عصر بازار

سوئیفت در بانک مرکزی عملیاتی شد

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی از عملیاتی شدن سوئیفت در بانک مرکزی از دیروز(یکشنبه) خبر داد وگفت: هر چند بانک مرکزی و دیگر بانک ها از دو هفته پیش به سوئیفت متصل شدند اما به دلیل پروسه زمانی برای این کار، عملیاتی شدن آن از دیروز آغاز شده است.

سوئیفت در بانک مرکزی عملیاتی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، غلامعلی کلامیاب در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اتصال و عملیاتی شدن سوئیفت در بانک مرکزی و 12 بانک دیگر، افزود: سوئیفت با بالا و پایین شدن یک کلید راه اندازی نمی شود بلکه عملیاتی شدن آن نیاز به انجام تشریفاتی دارد.

     وی ادامه داد: هر چند بانک ها از دو هفته گذشته به سوئیفت متصل شدند اما علاوه بر انجام امور فنی باید کاربران نیز تعریف می شدند که این امر زمان بر بود و پروسه مفصلی داشت.

    معاون ارزی بانک مرکزی گفت: بنابراین با انجام اقدامات لازم، سوئیفت از دیروز(25بهمن ماه) در بانک مرکزی عملیاتی شد و در دیگر بانک ها نیز یا عملیاتی شده و یا درحال عملیاتی شدن است.
    کامیاب با تاکید بر اینکه باید تنظیمات نرم افزاری در بانک ها و همچنین سوئیفت انجام می شد، گفت: این امر سبب شد عملیاتی شدن سوئیفت بعد از اتصال، مدتی طول بکشد.

    ** گشایش اعتبار در حال انجام است

    وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت گشایش اعتبار ( LC) به چه نحوی است، گفت: گشایش اعتبار در حال انجام است و میزان آن بستگی به ارتباطات بانکی دارد.

    معاون بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباطات بانکی برای انجام گشایش اعتبار، گفت: برخی از بانک ها بعد از رفع تحریم باید روابط کارگزاری ایجاد می کردند تا بتوانند گشایش اعتبار کنند.

    وی افزود: البته گشایش اعتبار در زمان تحریم نیز برای برخی از بانک های کشور امکان پذیر بود و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

    در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عملیاتی شدن سوئیفت از روز دوشنبه اعلام شده بود.

    سوئیفت (SWIFT) مخفف کلمات (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است. سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور و بانک های خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

    در حال حاضر بیشتر بانک های داخلی ایران از طریق خطوط Leased یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل شده و از طریق سیستم ماهواره ای پیام ها را برای بانک های مورد نظر ارسال می کنند. این سیستم برای سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم افزار استاندارد مورد توجه واقع شده است.

    نخستین هدف سوئیفت جایگزینی یک روش یکپارچه و استاندارد بین المللی برای تبادل مالی و حذف روش های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex بود. در حال حاضر بیش از هفت هزار موسسه در 197 کشور جهان عضو این انجمن هستند. در سال 2001 بیش از 1.5 میلیارد پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو