عصر بازار

صادرات چه کالاهایی به ایتالیا سودآور است؟

عصر اعتبار- ایران در سال ۲۰۱۴ در بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری واردات ایتالیا، فقط ۰.۱ درصد سهم داشته است در حالیکه پتانسیل‌های صادراتی ایران، توان ورود موثر به بازار این کشور را دارد.

صادرات چه کالاهایی به ایتالیا سودآور است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حالی که اخیرا هیات تجاری ایتالیایی متشکل از مدیران ارشد صنایع و نزدیک به 200 موسسه و شرکت‌ بخش خصوصی و دولتی این کشور برای مذاکرات اقتصادی و عقد قراردادهای تجاری وارد تهران شدند، بازخوانی ظرفیت های تجاری ایران و ایتالیا نشان می‌دهد که سهم ایران از بازار این کشور در 10 ماهه امسال نزدیک به 0.15 درصد است.

    آمار سازمان توسعه تجارت، حاکی از افزایش تراز تجاری بین ایران و ایتالیا در 10 ماهه اول امسال است؛ افزایشی که گرچه منجر به کاهش حدود 15 درصدی حجم مبادلات تجاری شد اما از طرفی به معنای افزایش صادرات ایران نسبت به سال های گذشته و کاهش واردات از ایتالیا بوده که در راستای اهداف تولید ملی و اقتصاد مقاومتی قابل تفسیر است.

    میزان واردات ایتالیا در سال 2014 معادل 471 میلیارد و 659 میلیون دلار بود که از این بازار فقط حدود 466 میلیون دلار نصیب ایران شد؛ این در حالی است که در بسیاری از گروه های کالایی مورد تقاضای بازار ایتالیا، ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود توان ورود موثر به این بازارها را دارد.

    ایتالیا چه کالاهایی وارد می‌کند؟

    بر اساس آمار موجود، عمده وارداتی که ایتالیا از بازارهای خارجی دارد به ترتیب ارزش دلاری شامل سوخت های معدنی و محصولات پالایشگاهی، صنایع شیمیایی، ماشین آلات مکانیکی و برقی (تجهیزات و قطعات)، فلزات و مصنوعات فلزی، وسایل نقلیه و قطعات، محصولات با منشأ گیاهی و حیوانی، صنایع نساجی، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کاغذ و مقوا و اشیاء ساخته شده از آنها، چرم و پوست، صنایع ساختمانی، چوب و اشیای ساخته شده از آن، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و سایر صنایعی است که در ابعاد خردتر به این کشور وارد می‌شود.

    با این حال بر اساس گزارش نقشه راه تجارت ایتالیا که توسط سازمان توسعه تجارت تهیه شده می توان گفت سوخت های معدنی، رآکتورهای هسته ای، وسایل نقلیه زمینی، ماشین آلات و دستگاه های برقی، محصولات دارویی، مواد پالستیکی چدن، آهن و فولاد مهمترین اقلام صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهند.

    سهم صفر درصدی ایران از صادرات سوخت به ایتالیا

    ایتالیا در سال های 2010 تا 2014 که در مرداد امسال منتشر شده است، نشان می‌دهد که در سال 2014 بالاترین میزان واردات ایتالیا متعلق به گروه کالایی سوخت‌های معدنی و محصولات پالایشگاهی معادل 77 میلیارد و 283 میلیون دلار بوده است.

    کشور های روسیه، جمهوری آذربایجان و لیبی رتبه های اول تا سوم صادرکننده های سوخت را در بازار ایتالیا در اختیار دارند و این در حالی است که کشور ما با این که دومین دارنده منابع گازی و از صادرکنندگان بزرگ نفت جهان است هیچ گونه نقشی در این بازار ندارد.

    صادرات 14.8 میلیون دلار قطعات و ماشین آلات مکانیکی و برقی به ایتالیا

    سومین بازار پر کشش صادراتی ایتالیا با حجم واردات 74 میلیارد و 942 میلیون دلار در سال 2014 بازار ماشین آلات مکانیکی برقی تجهیزات و قطعات آن است که کشورهای آلمان، چین و هلند به ترتیب با 10.6 میلیارد، 5.9 میلیارد و 3.5 میلیارد دلار رتبه‌های اول تا سوم صادر کننده به ایتالیا را در اختیار دارند.

    در این بین ایران نیز با صادرات 14.8 میلیون دلاری که عمدتا شامل بازوهای انتقال نیرو، آبگرم کن های گازی و سایر اقلام قطعات می‌شود، سهمی 0.02 درصدی از این بازار دارد که با توجه به حضور ایران در این بازار و ظرفیت های تولیدات صنعتی می توان انتظار توسعه صادرات در این بازار را داشت.

    سهم 0.6 درصدی ایران در صادرات فلزات و مصنوعات فلزی به ایتالیا

    آمار سال 2014 نشان می دهد که ایران با 281 میلیون دلار صادرات فلزات و مصنوعات فلزی تا حدود 0.6 درصد سهم از این بازار را در اختیار دارد که عمدتا شامل 22 میلیون دلار محصولات تخت نورد شده، 35 میلیون دلار پروفیل از آهن یا فولاد غیر ممزوج و 76 میلیون دلار سایر میله ها از آهن یا فولاد غیر ممزوج است.

    این در حالی است که سه محصول آهن و فولاد،‌ مس و مصنوعات و آلمینیوم مهمترین اقلام این گروه کالایی است که ایتالیا وارد می‌کند و کشورهای آلمان، فرانسه، چین و اوکراین بیشترین حجم این بازار را در اختیار دارند.

    جایگاه ایران در بازار وسایل نقلیه و قطعات آن

    با آن که کشورهای صاحب صنعت حمل و نقل فاتح بازار وسایل نقلیه هستند اما ایران هم سهم اندک خود را در این بازار دارد. آلمان، فرانسه و اسپانیا در بحث صادرات وسایل حمل و نقیله زمینی و قطعات مربوط به آن با مجموع 36 میلیارد و 19 میلیون دلار در صدر صادرکنندگان این گروه کالایی به ایتالیا هستند. از طرفی نیز آمریکا، انگلستان و فرانسه نیز با مجموع دو میلیارد و 391 میلیون دلار در صدر صادرکنندگان وسایل نقلیه هوایی به ایتالیا جای دارند.

    در این بین ایران با صادرات 7.7 میلیون دلار قطعات و متفرعات چرخ‌ها فقط 0.02 درصد از این بازار را از آن خود کرده است.

    صادرات بادام، احشاء خوراکی و زعفران ایرانی به ایتالیا

    گوشت و احشاء خوراکی، شیر و محصولات لبنی، ماهی ها و غلات عمده اقلامی است که ایتالیا در گروه کالایی محصولات با منشأ گیاهی و حیوانی وارد می‌کند. واردات این گروه کالایی در سال 2014 در مجموع برای این کشور 34 میلیارد و 419 میلیون دلار خرج داشته که عمده تامین کنندگان این محصولات آلمان، هلند، فرانسه، استرالیا، اسپانیا، کانادا، مجارستان و دانمارک بوده‌اند.

    سهم ایران از بازار صادرات این گروه کالایی حدود 0.07 درصد معادل 23 میلیون دلار است که عمده کالاهای صادراتی را بادام با 8.5 میلیون دلار، زعفران با 6.6 میلیون دلار و احشاء خوراکی با شش میلیون دلار تشکیل می‌دهند. این در حالی است که پتانسیل های کشورمان در این گروه کالایی از جمله در حوزه صادرات آبزیان و محصولات باغی می تواند در صورت بازاریابی مناسب جایگاه مناسبی در این بازار کسب کند.

    صادرات 12.8 میلیون دلار فرش ایرانی

    34 میلیارد دلار واردات کالای نساجی توسط ایتالیا، این گروه کالا را در جایگاه هفتم گروه های وارداتی این کشور قرار داده است در حالی که مهمترین اقلام این گروه را لباس کشباف، لباس غیر کشباف، کفش، رشته‎‌های سنتیک، پشم و موی نرم تشکیل می‌دهند.

    چین، اسپانیا، رومانی، آلمان، چکسلواکی، فرانسه، بنگلادش،‌ هلند و استرالیا عمده تامین کنندگان این محصولات برای ایتالیا هستند.

    اما سهم ایران از این بازار بزرگ محصولات نساجی در ساال 2014 نزدیک به 0.05 درصد معادل 17.8 میلیون دلار بوده که عمده اقلام آن را فرش و سایر کفپوش‌ها از مواد نساجی منگوله باف نشده با 12.8 میلیون دلار و پشم و موی نرم با 2.1 میلیون دلار تشکیل می‌دهند.

    محصولات ایرانی در بازار صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی ایتالیا

    33 میلیارد و 527 میلیون دلار، رقمی است که صرف واردات صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی در ایتالیا می‌شود و عمده تامین کننده های این اجناس کشورهای آلمان، سوئد، بلژیک، هلند و چین هستند.

    ایران نیز از بازار پر خرج صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی ایتالیا هر چند ناچیز اما بی نصیب نبوده است. بر اساس گزارش نقشه راه تجارت ایران ایتالیا، در سال 2014 تجار ایرانی یک میلیون دلار مانیتور علائم حیاتی ساخت ایران را به ایتالیا صادر کرده‌اند.

    صادرات پوست سبک به ایتالیا

    ایتالیا در حالی به عنوان یکی از کشور های برندساز در حوزه پوشاک، کیف و کفش چرم مطرح می شود که این محصول را نیز با رقمی معادل 8.7 میلیارد دلار در سبد واردات خود دارد. تجار ایرانی با مجموع صادرات 48 میلیون دلار از انواع چرم و پوست، سهمی نیم درصدی را برای کشورمان در این بازار رقم زده‌اند. عمده اقلام صادراتی این گروه کالا از ایران به ایتالیا 7.8 میلیون دلار چرم و پوست دباغی شده و 32 میلیون دلار پوست خام از جنس گوسفند و بره است. این در حالی است که فرانسه و برزیل عمده ترین صادرکنندگان پوست خام و چرم به این کشور هستند.

    مرمر ایرانی در ساختمان‌های ایتالیایی

    گروه کالایی صنایع ساختمانی در سبد وارداتی ایتالیا وسعتی 5.6 میلیون دلاری دارد که عمدتا متشکل از اقلامی ماننده شیشه و مصنوعات، نمک و گوگرد، مصنوعات از سنگ و گچ و سیمان و محصولات سرامیک است که در تمامی موارد آلمان بزرگ ترین وارد کننده این محصولات به شمار می‌رود، در حالی که فرانسه، ترکیه، آمریکا، چین و اسپانیا نیز در رده های بعدی قرار دارند. ایران نیز در این بازار سهمی 0.08 درصدی معادل 4.7 میلیون دلار داشته است که چهار میلیون دلار از این مقدار مربوط به صادرات سنگ مرمر ایرانی می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو