عصر بازار

پیش بینی یک کارشناس بازار سرمایه از روند سال ۹۵

شاخص بورس ۱۵۰ هزار واحدی خواهد شد!

عصر اعتبار : مسوولان بازار سرمایه باید از هم اکنون زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری برای پذیرایی این نقدینگی را فراهم کنند زیرا طی ماه های آینده همراه با کاهش نرخ سود به اعداد ١٤ و ١٢ درصد نقدینگی هیچ راهی جز ورود به این بازار را ندارد

شاخص بورس ۱۵۰ هزار واحدی خواهد شد!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بورس نیوز،نقدینگی کشور به حدی زیاد است که با کوچکترین نسیمی می تواند موجب پرواز شاخص های بازار سرمایه شود. با توجه به حاکم بودن رکود بر بازار مسکن، کنترل قیمت ارز و سکه، در صورت تصمیم درست و به موقع مسولان بازار سرمایه، رشد بی سابقه بازار سرمایه رقم می خورد.

    جعفر عزیزی کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز گفت: مسوولان بازار سرمایه باید از هم اکنون زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری برای پذیرایی این نقدینگی را فراهم کنند زیرا طی ماه های آینده همراه با کاهش نرخ سود به اعداد ١٤ و ١٢ درصد نقدینگی هیچ راهی جز ورود به این بازار را ندارد .

    طبق ارزیابی این کارشناس با توجه به درصد سهام شناور نسبتاً کم بازار، از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که تابستان آینده تا سال ٩٦ ممکن است شاخص قیمت ها نیز همانند رقم نقدینگی اعداد عجیبی را به خود ببیند .

    مقایسه رشد بورس و میزان نقدینگی

    وی در خصوص روند رشد میزان نقدینگی سنوات گذشته اظهار داشت: سال ١٣٨٣ میزان نقدینگی حدود ٦۰ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار سرمایه حدود 50 هزار میلیارد تومان بود که براساس دلار هزار تومانی حدود 50 میلیارد دلار برآورد می شود.

    عزیزی افزود: حدود 10 سال بعد نقدینگی در سال 92 به ارقام 500 هزار میلیارد تومان بود و ارزش بازار سرمایه نیز به همین حدود رسید که برمبنای دلار سه هزارتومانی 170 میلیارد دلار برآورد می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه در برآورد رشد میزان نقدینگی در سال 1395 گفت: پیش بینی می شود میزان نقدینگی در سال بعد به 1000 میلیارد تا 1200 میلیارد تومان برسد که این رقم حدود 350 میلیارد دلار با دلار 3500 تومانی است، اما بایستی محاسبه کرد که در آن زمان ارزش بازار به چه رقمی خواهد رسید؟

    عزیزی در خاتمه تأکید کرد: ارزش بازار سرمایه در حال حاضر حدود 400 هزار میلیارد تومان یا به طور خالص معادل 90 میلیارد دلار است. رسیدن ارزش بازار به ارقام 1000 هزار میلیارد تومان یا حدود 300 میلیارد دلار طی یک سال و نیم آینده بسیار بسیار محتمل است؛ به عبارت دقیق تر ارقام 150 هزار یا 200 هزار واحد برای شاخص کل در دسترس است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی