عصر بازار

خلاصه تحولات اقتصادی کشور سال ۱۳۹۲ منتشر شد+متن کامل

عصر اعتبار- خبرگزاری تسنیم: بانک مرکزی خلاصه تحولات اقتصادی کشور سال ۱۳۹۲ را منتشر کرد.

خلاصه تحولات اقتصادی کشور سال ۱۳۹۲ منتشر شد+متن کامل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، پیرو برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی و از سوی اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی  خلاصه تحولات اقتصادی کشور سال 1392 منتشر شد.

    براساس برآوردهای اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور بـه قیمت پایه برحسب قیمتهای جاری از 7091 هزار میلیارد ریـال در سال 1391 به 9343 هزار میلیارد ریال در سال 1392 افزایش یافت که نشاندهنده رشد اسمی 31.8 درصد است.

    بـا توجـه بـه تغییرات سطح عمومی قیمتها، آمارهای مقـدماتی بخـش واقعـی اقتصاد نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی به قیمتهای ثابـت 1383 در سال 1392  1.9درصد کاهش یافته است؛ در حالی که در سال 1391، رشد تولید ناخالص داخلی بـه قیمـتهـای ثابـت 6.8- درصد بود.

    بر این اساس، نرخ رشـد تولیـد ناخـالص داخلـی کشور در سال 1392 به قیمتهای ثابـت در مقایسـه بـا عملکـرد سال گذشته با کاهش رشد منفی مواجه شده است.

    براسـاس برآوردهــای اولیـه، در ســال 1392 گـروههــای «نفت»، «خدمات» و «صنایع و معادن» به ترتیب با 0/9 ، -1/0- و 0/8- واحد درصد سهم از رشد اقتصادی، بیشترین سـهم را درکاهش تولید ناخالص داخلی به قیمتهای ثابت داشتند. در گروه صنایع و معادن، بخشهای «صنعت» و «ساختمان» به ترتیب بـا 0/6- و 0/2- واحد درصـد، بیشـترین سـهم را در کـاهش تولیـد ناخــالص داخلــی داشــتند و در گــروه خــدمات نیــز بخــشهــای «بازرگانی، رستوران و هتلـداری» و «خـدمات موسسـات پـولی و مالی» به ترتیب بـا 0/7- و 0/6- واحـد درصـد، دارای بیشـترین سهم از کاهش تولید ناخالص داخلی بودند.

    براساس برآوردهـای اولیـه، در سـال 1392 هزینـه هـای مصرفی نهایی بخشهای خصوصی و دولتی به قیمـتهـای ثابـت 1383 به ترتیب 1/0- و 1/6 درصد رشد داشتند. مقایسه نتایج به دست آمده در سال 1392 با سال قبل از آن نشاندهنده افـزایش نرخ رشد هزینههای مصرفی خصوصی و دولتی میباشد.

    نتایج حاصل از برآوردهای سـال 1392 نشـان مـی دهـد نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمتهای ثابت نسبت به سال قبل از آن 6/9 درصد و در زیرگروههای «ماشـین آلات» و

    «ساختمان» به ترتیب 16/1 و 1/1 درصد کاهش یافت، لـیکن از شتاب افت این متغیرها در سال مـورد بررسـی نسـبت بـه سـال 1391 به میزان زیادی کاسته شده است.

    همچنین، در بخش تجارت خارجی و براساس برآوردهای اولیه سال 1392، نرخ رشد صادرات و واردات کالاها و خدمات بـه قیمتهای ثابت به ترتیب معادل صفر و 18/7- درصد نسـبت بـه سال قبل از آن بود.

    متن کامل خلاصه تحولات اقتصادی کشور سال 1392 را در قسمت مستندات ببینید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو