عصر بازار

توافق جدید شورای عالی کار؛

پیش‌بینی عدد «جبران کاهش قدرت خرید» در دستمزد طی ۵ سال

عصر اعتبار- عضو شورای عالی کار با اعلام این خبر که در نشست شورای عالی کار ۳ ضلع کارگری، کارفرمایی و دولت (کارفرمای بزرگ)، بر سر تعیین هزینه‌های مربوط به سبد معیشت کارگران توافق شده است،‌گفت: یکی دیگر از توافقات جمعیت خانوار کارگری بر اساس اعلام مرکز آمار است.

پیش‌بینی عدد «جبران کاهش قدرت خرید» در دستمزد طی ۵ سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، فرامرز توفیقی با اشاره به اینکه در نشست شورای عالی کار با وجود اینکه شخص وزرای کار، صنعت و اقتصاد دارایی حضور نداشتند، اما نمایندگان خود را فرستاده بودند، اظهار داشت: در این نشست نمایندگان 3 ضلع کارگری، کارفرمایی و دولت (کارفرمای بزرگ) بر سر چگونگی تعیین هزینه‌های مربوط به تأمین سبد معیشت خانوار کارگری به جمع‌بندی رسیدند.

    وی با بیان اینکه حداقل حقوق دریافتی کارگران با هزینه‌های مربوط به تأمین حداقل‌های زندگی شکاف بسیاری دارد، افزود: با وجود اینکه فاصله بسیاری میان تأمین حداقل‌های زندگی با دستمزد دریافتی کارگران وجود دارد اما انتظار جبران یکباره عقب‌ماندگی‌های گذشته را نداریم اما پیشنهاداتی در این‌باره برای جبران قدرت خرید ارائه شده است.

    توفیقی با اشاره به جزئیات پیشنهاد ارائه شده برای جبران هزینه‌های مرتبط با قدرت خرید، خاطر نشان کرد: پیشنهاد شد تا در 5 سال متوالی علاوه بر تصویب میزان افزایش سالانه دستمزد کارگران، عددی معین برای سال‌های آینده به این میزان افزوده شود تا جبران هزینه‌های کاهش قدرت خرید امکانپذیر باشد.

    این عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه یکی از مهمترین توافقات در نشست شورای عالی کار تعداد خانوار کارگری بر اساس اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی ایران است، تصریح کرد: ارائه آمار از سوی سازمان تأمین اجتماعی به جهت وجود مراکز رسمی همچون آمار و بانک مرکزی صحیح نیست و بر همین اساس تعداد خانوار کارگری 3.5 نفر محاسبه خواهد شد.

    وی حداقل کالری دریافتی برای فعالیت‌های عادی یک شخص در طول روز را 1800 کالری عنوان کرد و گفت:‌ این میزان کالری برای افراد فعال جامعه نیست چرا که طبق تحقیقات علمی انجام پذیرفته افراد شاغل و با فعالیت‌های بدنی بالا باید روزانه 1.5 برابر 1800 کالری دریافت کنند.

    رئیس کارگروه مزد و بهره‌وری با اشاره به اینکه کمیته دستمزد برای بررسی دقیق سبد معیشت  کارگران نشست دیگری برگزار خواهد کرد، گفت: در این نشست رقم نهایی برای تأمین هزینه‌های سبد معیشت خانوار اعلام خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی