتی و جمعی برای تطابق با دگرگونی‌های صنعت روی آورده‌است. بر اساس اطلاعات به­ دست­ آمده از یک مؤسسه آمار سینمایی، درآمد جهانی سینما در سال 2016 حدود 5درصد رشد خواهد کرد و به 44میلیارد دلار خواهد رسید. در این بین، بازار سینمای آمریکا با 12میلیارد دلار درآمد، در جایگاه نخست قرار دارد. در حقیقت هالیوود قابل رقابت نیست. اما نباید فراموش کرد که فیلم‌های محلی و بازارهای سینمایی نوظهور نقش بزرگی را بازی خواهند کرد. درآمد سینما در برزیل و آرژانتین بین 8 تا 9درصد رشد خواهد کرد اما چین کشوری است که باید به آن توجه کرد. هر چند تولید فیلم در صنعت فیلم‌سازی چین نصف آمریکاست اما 15 درصد رشد خواهد کرد؛ یعنی صنعت سینما در این کشور در سال 2016 حدود 6 میلیارد دلار درآمد به­همراه خواهد داشت. سازندگان هالیوود برای این­که از این جریان عقب نیفتند، استودیوهای چینی را در این کشور راه انداخته‌اند و با آن‌ها همکاری می‌کنند. پاندای کونگفوکار3 یکی از نمونه‌های این همکاری است که در ژانویه 2016 روانه بازار فیلم خواهد شد. برای ساخت این فیلم شرکت انیمیشن‌سازی دریم‌وورک با یک اسپانسر چینی مشارکت کرده است.

    در کشورهایی که دسترسی آسان و ارزان به اینترنت وجود دارد، ویدئوهای خانگی الکترونیکی با رشد 14درصدی درآمد جهانی، به تهدیدی بزرگ برای سینماهای آن کشورها تبدیل خواهند شد. به هر حال تا زمانی‌که درآمد افزایش داشته باشد، جای پیشرفت نیز وجود دارد.

    سرگرمی‌های آنلاین میزان بیشتری آگهی به خود جذب خواهند کرد. آمارها نشان می‌دهد رشد آن‌ها در سال 2016 حدود 22 درصد خواهد بود. این مسأله می‌تواند روی صنعت تلویزیون تأثیر بگذارد. اما لازم به ذکر است که آگهی‌های تلویزیونی کاهش نخواهند یافت و در این صنعت باقی خواهند ماند. به هر حال مدیرعامل‌های تلویزیونی باید در این زمینه به­ فکر باشند و کسب‌وکار خود را، پیش از آن که با مشکلی مواجه شود، نجات دهند.

    دیده‌بان: آیا حباب می‌ترکد؟ وینیل­رکورد در برابر مشکلات تاب آورده‌است و ظاهراً برای خود زمان خریده‌است. فروش آن پس از یک دهه در مسیری صعودی قرار گرفته و بر اساس آمار IFPI، در سال 2014 به 347میلیون دلار رسیده‌است. اما این رکوردها به نظر خیلی گران می‌آید و بازیگران از این جریان ضرر می‌کنند.

    خدمات مالی

    هشت سال از بحران بزرگ اقتصادی می‌گذرد و هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران دردسرهای آن را احساس می‌کنند. وام‌ها 7درصد رشد خواهند داشت اما در مقابل ارقام دورقمی پیش از اوج بحران، میزان ناچیزی است. از صرافی گرفته تا بیمه، همه‌جا، کامپیوترها جای شغل‌های بانکی را گرفته‌­اند. اکنون نگرانی‌هایی درباره قانون‌گذاری‌های بعدی وجود دارد. در سال 2016، قوانین جهانی شماره 3 در مورد سرمایه بانک‌ها سختگیرانه‌تر خواهد شد. علاوه بر آن، از سال 2016، در آمریکا قانون بانکی جدیدی وضع خواهد شد که روی بودجه بانک‌ها اثر خواهد گذاشت. بر اساس این قانون، بانک‌ها نمی‌توانند با حساب خود معامله کنند و برای معامله اولویت‌هایی مقرر خواهد شد.

    افزایش نرخ بهره در آمریکاباید درآمد بانک‌های داخلی را افزایش بدهد اما درعین‌حال، این جریان نوعی سرگیجه نیز ایجاد خواهد کرد. مقامات بریتانیایی نیز در مورد سرمایه‌گذاری‌های خطرناک بانکی تصمیماتی خواهند گرفت. این جریان می‌تواند برای بانک‌های مختلف، مثل HSBC، هزینه‌های چند میلیارد دلاری به­همراه داشته باشد. برخی از بانک‌های غربی از پیش این قوانین را قبضه خواهند کرد، مثلا بارکلی در سه‌ماهه نخست سال 2016 خواستار از میان رفتن تمامی موانع بین‌المللی خواهد شد. برخی بانک‌ها از حالا هزینه‌ها را کاهش داده‌اند؛ رویال­بانک اسکاتلند پای خود را از ایالات متحده آمریکا بیرون کشیده‌ و سرمایه‌های بانکی خود را کوچک کرده‌است.

    در بازارهای نوظهور،وام‌دهندگان بال‌های خود را بیشتر می‌گسترند. مأموران عالی‌رتبه چینی به دنبال آزادسازی نرخ بهره هستند و در عین‌حال می‌خواهند رشد اعتبارات، ثابت باقی بماند؛ با این وجود، این رشد باز هم به11درصد خواهد رسید. در کشورهای در حال‌توسعه، مانند غرب پیشرفت فناوری به کمک مصرف‌کننده خواهد آمد و به ویژه، استفاده از موبایل‌بانک هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش خواهد داد.

    دیده‌بان: ربات مشاور! در حالی‌که امیدها از سرمایه‌گذاری ناامید می‌شود، مشاوران مجازی وارد میدان وال‌استریت می‌شوند. انسان‌ها نوع علاقه و میزان سرمایه خود را مشخص می‌کنند و کامپیوترها با پردازش این جزئیات، نوعی راهبرد سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند. پس از آن، خودشان در کالای موردنظر سرمایه‌گذاری می‌کنند و سهام آن را به­ صورت خودکار و مستمر رصد می‌کنند. در حقیقت هوش مصنوعی تمامی خطاهای انسانی را مرتفع می‌کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی