عصر بازار

امیدواری معامله‌گران سهام ادامه خواهد داشت؟

مقاومت کانالی طلا مقابل بورس

عصر اعتبار- بهبود حالت شبه وحشتی که هفته گذشته شکل گرفته بود، روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت تا سوددهی بازارهای سهام فشار بورس بر کالاهای امن را حفظ کند.

مقاومت کانالی طلا مقابل بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس طلا که روز دوشنبه با 29 دلار سقوط به قیمت 1209 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه نیز رو به ضعف داشت. فلز زرد که هفته گذشته سود سرشاری از وحشت معامله‌گران سهام برده بود، روز دوشنبه افت شدیدی را تجربه کرد؛ اما ماندن آن در کانال 1200 دلار، امید به رشد طلا در هفته‌های آینده را زنده نگه داشت. روز سه‌شنبه تا ساعت 7:30 شب به وقت تهران قیمت 1214 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوم هفته بازارهای جهانی رقم خورده باشد.


    روز دوشنبه بازارهای آمریکا به مناسبت روز «روسای جمهور» تعطیل بودند، اما بازارهای چین و چند کشور دیگر که به مناسبت سال نو چینی، حدود یک هفته تعطیل بودند، باز شدند و تمام بازارهای جهان را تحت‌تاثیر قرار دادند. روند نزولی بازارهای آسیایی سهام که در تمام پنج روز کاری هفته گذشته ادامه یافته بود، روز دوشنبه متوقف شد. رشد بورس‌های آسیایی بعد به بازارهای اروپا منتقل شد. جالب اینجا است که رشد بازارهای سهام در روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که هم چین و هم ژاپن داده‌های بدی منتشر کردند تا بازگشت وحشت به بازارها در روزها و هفته‌های آینده دور از ذهن نباشد. اونس که هفته گذشته تحت‌تاثیر نگرانی‌های اقتصادی و به‌ویژه اشاره رئیس بانک مرکزی آمریکا به جدی بودن احتمال تاثیر پذیرفتن اقتصاد آمریکا از وضعیت موجود دیگر اقتصادهای عمده، 5/ 5 درصد جهش کرده بود، روز دوشنبه را با عقب‌نشینی اصلاحی آغاز کرد و بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص‌های سهام و همچنین رشد شاخص دلار قرار گرفت.

    روند مشابهی روز سه‌شنبه نیز تکرار شد. اونس روز را با قیمت 1192 دلار آغاز کرد اما بعد با سودگیری معامله‌گران و رشد بهای نفت، از کف روزانه بالا آمد. روز گذشته، روند رشد بازارهای سهام مانند همیشه از بازارهای آسیایی شروع شد. بازارهای سهام آسیا روز گذشته با قوی شدن یوآن و امیدواری نسبت به معرفی اقدامات محرک اقتصادی بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی، برای دومین روز متوالی صعود کردند. شاخص ام اس سی آی بورس‌های آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن 1/ 2 درصد رشد کرد. شاخص نیکی 225 ژاپن که روز دوشنبه 2/ 7 درصد رشد کرده بود، سه‌شنبه 2/ 0 درصد رشد کرد. شاخص کسپی کره جنوبی با 1/ 1 درصد رشد روبه‌رو شد. ‌هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با 3/ 1 درصد افزایش مواجه شد و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین سه درصد رشد کرد. شاخص اس‌اند‌پی / ای‌اس‌ایکس 200 استرالیا هم 4/ 1 درصد رشد کرد.

    شاخص سهام در تایوان و بیشتر بازارهای آسیای جنوب شرقی هم در سطح بالاتری ایستادند. به گزارش «ایسنا» براساس گزارش آسوشیتدپرس، بازارهای آمریکا روز دوشنبه تعطیل بودند به همین دلیل بازارهای سهام جهان بدون اینکه تحت‌تاثیر جهت حرکت وال‌استریت باشند برای دومین روز صعود کردند. اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا سرمایه‌گذاران را نسبت به ادامه اجرای سیاست‌های تسهیل پولی از سوی بانک‌های مرکزی امیدوار کرده است. رئیس بانک مرکزی اروپا به پارلمان اروپا اعلام کرد این بانک ابزارهای مختلفی در اختیار دارد و در صورت لزوم درباره اقدامات محرک مالی بیشتر تصمیم خواهد گرفت. پیش از اظهارات دراگی، گزارش نامطلوب درباره رشد اقتصادی ژاپن بازارها را درباره احتمال گسترش سیاست پولی آسان در این کشور امیدوار کرده بود. همچنین قوی شدن ارزش یوآن چین به بهبود رضایتمندی سرمایه‌گذاران کمک کرده است. یوآن در بالاترین سطح مشاهده شده از ابتدای امسال تاکنون قرار دارد و طبق اعلام شینهوا، وام‌های جدید به یوآن در ژانویه 71 درصد جهش کرده‌اند. هفته گذشته، نگرانی‌ها بازارهای سهام را به پایین‌ترین سطح در دو سال و نیم گذشته هدایت کرد، اما انتشار آمار خرده فروشی آمریکا که رشد قوی نشان داد تا حدودی نگرانی‌ها نسبت به بازگشت اقتصاد آمریکا به رکود را تخفیف داد. با این همه بعضی از استراتژیست‌های بازار هشدار داده‌اند عمر بهبود بازارهای سهام ممکن است، کوتاه باشد. سه‌شنبه همزمان با اثر کاهشی بورس در بازار طلا، شاخص دلار نیز با رشد خود علیه فلز زرد عمل کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی