عصر بازار

شورای جهانی طلا پیش بینی کرد:

موج جدید خرید بانک‌های مرکزی در بازار طلا

عصر اعتبار- انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی پس از افزایش ذخایر طلایشان در نیمه دوم سال گذشته که طلا به کمترین قیمت در چهار سال گذشته نزول کرده بود، خریدهای بیشتری در سال ۲۰۱۶ انجام دهند.

موج جدید خرید بانک‌های مرکزی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شورای جهانی طلا در جدیدترین گزارش خود از وضعیت تقاضا در بازار طلا اعلام کرد تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سه ماهه چهارم سال 2015 به میزان 25 درصد افزایش یافت و به 167 تن در مقایسه با 134 تن در مدت مشابه سال 2014 رسید.

    سیمونا گامبارینی، اقتصاددان کالاها در موسسه "کپیتال اکونومیکس" پیش بینی کرد خرید بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی جهان احتمالا یکی از عوامل متعددی خواهد بود که از قیمت طلا در چند سال آینده حمایت می‌کنند.

    تقاضای بانک‌های مرکزی در کل سال 2015 تقریبا ثابت بود و به 588.4 تن در مقایسه با 584 تن در سال 2014 رسید اما آمار ماهانه افزایش روند خرید طلا بویژه از سوی چین و روسیه در نیمه دوم سال گذشته را نشان داد.

    چین در اکتبر 15 تن، در نوامبر 20.8 تن و در دسامبر 19 تن طلا به ذخایرش اضافه کرد. این کشور در ژوییه سال گذشته برای نخستین بار در شش سال گذشته انتشار آمار ذخایر طلای خود را آغاز کرد.

    ذخایر طلای روسیه 18.4 تن در اکتبر و 22.3 تن در نوامبر افزایش یافت. طبق گزارش شورای جهانی طلا، آمار مربوط به روسیه عمدتا شامل خریدهایی است که در بازار داخلی انجام گرفته اند.

    رشد تقاضا چندان تعجب آور نیست زیرا عمده خریدها زمانی انجام گرفت که طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا با کاهش قیمت قابل توجهی روبرو شده بود. قیمت هر اونس طلا در اواسط دسامبر به پایین 1050 دلار افت کرد که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال 2009 بود.

    تحلیلگران انتظار دارند تقاضای فیزیکی با خرید بانک‌های مرکزی و همچنین خرید جواهرات، شمش و سکه در سراسر جهان بویژه هند و چین حمایت شود.

    بر اساس گزارش مارکت واچ، این دو کشور یکی از بزرگترین خریداران طلا در جهان هستند اما دارایی‌های طلای بانک مرکزی آنها درصد کوچکی از ذخایرشان را تشکیل می‌دهد.

    ذخایر طلای کنونی چین که به 1762.3 تن می‌رسد تنها 1.8 درصد از کل ذخایر این کشور است در حالیکه 557.7 تن دارایی طلای هند تنها 5.4 درصد از ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد.

    در مقابل آمریکا 8133.5 تن ذخایر طلا دارد که 72.2 درصد از کل ذخایر این کشور است.

    اقتصاددان "کپیتال اکونومیکس" پیش بینی کرد بانک‌های مرکزی اقتصادهای در حال توسعه منبع اصلی تقاضا از سوی بخش رسمی در آینده خواهند بود. ذخایر طلای بانک مرکزی چین از نظر استانداردهای سایر بانکها بسیار اندک است که نشان می‌دهد خریدهای بیشتری در آینده انجام خواهند شد.

    اگر بانک‌های مرکزی تصمیم بگیرند میزان قابل توجهی به ذخایر طلایشان اضافه کنند، نسبت به سال گذشته پرهزینه‌تر خواهد بود زیرا قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز 1200 دلار عبور کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی