عصر بازار

تورم ۱۸۰ درصدی ونزوئلا در سال ۲۰۱۵

عصر اعتبار- بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرد: تورم سالانه در این کشور در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۸۰ درصد افزایش یافته است.

تورم ۱۸۰ درصدی ونزوئلا در سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، به نقل از اسپوتنیک، دفتر آمار ملی ونزوئلا اعلام کرد این کشور در سه ماه پایانی سال 2015 تورم 34.6 درصدی را تجربه کرده است و این نرخ در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی، 38.9 درصد بوده است.

بر همین اساس تورم سال 2015 میلادی از سوی منابع رسمی این کشور 180.9 درصد ارزیابی شده است.

آخرین باری که تورم ونزوئلا از مرز 100 درصد گذشت، اواسط دهه 1990 میلادی بود و این نرخ مجدداً در اواسط سال 2015 رکورد جدیدی را شکست.

شرایط افزایش قیمت در ونزوئلا به‌گونه‌ای است که در سه‌ماهه پایانی سال 2015 قیمت محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها 42.2 درصد، قیمت خدمات بخش بیمارستانی 46.6 درصد و قیمت خدمات حمل‌و نقل 37 درصد در این کشور افزایش داشته است که این بخش‌ها بیشترین تأثیر در افزایش نرخ تورم را در این کشور به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر قیمت تنباکو، پوشاک و همچنین خدمات آموزشی در ونزوئلا بیش از 30 درصد در این مدت افزایش یافته است.

اقتصاد ونزوئلا در سال 2015 رشد منفی 5.7 درصدی را تجربه کرده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد بسیار پایین اقتصادی و تورم بسیار بالا در این کشور، کاهش شدید قیمت نفت به‌عنوان اصلی‌ترین صادرات ونزوئلا و مهم‌ترین منبع درآمدهای مالی در این کشور است.

طی روزهای گذشته نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا از افزایش 95 برابری قیمت بنزین در این کشور خبر داده و اعلام کرده است قیمت هر لیتر بنزین از 0.01 دلار به 0.95 دلار افزایش خواهد یافت.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین از کاهش ارزش واحد پول ملی این کشور از 6.3 بولیوار در مقابل یک دلار به 10 بولیوار در مقابل یک دلار خبر داد.

در ماه ژانویه مادورو در ونزوئلا اعلام شرایط اضطراری اقتصادی کرد. این اعلام تنها دو روز پس از پایین کشیدن قیمت نفت صادراتی ونزوئلا به 24 دلار در هر بشکه صورت گرفت که این قیمت در 12 سال گذشته برای ونزوئلا بی‌سابقه بوده است.

به‌طورکلی 96 درصد کل بودجه ونزوئلا از منابع مالی ناشی از صادرات نفت تأمین می‌شود.

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو