عصر بازار

نوبخت:

برنامه ششم توسعه با اقتصاد مقاومتی کاملا هماهنگی دارد

بهبود فضای کسب و کار یکی از اهداف مهم این برنامه

عصر اعتبار- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر اینکه لایحه برنامه ششم توسعه با سیاست های اقتصاد مقاومتی کاملا هماهنگی دارد، از بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه یاد کرد.

برنامه ششم توسعه با اقتصاد مقاومتی کاملا هماهنگی دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا؛ محمدباقر نوبخت عصر چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس در شیراز افزود: بر اساس برنامه تدوینی ششم توسعه و تا پایان این برنامه همه بدهی های دولت به بانک ها پرداخت و تراز عملیاتی دولت مثبت می شود که این موضوع از ابلاغ های سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
    سخنگوی دولت اظهار کرد: برخی بی آنکه برنامه ششم توسعه را دیده باشند، دوست دارند حرف های کلی بزنند غافل از این که این برنامه با بهره گیری از مبانی علمی و آخرین مدل های اقتصاد و توسعه تدوین شده است که با اسناد بالادستی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب همخوانی دارد.
    وی، لایحه برنامه ششم توسعه را نتیجه فعالیت شبانه روزی در دولت بیان کرد و گفت: 85 هزار نفر ساعت کار کارشناسی برای تدوین این برنامه صورت گرفته است.
    نوبخت، برنامه ششم توسعه را برنامه ای جامع با رویکرد به موضوع های خاص خواند و گفت: موضوع هایی همچون فرهنگ ایرانی اسلامی از راه هم افزایی سازنده با جهان و رشد اقتصادی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است اما از آنجا که منابع مالی دولت محدود است، نمی توان بر روی همه موضوع ها سرمایه گذاری کرد.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: موضوع های مهم و حائز اهمیتی همانند مسایل آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی از جمله موضوع هایی است که در سال های اجرای برنامه ششم توسعه یعنی تا سال 99 بر روی آن سرمایه گذاری خواهد شد.
    نوبخت با بیان این که در آینده نزدیک، سمیناری برای تبیین فرآیند تهیه برنامه ششم توسعه برگزار می شود، اظهار داشت: بنا بر سند چشم انداز توسعه، رشد اقتصادی کشور باید به هشت درصد ارتقا یابد و میزان تورم به هشت و چهار دهم درصد و میزان بیکاری به هفت درصد برسد.
    وی افزود: سهم درآمد های نفتی نیز در سال 99 که مقارن با پایان برنامه ششم توسعه است به 29 درصد کاهش می یابد.
    این مقام مسئول درباره مالیات به عنوان تامین کننده بخشی از منابع مالی دولت گفت: پیش از این بخش مهمی از نهادها از مالیات معاف بودند و بسیاری از افراد و فعالان اقتصادی مالیات نمی پرداختند اما با اتخاذ سازوکارها و طراحی نرم افزارها، آنها نیز از این پس ملزم به پرداخت مالیات هستند.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار کرد : با برنامه ریزی صورت گرفته، نسبت درآمدها به اعتبارات هزینه ای دولت از 68.4 درصد در مقطع کنونی به 105 درصد در پایان برنامه ششم توسعه می رسد.
    نوبخت ادامه داد: انتظار است که همه استان های کشور بر اساس برنامه ششم توسعه به عنوان برنامه ملی، برنامه استان خود را تدوین کنند.
    وی اضافه کرد: به عنوان نمونه استان فارس با توجه به اولویت های سرمایه گذاری تعیین شده در برنامه ششم توسعه در موضوع های مهم، سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری ها در حوزه آب و محیط زیست خواهد داشت.
    سخنگوی دولت اظهار کرد: سهم استان فارس از اعتبارات دولتی با توجه به شایستگی های این استان، نیازمند توجه بیشتری است و با انجام کارهای کارشناسی به این واقعیت دست یافته ایم.
    نوبخت با اشاره به سفر سال 93 خود به استان فارس گفت: با توجه به اهمیت موضوع آب و ابعاد مشکل دریاچه بختگان، ردیف اعتباری ویژه ای برای احیای این دریاچه اختصاص یافت.
    وی همچنین با اشاره به ظرفیت های مناطق ساحلی جمهوری اسلامی ایران از جمله سواحل مکران و توانمندی های شمال البرز و استان های محور زاگرس، با هدف بالفعل کردن این ظرفیت ها بر سرمایه گداری در این زمینه تاکید کرد.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: سرمایه گذاری در برخی بخش ها می تواند لوکوموتیو و محرک حرکت قطار توسعه در دیگر بخش ها باشد که صنایع معدنی، گردشگری، حمل و نقل ریلی، ترانزیت و فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن جمله است.
    نوبخت از بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه یاد کرد و گفت: کشور هم اینک نیازمند ایجاد 900 هزار شغل است و اکثریت افراد جویای کار در کشور را دانش آموختگان دانشگاه ها تشکیل می دهند.
    وی با اشاره به برداشته شدن تحریم های ظالمانه با دستاوردهای به دست آمده در عرصه سیاست خارجی گفت: درست است تحریم ها برداشته شد اما مشکلات زیاد است، ما دیگر نباید روی قیمت نفت با مردم صحبت کنیم بلکه بهترین راه این است که به منابع دیگری غیر از نفت در اقتصاد مقاومتی متکی شویم.
    نوبخت با بیان این که بخشی از دارایی های دولت در خارج کشور در یک یا دو هفته گذشته آزاد شد، گفت: مبالغ ارزی این دارایی ها در بانک مرکزی وصول شد که می توان آنها را به ریال تبدیل کرد اما نظر این است که در محل مناسب سرمایه گذاری شود.
    وی ادامه داد: به راحتی می شود دراقتصاد پول تزریق کرد اما با تزریق پول، توسعه حاصل نمی شود بلکه با تخصیص بهینه می توان انتظار تحقق توسعه را داشت.
    سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دو و نیم سال گذشته، اگرچه دولت بیشتر تلاش خود را صرف مهار مشکلات و به ویژه به سامان رساندن وضعیت اقتصادی کرد، اما با همه تلاش ها نمی توانستیم نسبت به آنچه که در کشور می گذرد بی تفاوت باشیم.
    وی ادامه داد: بسته بودن پای اقتصاد داخلی به زنجیر تحریم و عدم برخورداری کشور از ظرفیت ها، واقعیتی غیرقابل کتمان بود، هرچند در دسترسی به آرمان ملی و دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای برخورد اراده ها بود.
    نوبخت گفت: دنیا اراده داشت که ما از این حق برخوردار نشویم و تصمیم ملی این بود که ما از حق خودمان استفاده کنیم.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهارکرد: آنها فروش نفت به عنوان تامین کننده منابع مالی برای توسعه کشور را محدود کردند و ممنوعیت نقل و انتقالات منابع ارزی برای ما قائل شدند، اگر امکان صادرات کمتر نفت تحقق می یافت، همان مقدار اندک را هم نمی توانستیم به داخل کشور منتقل کنیم.
    نوبخت اظهار کرد: همانگونه که رئیس جمهوری بیان داشتند باید این زنجیر را از پای اقتصاد ملی برداریم و امکان ندارد با این غل و زنجیر در یک رقابت مسابقه دهیم و پیش بیفتیم و در سال 1404 به کشور توسعه یافته اول اقتصادی و علمی در منطقه تبدیل شویم.
    وی ادامه داد: با هدایت رهبر معظم انقلاب، حمایت صمیمانه و قاطعانه مردم و تدبیر و درایتی که صورت گرفت، این امکان برای مردم ایران فراهم شد که ضمن برخورداری از همه حقوق هسته ای خود که فناوری هسته ای را به طور کامل در داخل داشته باشند، زنجیر تحریم ها را نیز پاره کنیم.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به سفر هیات های خارجی به ایران و حضور هیات های بلندپایه ایران در سایر کشورها گفت: هم اینک با رفع تحریم ها، فرصتی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه کشور فراهم شده است.
    وی بیان کرد: هیچ کشور بسته و ایزوله ای توسعه نیافته است، از این رو، باید برپایه امکانات درونی خود محکم بایستیم و اقتصاد درون زا و محکمی داشته باشیم و در عین حال باید برون گرا باشیم.
    نوبخت گفت: ممکن است منتقدان از اکنون دست به کمر بزنند که تحریم برطرف شد چرا رونق نیامد، اینها حرف های سطحی است که مردم آن را به خوبی درک می کنند.
    وی ادامه داد: با این حال مردم منتظر هستند که در آینده ای معقول از ظرفیت های به وجود آمده از رفع تحریم ها بهره مند
    شوند که باید به این انتظار پاسخ داد.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که بعدازظهر چهارشنبه وارد شیراز شد، قرار است فردا (پنجشنبه) در جمع راهپیمایان 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شیراز سخنرانی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی