عصر بازار

اجرای برجام قیمت دلار را چقدر کاهش داد؟

عصر اعتبار- همزمان با لغو تحریم های اقتصادی بازارهای مالی مختلف در ایران شرایط متفاوتی را در مقایسه با پیش از لغو تحریم ها تجربه کرده اند و امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بازارها و بازگشت رونق به اقتصاد ایران افزایش یافته است.

اجرای برجام قیمت دلار را چقدر کاهش داد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، همزمان با لغو تحریم های اقتصادی بازارهای مالی مختلف در ایران شرایط متفاوتی را در مقایسه با پیش از لغو تحریم ها تجربه کرده اند و امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بازارها و بازگشت رونق به اقتصاد ایران افزایش یافته است.

    بازار ارز که پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم روزهای پر نوسانی را تجربه کرده بود و پرحاشیه ترین بازار مالی ایران لقب گرفته بود نیز در روزهای پس از اجرای برجام شرایط متفاوتی را سپری کرده است.

    بررسی ها نشان می دهد قیمت دلار در بازار آزاد یک روز پیش از اجرایی شدن برجام 3640 تومان بوده است. اما هم اکنون با گذشت 25 روز از لغو تحریم های اقتصادی به 3535 تومان رسیده که این موضوع نشاندهنده کاهش 105 تومانی قیمت دلار در این بازه زمانی است.

    اما در حالی که قیمت دلار در مدار نزولی قرار گرفته است ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره سیاست های ارزی این بانک می گوید بانک مرکزی با هدف ایجاد تعادل و ثبات در اقتصاد و ایجاد آرامش در بازارهای مختلف سکه و طلا و بورس و ارز و نیز کنترل و مهار تورم و ایجاد اشتغال، دستورالعمل هایی را تهیه و ابلاغ کرده که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اجرای این دستورالعمل ها ضروری است.

    رئیس کل بانک مرکزی به تورم بالای 40 درصدی در تابستان سال 90 اشاره کرده و می گوید در چنین شرایطی که تورم با نوسانات شدید نرخ ارز همراه بود، هیچ سرمایه گذاری حاضر به مخاطره انداختن سرمایه اش نبود. مهار این التهابات طی ماه های گذشته هرچند با انتقاداتی از سوی برخی فعالان اقتصادی همراه بود؛ اما دولت توانست متوسط تورم امسال را به 13.2 درصد کاهش دهد که این ثبات اقتصادی می تواند به رونق اقتصادی منجر شود و فعالیت دلالان و سفته بازان را مهار کند و امسال رشد اقتصادی کشور قطعا مثبت است.

    وی درباره ساماندهی صرافی ها هم گفته است ما صرافی بدون مجوز نداریم و صرافی باید از مراجع و صنفش مجوز بگیرد و تابع مقررات کشور باشد.

    اما یکی دیگر از سیاست های ارزی دولت در این شرایط یکسان سازی نرخ ارز است که به گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی این سیاست تا 3 ماه آینده عملیاتی خواهد شد. در این رابطه سیدکمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام برای دستیابی به ارز تک نرخی، نزدیکی ارز اتاق مبادلات به نرخ ارز بازار آزاد است، می گوید از الزامات دستیابی به ارز تک نرخی می‌توان به برقراری نقل و انتقال ارز و تجهیز نظام بانکداری اشاره کرد.

    سیدکمال سیدعلی اظهار کرد: برای دستیابی به ارز تک نرخی باید الزاماتی در نظام بانکداری و بازار پولی و بانکی اجرایی شود، از این موارد می‌توان به برقراری نقل و انتقال ارز و تجهیز نظام پولی و بانکی اشاره کرد.

    وی ادامه داد: برای آنکه نقل و انتقال ارز برقرار شود باید روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی ایجاد شود که نیاز به یک سری اقدامات اولیه دارد، از سوی دیگر باید منابع ارزی کشور به گونه‌ای باشد که از نرخ اعلام شده ارز در زمان تک نرخی دفاع شود.

    او با تاکید بر تاثیر منابع ارز در راستای دفاع از نرخ، ارز تک نرخی گفت: نرخ اعلام شده در زمان تک نرخی نیز باید قابل دفاع باشد و در کنار آن باید ابزار و لوازم نظام بانکداری و بازار پولی و بانکی تجهیز شود که آموزش نظام بانکداری نیز مهم است.

    معاون ارزی اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تا زمانی که چنین شرایطی حاکم نشده باشد، نباید زمانی برای تک نرخی شدن ارز اعلام کرد، البته در حال حاضر برخی از موارد بیان شده عملیاتی شده‌اند.

    او با بیان اینکه باید دستورالعمل راهبردی نظام بانکداری در رابطه با ارز تک نرخی تهیه شود،‌ گفت: مهم‌ترین اقدام در دستیابی به ارز تک نرخی نزدیکی نرخ ارز اتاق مبادلات به نرخ ارز بازار آزاد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو