عصر بازار

اوضاع اقتصادی ژاپن به هم ریخت

عصر اعتبار- پس از آنکه چین دومین اقتصاد برتر دنیا روزهای سختی را در عرصه اقتصادی تجربه می کند، ژاپن یکی دیگر از قدرتهای برتر اقتصادی قاره آسیا نیز از به هم ریختگی در بخش تجارت خارجی و کسری تجاری سنگین خبر داده است.

اوضاع اقتصادی ژاپن به هم ریخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آمار گمرک ژاپن نشان می دهد که این کشور در ماه ژانویه سال جاری (دی - بهمن) شاهد یک کاهش 13 درصدی در صادرات در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بوده است.
    این در حالی است که به دلیل همین وضعیت میزان کسری تجاری ژاپن به 646 میلیارد ین معادل 5میلیارد و 650 میلیون دلار در این ماه رسیده است.
    گمرک ژاپن گزارش کرده است که در بخش واردات نیز یک کاهش 18 درصدی به ثبت رسیده و میزان تجارت ژاپن با چین در ماه گذشته میلادی 12 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کمتر شده است.
    ژاپن به شدت برای توسعه اقتصادی و مازاد تجاری به بازار چین وابسته است، اما آمار سازمان تجارت خارجی این کشور نشان می دهد میزان صادرات ماشین آلات ژاپنی به چین در سال گذشته میلادی (2015) 27 درصد کاهش یافته و صادرات اقلام دیگر نظیر خودرو، فولاد و آهن هم کمتر شده است.
    اداره کل گمرک این کشور در گزارشی تازه، آماری مربوط به سال جاری میلادی و ماه ژانویه آورده که نشان می دهد میزان صادرات ژاپن در این ماه به کل قاره آسیا 18 درصد کاهش داشته است.
    در همین حال میزان صادرات ژاپن به آمریکا در ماه گذشته میلادی 5.3 درصد و واردات از آن کشور هم نشان دهند کاهش 9.7 درصدی بود.
    ژاپن اما در ماه قبل توانست در بخش صادرات کامیون و کشتی باربری شاهد رشد صادراتی 26 درصدی باشد و رشد صادرات بخش مواد شیمیایی هم قابل توجه بوده است.
    این اتفاقات در حالی می افتد که صادرات چین نیز بر اساس گزارش اداره کل گمرک این کشور در ماه ژانویه 6.6 درصد کاهش یافت، ولی مساله مهمتر اینکه این هفتمین ماه متوالی است که صادرات کاهش می یابد.
    آمار همین اداره حکایت از آن دارد که واردات هم برای پانزدهمین ماه متوالی 14.4 درصد کاهش یافته که طبق اعلام مسئولان، هر دو رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و وضعیت بدتر از پیش بینی ها بوده است.
    «لی گانگ لئو» اقتصاددان چینی می گوید که تقاضا و مصرف بخصوص در کشورهای همسایه چین از جمله کره جنوبی و جزیره تایوان کاهش یافته و این موضوع تاثیر فراوانی در پایین آمدن نرخ صادرات داشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی