عصر بازار

ثروتمندترین افراد دنیا در سال۲۰۱۶

عصر اعتبار- بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده توسط وب‌سایت Wealth-X، بخش اعظم اقتصاد جهانی با ارزش ۱/۴۶ تریلیون دلار که از تولید ناخالص داخلی سالانه‌ی کشورهای اسپانیا، استرالیا یا مکزیک بیشتر است، توسط ۵۰ نفر کنترل می‌شود.

ثروتمندترین افراد دنیا در سال۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از زمیت، بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده توسط وب‌سایت Wealth-X، بخش اعظم اقتصاد جهانی با ارزش 1/46 تریلیون دلار که از تولید ناخالص داخلی سالانه‌ی کشورهای اسپانیا، استرالیا یا مکزیک بیشتر است، توسط 50 نفر کنترل می‌شود. موسسه Wealth-X که فعالیت اصلی آن بررسی و موشکافی در مورد 110 هزار فرد فوق ثروتمند در سراسر دنیا است، با استفاده از یک الگوی ارزیابی اختصاصی، پرونده‌ی مالی این اشخاص را بررسی قرار داده و با در نظر گرفتن عوامل جانبی مثل نرخ برابری ارز، ضرایب مالیاتی، میزان سپرده‌گذاری، نوع سرمایه‌گذاری و ... مقدار حقیقی ثروت آن‌ها را محاسبه می‌کند.43. عظیم پرمجی

    عظیم پرمجی

    ارزش خالص دارایی: 16/5 میلیارد دلار

    سن: 70 سال

    تابعیت: هندوستان

    نوع فعالیت: فناوری

    منبع ثروت: شرکت ویپرو (خودساخته- موروثی)

    عظیم پرمجی در سال 1966 و به دلیل مرگ پدرش، تحصیل در دانشگاه استنفورد را نیمه‌کاره رها کرد تا کسب کار او در شرکت تولید سبزیجات غرب هندوستان را اداره کند. این شرکت که بعدها به ویپرو (Wipro) تغییر نام داد، به‌تدریج به سمت تولید لوازم سرویس بهداشتی و حمام و نهایتا فناوری اطلاعات تغییر مسیر داد. در حال حاضر ویپرو سومین شرکت عظیم هندوستان در عرصه‌ی فناوری اطلاعات است و در سال مالی گذشته 7/6 میلیارد دلار درآمد داشت.

    عظیم پرمجی در روزهای آغازین سال 2016، ابیدالی نیموچ‌والا سرپرست واحد مشاوره‌ی اجرایی شرکت در دالاس را به‌عنوان مدیرعامل ویپرو منسوب کرد و از او به‌عنوان بهترین رهبر برای هدایت شرکت در فاز بعدی توسعه نام برد. نیموچ‌والا تنها یک سال سابقه کار در ویپرو دارد و پیش از آن با یکی از رقبای ویپرو همکاری می‌کرد.

    برجسته‌ترین خصوصیات شخصیتی پرمجی، سخاوت و بخشندگی است. او یکی از اعضای فعال بنیاد گیوینگ پلج (Giving Pledge) محسوب می‌شود و حداقل نیمی از ثروت خود را در امور خیریه صرف کرده است. در سال 2015 پرمجی برای سومین سال پیاپی به‌عنوان بخشنده‌ترین مرد هندوستان شناخته شد.

    42. لن بلاواتنیک (Len Blavatnik)

    لن بلاواتنیک

    ارزش خالص دارایی: 16/7 میلیارد دلار

    سن: 58 سال

    تابعیت: ایالات‌متحده

    نوع فعالیت: سرمایه‌گذاری تنوع‌بخشی

    منبع ثروت: صنایع اکسس (خودساخته)

    لن بلاواتنیک متولد ایالات‌متحده و دارای اصالت اوکراینی است. او در سال 1985 بعد از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه کلمبیا و دانشکده تجارت هاروارد، یک شرکت خوشه‌ای سهامی خاص به نام صنایع اکسس (Access Industries) تأسیس کرد که در آغاز فقط با صندوق سرمایه گزاری بی‌واسطه‌ی روسیه همکاری می‌کرد ولی در حال حاضر در زمینه‌های متنوع مثل منابع طبیعی، صنایع شیمیایی، رسانه، مخابرات و املاک سرمایه گزاری می‌کند.

    مقاله‌های مرتبط:

        ثروتمندترین افراد دنیا در سال 2016 (قسمت اول)

    بلواتنیک ثروت خود را مدیون سرمایه‌گذاری هوشمندانه و شناسایی دقیق زمان مناسب برای این کار است. صنایع اکسس در سال 2004 با خرید 20 درصد از سهام شرکت توری بارچ (طراح سرشناس مد)، به اولین و بزرگ‌ترین سهامدار خارجی در دنیای مد تبدیل شد و زمینه را برای ایجاد یک بازار خرده‌فروشی به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار مهیا کرد. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های موفق بلواتنیک می‌توان به خرید ریسکی سهام شرکت صنایع پتروشیمی لیوندل‌باسل (LyondellBasell)، در زمان ورشکستی با بدهی بانکی بیش از 2 میلیارد دلار و در اوج دوران رکود جهانی اقتصاد اشاره کرد. تا سال 2014 قیمت سهام بلواتنیک در لیوندل‌باسل به بیش از  10 میلیارد دلار رسید و او به‌عنوان یکی از هوشمندترین سرمایه‌گذاران تاریخ شهرت پیدا کرد؛ هرچند به دلیل کوتاهی در گزارش دادن به‌موقع به کمیسیون تجارت فدرال در مورد این سرمایه گزاری، در اکتبر همان سال مجبور به پرداخت جریمه نسبتا ناچیز 656 هزار دلاری شد!

    بلواتنیک در سال 2011 با خرید گروه وارنر میوزیک به مبلغ 3/3 میلیارد دلار، به سرمایه‌گذاری کلان در صنعت موسیقی و تسلط بر آن گرایش پیدا کرد. دو سال بعد او شاخه‌ی انگلیسی گروه پارلفون را نیز به قیمت 742 میلیون دلار خرید و به‌این‌ترتیب تعداد زیادی از گروه‌های سرشناس موسیقی ازجمله کلدپلی، بلر، متالیکا و برونو مارس به مالکیت او درآمدند. واحد فعالیت‌های هنری صنایع اکسس به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوظهور نظیر اسپاتیفای و بیتز الکترونیکس نیز اقدام می‌کند.

    41. دانلد برن (Donald Bren)

    دانلد برن

    ارزش خالص دارایی: 17 میلیارد دلار

    سن: 83 سال

    تابعیت: ایالات‌متحده

    نوع فعالیت: توسعه‌ی املاک

    منبع ثروت: شرکت ایروین (خودساخته)

    دانلد برن تنها مالک شرکت ایروین ، ثروتمندترین چهره‌ی فعال در بازار املاک ایالت متحده و  یک توسعه‌دهنده‌ی مستقل املاک با تمرکز در اورنج کانتی و خلیج کالیفرنیا است.

    برن در سال 1958 پس از پایان دوره‌ی سه‌ساله‌ی خدمت به‌عنوان افسر نیروی تفنگداران دریایی ایالات‌متحده و درحالی‌که تنها 26 سال سن داشت، با گرفتن یک وام بانکی 10 هزار دلاری اولین ملک خود را در خلیج نیوپورت کالیفرنیا ساخت.

    در سال 1977 برن و همکارانش شرکت توسعه‌ی املاک ایروین را به قیمت 337 میلیون دلار خریداری کردند. او در آغاز مالک 37 درصد از سهام شرکت بود و به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره فعالیت می‌کرد ولی به‌تدریج سهم پنج نفر از سهامداران شرکت را خرید و سهم خود را به 86 درصد افزایش داد. تا سال 1996 او تنها مالک شرکت ایروین و املاک مستقلات آن شامل 1021933 مترمربع زمین، 500 ساختمان اداری، 41 مرکز خرید، 130 مجتمع آپارتمانی، 3 هتل، 5 اسکله و 3 کلوپ گلف بود. علاوه بر این شرکت ایروین مالک دائمی 20234 هکتار زمین محافظت‌شده در اورنج کانتی است و گفته می‌شود که برن تملک سیلیکون ولی را نیز در برنامه‌های آینده خود قرار داده است.

    دانلد برن از طریق بنیاد خیریه‌اش که تمرکز آن بر اجرای برنامه‌های تحصیلی و حفظ منابع طبیعی است؛ مبلغ 1/3 میلیارد دلار برای اهداف خیریه صرف کرده است.

    40. ما هواتنگ (Ma Huateng)

    ما هواتنگ

    ارزش خالص دارایی: 17/1 میلیارد دلار

    سن: 44 سال

    تابعیت: چین

    نوع فعالیت: فناوری

    منبع ثروت: شرکت تنسنت هولدینگز (خودساخته)

    ما هواتنگ در سال 1998 و درحالی‌که فقط 26 سال سن داشت، بزرگ‌ترین پرتال اینترنتی چین را تأسیس کرد. شرکت هواتنگ یک هلدینگ اینترنتی است که تولید چند پلتفرم بسیار محبوب و موفق را در کارنامه دارد، ازجمله سرویس پیام‌رسان QQ که یکی از 10 دستاورد برتر شرکت است، نرم‌افزار WeChat با بیش از 600 میلیون کاربر، نرم‌افزار تجارت الکترونیکی WeChat Wallet و بزرگ‌ترین شبکه‌ی بازی‌های آنلاین در چین به نام Tencent Games.

    ما هواتنگ در آوریل سال 2014 دو قرارداد بسیار بزرگ و حیاتی امضا کرد؛ یکی خرید 400 میلیون دلار سهام وب‌سایت 58.com و افزودن آن به سهم 25 درصدی تنسنت از این وب‌سایت و دیگری خرید 15 درصد از سهام Glu Mobile (سازنده‌ی بازی موبایل) به ارزش 126 میلیون دلار.

    39. پل آلن (Paul Allen)

    پل آلن

    ارزش خالص دارایی: 18/3 میلیارد دلار

    سن: 62 سال

    تابعیت: ایالات‌متحده

    نوع فعالیت: سرمایه‌گذاری تنوع‌بخشی

    منبع ثروت: مایکروسافت (خودساخته)

    پل آلن یکی از بنیان‌گذاران اصلی مایکروسافت بود که پیش از عمومی شدن سهام آن در سال 1986 کناره‌گیری کرد ولی تا سال 2000 عضو هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت محسوب می‌شد و هنوز هم مالک حدود 5 درصد از سهام این شرکت است. او مدت کوتاهی بعد از ترک مایکروسافت شرکت والکن را تأسیس کرد و از طریق آن به‌صورت مستقل به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف اقدام می‌کند.

    پل آلن در طول عمر خود بیش از 2 میلیارد دلار در امور خیریه صرف کرده است که این مسئله او را به یکی از بخشنده‌ترین افراد در تمام دنیا تبدیل می‌کند. یکی از فعالیت‌های بنیاد خانواده پل جی. آلن تأمین منابع مالی برنامه‌های بهداشت عمومی در سطح جهانی است؛ ازجمله اهداء 5 میلیون دلار به برنامه‌ی BioMed سیاتل، اهداء 4 میلیون دلار به برنامه‌ی بین‌المللی FinPrint، تأمین تمام هزینه‌های برنامه جهانی حفاظت از کوسه‌ها، اهداء 7 میلیون دلار به برنامه‌ی تحقیقانی درمان آلزایمر اشاره کرد. در جریان شیوع بیماری مرگبار ابولا در غرب آفریقا، پل آلن بیش از 100 میلیون دلار برای پیدا کردن راهی برای کنترل و درمان بیماری اهداء کرد. در سال 2015 بنیاد پل آلن اعلام کرد که 7 کمک‌هزینه‌ی تحقیقاتی جمعا به ارزش 11 میلیون دلار برای پیشگیری از همه‌گیری‌های آتی ابولا در آفریقا اختصاص داده است.

    این میلیاردر خودساخته مجموعه‌ای بی‌نظیر از خودروهای گران‌قیمت و هواپیماهای جنگنده‌ی جنگ جهانی دوم، چندین ملک و 2 تیم ورزشی دارد.

    38. لی شاو کی (Lee Shau Kee)

    لی شاو کی

    ارزش خالص دارایی: 18/5 میلیارد دلار

    سن: 87 سال

    تابعیت: هنگ‌کنگ

    نوع فعالیت: املاک

    منبع ثروت: شرکت توسعه املاک هندرسون (خودساخته)

    لی شاو کی در جریان انقلاب 1948 چین و پیش از به قدرت رسیدن حزب کمونیست، به هنگ‌کنگ گریخت و تا قبل از تأسیس شرکت توسعه املاک هندرسون (Henderson Land Development) در سال 1973، درزمینه‌ی خریدوفروش طلا و تبدیل ارز فعالیت می‌کرد. در طی 43 سال گذشته، شرکت توسعه املاک هندرسون به بزرگ‌ترین نام این بازار در چین و هنگ‌کنگ بدل شده است و درآمد سالانه‌ی بیش از 3 میلیارد دلار، لی شاو کی را در زمره‌ی ثروتمندترین مردان آسیا قرار می‌دهد.

    این میلیاردر خیر چینی تاکنون بیش از 100 میلیون دلار برای اهداف انسان دوستانه صرف کرده است؛ ازجمله تأمین مخارج برنامه‌های رایگان تحصیلی، ساخت منازل مقرون‌به‌صرفه و دوره‌های آموزشی کشاورزی. او در اکتبر 2015 به مناسبت تولد هفتمین نوه‌اش حدود 1/9 میلیون دلار به آشنایان و کارکنانش هدیه داد.

    37. کارل آیکان (Carl Icahn)

    کارل آیکان

    ارزش خالص دارایی: 18/7 میلیارد دلار

    سن: 79 سال

    تابعیت: ایالات‌متحده

    نوع فعالیت: سرمایه گزاری تنوع‌بخشی

    منبع ثروت: آیکان انترپرایز (خودساخته)

    کارل آیکان پیشینه‌ای هیجان‌انگیز و البته بسیار سودآور از کمک به شرکت‌های کم‌ارزش یا با مدیریت ضعیف و هدایت آن‌ها به‌سوی موفقیت دارد. او موسسه‌ی سرمایه گزاری خود را در سال 1968 تأسیس کرد و با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در شرکت‌های صاحب‌نام و خوش آتیه نظیر نابیسکو، فیلیپس پترولیوم، ویاکوم، مارول، تایم وارنر، نت‌فلیکس و هربالایف اکنون به‌عنوان یکی از قدرتمندترین چهره‌های اقتصادی شناخته می‌شود.

    معمولا شرکت‌هایی که آیکان در آن‌ها سرمایه گزاری می‌کند، تسلیم طرز تفکر و خواسته‌های او می‌شوند. در سال 2013 آیکان اعلام کرد که دارای سهامی به ارزش 1 میلیارد دلار در اپل است که این مسئله به او جایگاه قدرتمندی در بین سهامداران اپل ‌داد و تیم کوک مجبور به پاسخگویی به انتقادهای آیکان و حتی قبول چند مورد از دیدگاه‌های او شد.

    آیکان هیچ تصمیمی برای بازنشستگی و کناره‌گیری از سمت خود ندارد ولی در بازار سرمایه‌گذاری، گاهی جابه‌جایی شغلی  اجتناب‌ناپذیر است. گفته می‌شود که دانلد ترامپ در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور، آیکان را به‌عنوان وزیر خزانه‌داری منسوب خواهد کرد.

    36. مایکل دل (Michael Dell)

    مایکل دل

    ارزش خالص دارایی: 18/9 میلیارد دلار

    سن: 50 سال

    تابعیت: ایالات‌متحده

    نوع فعالیت: فناوری

    منبع ثروت: دل (خودساخته)

    وقتی مایکل دل در دانشگاه آوستین تگزاس تحصیل می‌کرد، با سرمایه‌ای معادل 1000 دلار شرکتی به نام PC Ltd تأسیس کرد که می‌توان آن را پدربزرگ شرکت دل دانست. او برای داشتن تمرکز کامل بر روی ساخت کامپیوتر از تحصیل انصراف داد و بعد از فروش 6 میلیون دلاری در اولین سال فعالیت، شرکت او ناگهان به یکی از رو به رشدترین کسب‌وکارهای بازار فناوری ایالات‌متحده تبدیل شد.

    وقتی مایکل دل 23 ساله بود، شرکت او عمومی شد و این پروسه ارزش آن را به 30 میلیون دلار افزایش داد که 18 میلیون دلار آن جزو دارایی‌های مایکل محسوب می‌شد. 4 سال بعد او جوان‌ترین مدیرعامل یکی از 500 شرکت ثروتمند دنیا لقب گرفت. در تمام سال‌های فعالیت شرکت دل به‌جز یک وقفه‌ی کوتاه بین 2004 تا 2007، مایکل دل به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فعالیت می‌کند. در سال 2013 و بعد از یک جدال سخت با کارل آیکان، مایکل دل با هزینه‌ی حدود 25 میلیون دلار دوباره دل را به یک شرکت خصوصی تبدیل کرد.

    مایکل دل در کنار علاقه‌ی شدید به سرگرمی‌های لوکس و خرید املاک گران‌قیمت، فرد دست‌ودل‌باز و خیری محسوب می‌شود. او از طریق بنیاد مایک و سوزان دل بیش از 1/1 میلیارد دلار به برنامه‌های خیریه‌ی کمک‌های تحصیلی، خدمات انسانی و اجتماعی، طرح‌های فرهنگی و هنری و جنبش‌های بهینه‌سازی جامعه اهدا کرده است. سال گذشته این بنیاد بودجه‌ای 25 میلیون دلاری برای تأسیس یک بیمارستان آموزشی در آوستین تگزاس اختصاص داد که تا سال 2017 آماده‌ی بهره‌برداری خواهد شد.

    35 . لی کا-شینگ (Li Ka-shing)

    لی کا-شینگ

    ارزش خالص دارایی: 19/5 میلیارد دلار

    سن: 87 سال

    تابعیت: هنگ‌کنگ

    نوع فعالیت: سرمایه‌گذاری تنوع‌بخشی

    منبع ثروت: هلدینگ سی‌کی هاچیسون (خودساخته)

    لی کا-شینگ یک تاجر بانفوذ است که باوجود شروع ضعیف و بدون پشتوانه، با کاردانی به یکی ثروتمندترین مردان هنگ‌کنگ تبدیل شد. او در 16 سالگی و بعد از مرگ پدرش براثر ابتلا به سل، برای تأمین معاش خانواده تحصیلات خود را رها کرد و در یک کارخانه‌ی گل مصنوعی مشغول به کار شد. 6 سال بعد کا-شینگ کارخانه‌ی خود را راه‌اندازی کرد که همین کارخانه تدریجا به یک امپراتوری اقتصادی در زمینه‌های املاک، تولید، انرژی و فناوری به نام هولدینگ سی‌کی هاچیسون (CK Hutchison) تبدیل شد. صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر این تاجر هوشمند با نام هورایزن ونچرز (Horizon Ventures)، پشتیبانی مالی کسب‌وکارهای موفقی نظیر فیس‌بوک، اسکایپ، اسپاتیفای و استارتاپ همپتون کریک را به عهده داشته است.

    سال گذشته لی کا-شینگ موقعیت را برای حضور در زمینه‌های جدید مناسب دید و دامنه‌ی فعالیت هلدینگ را به بازار املاک و سایر دارایی‌های خصوصی گسترش داد. این اقدام ظاهرا نوعی مقدمه سازی برای دادن کنترل امپراتوری سی‌کی هاچیسون به پسرش است؛ هرچند به نظر نمی‌رسد که کا-شینگ تصمیمی برای کناره‌گیری در آینده نزدیک داشته باشد.

    34. لئوناردو دل وکیو (Leonardo Del Vecchio)

    لئوناردو دل وکیو

    ارزش خالص دارایی: 19/7 میلیارد دلار

    سن: 80 سال

    تابعیت: ایتالیا

    نوع فعالیت: تولید عینک

    منبع ثروت: گروه صنعتی لوکساتیکا (خودساخته)

    دل وکیو در سال 1961 شرکتی تأسیس کرد که اکنون نزدیک به 30 میلیارد دلار ارزش دارد و خود او در 80 سالگی هنوز به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی آن فعالیت می‌کند. لوکساتیکا (Luxottica) بزرگ‌ترین سازنده‌ی عینک در دنیاست که علاوه بر تولید عینک‌های آفتابی محبوب ری بن، هات و اوکلی، ساخت شیشه‌ی تقریبا همه‌ی برندهای معروف سازنده‌ی عینک نظیر بِربری، شنل، پرادا و وراسکو را نیز به عهده دارد.
    دل وکیو کار خود را در یک کارگاه کوچک با تنها یک اتاق در شهر میلان شروع کرد ولی اکنون 10 کارخانه‌ی بین‌المللی با 35 هزار پرسنل دارد که روزانه 65 هزار عدد عینک تولید می‌کنند و صنعت ساخت عینک به‌نوعی در انحصار اوست.

    دل وکیو در کنار تمرکز کامل بر کسب‌وکار خود، به مناسبت‌های مختلف بخشندگی و سخاوت خود را نیز به نمایش می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال او در ماه مارس 2015 و در جشن تولد 80 سالگی‌اش سهامی به ارزش 10 میلیون دلار به کارکنان ایتالیایی خود هدیه داد.
    33. دیتر شوارتز (Dieter Schwarz)

    دیتر شوارتز
    ارزش خالص دارایی: 20/9 میلیارد دلار

    سن: 76 سال
    تابعیت: آلمان

    نوع فعالیت: خرده‌فروشی
    منبع ثروت: گروه شوارتز (موروثی، خودساخته)

    دیتر شوارتز در سال 1973 کار خود را در شرکت فروش عمده‌ی مواد غذایی پدرش آغاز و بعد از مدت کوتاهی اولین سوپرمارکت قیمت‌شکن شوارتز را راه‌اندازی کرد. او بعد از مرگ پدرش در سال 1977 به‌عنوان مدیرعامل شرکت منسوب شد و بعد از تغییر نام شرکت به گروه شوارتز (Schwarz Gruppe) به‌سرعت فعالیت آن را در خارج از آلمان گسترش داد.

    گروه شوارتز مدیریت چندین فروشگاه معتبر بین‌المللی را به عهده دارد؛ ازجمله فروشگاه زنجیرهای مواد غذایی لیدل (Lidl) و هایپرمارکت زنجیره ای کاوفلند (Kaufland). لیدل حدود 10 هزار شعبه در 26 کشور اروپایی دارد و تا سال 2018 فعالیت خود را در ایالات‌متحده نیز آغاز خواهد کرد. در حال حاضر فروش سالانه‌ی گروه شوارتز حدود 85 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    این میلیاردر آلمانی به همراه همسر و دو فرزندش در شهر هایلبرون زندگی آرام و بدون هیاهویی دارد و به‌کرات مبالغ هنگفتی به برنامه‌های خیریه‌ی تحصیلی اهدا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو