عصر بازار

تاثیر کاهش نرخ بهره بر بازار

دولت باید چگونه ارز را تک نرخی کند؟

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت:«وقتی نرخ بهره بانکی فارغ از نرخ بازار و نرخ سود بازدهی تولید باشد همواره ایجاد معوقه می کند.

دولت باید چگونه ارز را تک نرخی کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تین نیوز، مسعود دانشمند درباره تاثیرات کاهش نرخ بهره بر بازار و اقتصاد کشور اظهار نظر کرد و گفت: «نرخ بهره تابع بازار است. هیچ دستوری از بانک مرکزی نمی تواند نرخ بهره را کاهش دهد، بنابراین زمانی که بانک مرکزی دستور دهد که نرخ بهره را کاهش دهید، سرمایه ها از بانک ها خارج می شوند و به بازار غیررسمی می روند و اگر سرمایه ها وارد بانک ها غیررسمی شوند، سپرده های بانک ها کاهش پیدا می کند.»

    وی افزود: «سپرده های بانک ها کاهش پیدا کند، باعث می شود قدرت تسهیلات دهی بانک ها کاهش پیدا می کند. وقتی بانک ها نتواند تسهیلات بدهند، نتیجه این می شود که نیازمندهایی که در واحد های تولیدی و صنعتی و بازرگنی می روند، از بازار غیر رسمی تامین پول می کنند و در بازار غیر رسمی نرخ بهره تا 40 تا 45 درصد می رود. نتیجه این است که قیمت تمام شده کالا خدمات را بالا می برد و رقابتی بودن از دست می رود.»

    دانشمند ادامه داد: «پول بانک چون ارزان است، تولید معوقه می کند. وقتی از بانک با نرخ 18 تا 20 درصد پول بگیرید، ولی در بازار همان را به کار بیندازد و 30 درصد سود بگیرید، طبیعی است که پول از بانک بگیرید به بانک پس نمی دهید. بنابراین وقتی نرخ بهره بانکی فارغ از نرخ بازار و نرخ سود بازدهی تولید باشد، همواره ایجاد معوقه می کند. ایجاد بازار غیررسمی می کند.»

    وی درباره تاثیرات تک نرخی کردن ارز نیز توضیح داد و گفت: «در تک نرخی کردن ارز هر وقت دولت ارز داشته باشد که بتواند تمام نیازهای ارزی کشور را با همان نرخی که خودش اعلام می کند، تامین کند ارز تک نرخی می شود. دولت اگر طبقه بندی کند، کالا های گروه یک را ارز دهد گروه دو را ندهند، طبیعی است که این کالاها را باید از بازار ارز تامین کنند. زمانی تک نرخی می تواند باشد که دولت برای هر کسی که می خواهد واردات کند نرخ تعیین کند یا این که به هیچ کس نرخ ارز ندهد و همه از بازار تامین کنند.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی