عصر بازار

کلاهبرداری میلیاردی در نقش تاجر

عصر اعتبار- کلاهبردار حرفه‌ای که تاجران پنج استان کشور را سرکیسه کرده بود در جریان اقدامات پلیس قائمشهر بازداشت شد.

کلاهبرداری میلیاردی در نقش تاجر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه ایران، این مرد 49 ساله با شگرد خاصی ابتدا با طعمه هایش وارد معامله شده و پس از جلب اعتماد آنها نقشه فریبکارانه خود را عملی می‌کرد.

    اقدامات پلیس برای کشف راز اقدامات این مرد جوان با اعلام شکایتی از سوی فروشنده عمده گردو در شهر قائمشهر در دستور کار قرار گرفت. این مرد مالباخته در مراجعه به پلیس ادعا کرده بود که در جریان معامله مقدار زیادی گردو از خریدار چند چک دریافت کرده بود اما وقتی در موعد مقرر به بانک مراجعه کرد تا چک‌ها را نقد کند متوجه خالی بودن حساب و تقلبی بودن چک‌ها شد. وی در این باره گفت: مدتی پیش مرد جوانی که ظاهری موجه داشت و لباس‌های شیکی پوشیده بود به فروشگاه من مراجعه کرده و خود را از تاجران سرشناس معرفی کرد.

    این مرد در چند نوبت از من خرید‌های جزئی انجام داده و تمامی چک هایش در موعد مقرر نقد شد. در آخرین معامله او مقدار زیادی گردو خریداری و ادعا کرد چک شریک تجاری‌اش را همراه دارد چون هنوز چک‌های خودش کاملاً به بانک نرفته و امکان دریافت دسته چک جدید ندارد. با توجه به شناخت جزئی که در این مدت از او پیدا کرده بودم اعتماد کرده و معامله چکی را پذیرفتم. چند روز بعد وقتی در موعد مقرر برای وصول مبلغ چک به بانک رفتم، کارمند بانک اعلام کرد که حساب مورد نظر هیچ موجودی ندارد. با توجه به این اظهارات تجسس‌های پلیسی برای به دست آوردن ردی از این کلاهبردار آغاز شد. در حالی که وی مکانی را به‌عنوان دفتر کار خود به مالباخته معرفی کرده بود، ‌مشخص شد که این دفتر به صورت موقت اجاره شده بود و مدتی قبل تخلیه شده است.

    بدین ترتیب پلیس دریافت که با یک کلاهبردار حرفه‌ای روبه‌رو است. وقتی اطلاعات و مشخصات این مرد برای پلیس سراسر کشور مخابره شد اطلاعات جدیدی از اقدامات خلافکارانه وی در 4 استان دیگر نیز به دست آمد.

    بر اساس این یافته‌ها مرد کلاهبردار با همین شیوه در استان‌های لرستان شهرستان بروجرد، ‌استان خراسان رضوی نیشابور، آذربایجان شرقی تبریز و استان تهران دست به کلاهبرداری زده و متواری شده است. همچنین بر اساس اعلام پلیس این استان‌ها دستور جلب این مرد از سوی دادستانی‌های این استان‌ها نیز صادر شده است.

    از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های پلیس آمل و شیرگاه مشخص شد که علاوه بر قائمشهر این متهم در این شهرها نیز تعدادی از تجار را سرکیسه کرده و تحت تعقیب است.

    به دلیلی اهمیت ماجرا به دستور سرهنگ محمد علی اتباعی طبری رئیس پلیس قائمشهر تجسس‌های گسترده‌ای برای ردیابی مرد شیاد در دستور کار مأموران قرار گرفت. در نخستین اقدامات، ‌مأموران پاتوق‌های وی را در چند شهر بویژه قائمشهر و ساری تحت مراقبت‌های نامحسوس قرار دادند. در جریان این اقدامات پلیسی بود که رد مرد شیاد در خیابان تهران قائمشهر به دست آمد. مأموران وقتی به این محل رسیدند مرد کلاهبردار سوار بر خودرویش قصد ترک کردن مخفیگاهش را داشت که با انجام عملیات تعقیب و گریز سرانجام خودروی وی متوقف و این مرد به دام افتاد. در حالی که مرد شیاد با اظهارات دروغ سعی در بیگناه جلوه دادن خود داشت سرانجام با ارائه دلایل و مستندات پلیسی لب به اعتراف گشود و 16 کلاهبرداری در 5 استان کشور را به گردن گرفت. وی در بازجویی‌های پلیس گفت: ابتدا دفتری تهیه کرده و مهر جعلی برای یک شرکت جعلی می‌ساختم. سپس با بانام جعلی اقدام به افتتاح حساب می‌کردم. در مراحل اولیه برای خوش نام جلوه دادن خودم با خرید نقدی از یک مکان شروع به اعتماد‌سازی می‌کردم تا اینکه خواستار خرید کلی می‌شدم. در این مرحله چند چک با تاریخ‌های متفاوت می‌دادم. تا سر رسید چک‌ها انبار کالاها را خالی می‌کردم یا اینکه اجناس را به قیمت کمتر از نرخ بازار می‌فروختم و آن شهر را ترک می‌کردم. با توجه به این اعترافات با دستورات قانونی مرد شیاد تا انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت.

    بر اساس اعلام سرهنگ طبری این مرد کلاهبردار تاکنون بیش از 30 میلیارد با همین شیوه و با خرید لوازم خانگی، نایلون، گردو و حبوبات به جیب زده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی