عصر بازار

رییس جمهور:

دولت مقید به رعایت انضباط پولی است

عصر اعتبار- رییس جمهوری صبح امروز در پنجاه و پنجمین مجمع عمومی بانک مرکزی، ضمن تبریک دهه مبارک فجر به مردم کشور، اجرای برجام را پیروزی بزرگ ملت ایران دانست و گفت: موفقیت ملت بزرگ ایران در مذاکرات هسته ای و پایان دادن به دوران ظالمانه تحریم، از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

دولت مقید به رعایت انضباط پولی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر حسن روحانی برنده واقعی توافق هسته ای را ملت ایران دانست و افزود: این توافق در تاریخ کشور ما بی سابقه است و همه کشورهای دنیا اذعان می‌کنند که ایران برنده واقعی مذاکرات است؛ در طول این مذاکرات دیپلمات های ما به خوبی از حقوق ملت دفاع کردند و این توافق به سرانجام رسید.
    رییس جمهوری درخصوص شرایط سخت دوران تحریم و پایان گرفتن این شرایط در کشور اظهار داشت: بدترین تحریم اقتصادی در طول سال های گذشته علیه کشور ایران تحمیل شد و تمام بخش های اقتصادی کشور از بانک و بیمه تا تبادل اسکناس و فلزات گرانبها و صنعت پتروشیمی و درمجموع‌ همه شریان های حیاتی توسعه‌ای کشور تحریم شد اما به حمدالله در سایه عنایت حق و دعای خیر مردم همیشه در صحنه، تحریم ها به سرانجام رسید و برجام اجرایی شد.


    روحانی با توجه به شرایط امروز کشور از مسئولین حاضر در جلسه درخواست کرد برجام 2 را که همان برنامه جامع اقدام مشترک ملی است برای رونق اقتصادی، اجرا کنند و از مردم کشور نیز تقاضا کرد پای صندوق های رای حاضر شوند تا انشالله انتخاباتی پرشور در کشور داشته باشیم و افراد اصلح برای مجلسین، انتخاب شوند.
    وی در این جلسه درخصوص اهمیت بانک در اقتصاد کشور گفت: بانک‌ها شریان حیات اقتصادی جامعه و شریان ارتباطی پولی و مالی هستند و می‌توانند واسطه مناسبی برای انتقال منابع به سمت تولید باشند که اگر این نقش را به خوبی ایفا نکنند سرمایه‌گذاری و تولید با مشکل مواجه می‌شود.
    رییس جمهوری، مهم ترین موضوع اقتصادی در آغاز دولت یازدهم را ثبات در بازار خواند و گفت: در ابتدای کار دولت، بازار با نوسانات زیادی روبه‌رو بود و در دو سال و نیم گذشته تلاش بر این بوده است که از بروز نوسانات شدید جلوگیری شود.
    ایشان درخصوص کنترل تورم و انتظارات تورمی در جامعه، خاطرنشان کرد: روند تورم تا قبل از شروع به کار دولت، افزایشی بوده اما دولت یازدهم تلاش کرد این روند را معکوس کند. خوشبختانه با تلاش بانک مرکزی و ستاد اقتصادی توانستیم در این مسیر موفق عمل کنیم و تورم و انتظارات تورمی را کنترل کنیم. در حال حاضر نیز باید به دنبال حفظ این دستاورد باشیم و تلاش کنیم به تورم تک رقمی دست یابیم.
    رییس جمهوری، پایبندی به انضباط پولی را بسیار مهم خواند و گفت: انضباط پولی اهمیت فراوانی دارد و در طول فعالیت دولت یازدهم هیچ گاه به سمت استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی نرفتیم؛ در گزارش امروز رییس‌کل بانک‌مرکزی هم موضوع پایه پولی و ترکیب نقدینگی حائز اهمیت بود و نشان می داد،‌ پایه پولی رشد زیادی نداشته است.
    روحانی از بانک ها خواست سود بانکی را در حد معقول، کنترل کنند و پایین آورند چرا که نرخ تورم تا حد زیادی پایین آمده و نرخ سود باید با تورم همخوانی داشته باشد.
    تقاضای دیگر رییس جمهوری از بانک ها درخصوص آماده شدن برای فضای رقابتی و بین المللی بود و از بانک‌ها خواست با توجه به شرایط امروز کشور، برقراری ارتباطات بین المللی و وجود شرایط برای ورود فناوری، آماده رقابت در فضای بین المللی باشند.
    وی درخصوص عدم استفاده از سیاست‌های دستوری در اقتصاد، گفت: اقتصاد با فرمان و دستور درست عمل نمی کند بلکه سیاست‌های اقتصادی باید برمبنای روندها و ابزار اقتصادی شکل صحیح به خود بگیرد. یکی از این ابزار، بازار بین بانکی است و رسیدن سود در این بازار از 29 درصد به 19 درصد، علامت بسیار خوبی است.
    رییس مجمع بانک مرکزی، در مورد تامین مالی از طریق نظام بانکی که حجم زیادی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: تامین مالی از طریق شبکه بانکی در کشور که در مقایسه با سایر کشورهای دنیا از رقم بسیار بالاتری برخوردار است باید از طریق استفاده بیشتر از اوراق و بازار سرمایه جبران شود.
    روحانی درخصوص نحوه اداره کشور در شرایط کنونی و قیمت نفت، تصریح کرد: اداره امور کشور با توجه به قیمت نفت در بازارهای جهانی با هیچگونه مشکلی مواجه نشده؛ درحالی که در همین کشورهای منطقه، این موضوع، باعث تورم بالا و استقراض از صندوق بین المللی پول شده است.
    وی از اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده خبر داد و گفت: نرخ ارز در سال آینده تک نرخی می شود تا بتوانیم جلوی فساد و رانت را بگیریم و در بازار ارز، ثبات بیشتری ایجاد کنیم.
    رییس جمهوری همچنین از بانک مرکزی خواست، نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری و فعالان در بازار پول را با جدیت دنبال و از اعتماد مردم به بانک، حفاظت و حراست کند.
    روحانی، درخصوص لزوم رتبه بندی بانک ها گفت: رتبه بندی بانک ها یک ضرورت است و بانک مرکزی باید در این زمینه تلاش کند و از سوی دیگر دولت نیز در این مسیر کمک های لازم را خواهد کرد.
    رییس جمهوری در پایان از مسئولان بانکی خواست برای رونق اقتصادی کشور در شرایط جدید تلاش کنند تا انشاالله ایرانی آباد برای همه مردم عزیز کشورمان داشته باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی