عصر بازار

افزایش ریسک داد و ستد ارزی

عصر اعتبار- در ادامه روند نوسانی روزهای اخیر، دلار که دوشنبه ۲۵ تومان رشد کرده بود، سه‌شنبه با ۳۵ تومان افت به قیمت ۳۴۵۵ تومان رسید.

افزایش ریسک داد و ستد ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، تزریق مداخله‌ای یا تردید در نرخ کف به عنوان علت کاهش قیمت و افزایش سطح نوسان عنوان می‌شود. بالا رفتن دامنه نوسانات دلار در روزهای اخیر موجب شده سود و ضرر معامله‌گران بیش از گذشته شود. نتیجه این موضوع، افزایش ریسک انجام معاملات ارزی و بالا رفتن جذابیت بازار برای نوسان‌گیران بوده است. در مقابل، برخی دیگر از معامله‌گران، به‌دلیل ریسک خرید و فروش از بازار کناره‌گیری کرده‌اند و در انتظار بازگشت ثبات نسبی به قیمت هستند.
    افزایش نوسانات دلار موجب شده که ریسک انجام معامله در بازار ارز بالا برود. شاخص ارزی که روز دوشنبه با 25 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 490 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه 35 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 455 تومان رسید. افزایش دامنه تغییرات قیمتی تنها مربوط به معاملات روزبه‌روز نیست؛ ‌بلکه در معاملات روزانه نیز دامنه نوسانات بالاست. بدین سان، افزایش تغییرات قیمتی موجب شده که سود و ضرر معامله‌گران بالا رفته و ریسک انجام خرید و فروش ارز در بازار بالا رود. همسو با کاهش قیمت دلار، روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی نیز 6 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 980 هزار تومان رسید. سه‌شنبه، فلز گرانبهای داخلی نیز نوسانات زیادی را تجربه کرد. در چهارمین روز هفته، سکه در ابتدای روز 968 هزار تومان قیمت خورد که کاهشی 18 هزار تومانی نسبت به قیمت نهایی دوشنبه داشت. این افت بیشتر ناشی از کاهش اونس و دلار در ابتدای روز بود. با این حال،‌ با بالا آمدن بهای طلای جهانی و شاخص ارزی از کف روزانه، سکه نیز حرکت افزایشی خود را آغاز کرد،‌ هر چند که نهایتا نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه کاهش قیمت را تجربه کرد.

    رشد دلار از کف
    روز گذشته،‌ شاخص ارزی معاملات خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 457 تومان آغاز کرد که کاهشی 33 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در رابطه با این شروع کاهشی دو دیدگاه در بازار وجود داشت. به گفته برخی از حاضران در بازار، افزایش فروش‌های آتی در ساعات انتهایی روز دوشنبه عامل شروع کاهشی سه‌شنبه بود. به اعتقاد آنها،‌ معامله‌گران آتی که در ساعات ابتدایی دوشنبه مقدار زیادی ارز خریداری کرده بودند، در ساعات انتهایی این روز ‌احساس کردند که دلار کشش رشد بیشتر را ندارد. در نتیجه، آنها ارز خریداری شده خود را فروختند تا قیمت در مسیر کاهشی قرار بگیرد. این در حالی بود که گروه دیگری عرضه درهم در بازار دبی را عامل کاهش قیمت دانستند. آنچه مسلم است بعدازظهر روز دوشنبه در بازار غیررسمی حجم ارز موجود در بازار زیاد شد و قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. این موضوع شروع بازار در روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد، به‌طوری‌که دلار تا محدوده 3 هزار و 430 تومان نیز پایین رفت. با این حال، پس از رسیدن قیمت به این محدوده، برخی معامله‌گران احساس کردند که این ارز به کف قیمتی خود رسیده است. به این ترتیب، خریدهای ارزی گروه یاد شده در بازار بالا رفت و بازگشت قیمتی دلار آغاز شد، به‌طوری‌که شاخص ارزی در نهایت معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 455 تومان پایان داد.

    افزایش ریسک ارزی
    افزایش نوسانات و رفت و برگشت‌های قیمتی دلار موجب بالا رفتن سود و ضرر معامله‌گران ارزی شده است. در نتیجه افزایش بازه نوسانات، ریسک انجام معامله در بازار ارز بالا رفته و از دو سو وضعیت معاملات ارزی را تحت‌تاثیر قرار داده است. اول اینکه افزایش دامنه نوسانات موجب شده که بخشی از معامله‌گران از بازار کناره‌گیری کنند و در انتظار آرام شدن وضع موجود شوند. این در حالی است که افزایش تغییرات قیمت موجب افزایش جذابیت بازار برای نوسان‌گیران ارزی شده است؛ به‌طوری‌که در روزهای گذشته تعداد معامله‌گران آتی و حجم معاملات آنها در بازار ارز بالا رفته است. در واقع تحرکات نوسان‌گیران ارزی در روزهای گذشته بالا رفته و این موضوع نوسانات بازار را افزایش داده است. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار ارزی بهتر است نوسانات ارزی را بیش از پیش مدیریت کند و مانع بازگشت سودجویان ارزی به بازار شود. سیاست‌گذار در این وضعیت می‌تواند یک دامنه قیمتی را برای شاخص بازار ارز تعیین کند و با مقاومت در برابر عبور دلار از نقطه حمایتی و مقاومتی این دامنه مانع افزایش دامنه نوسانات بازار شود چرا که کاهش دامنه نوسانات حضور دلالان ارزی در بازار را به شدت کاهش خواهد داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی