عصر بازار

شاخص بازار ارز به کانال ۳۵۰۰ تومان بازگشت

۴ رکورد دلار پس از برجام

عصر اعتبار : در اولین ماه پس از آغاز اجرایی شدن برجام، شاخص بازار ارز ۴ رکورد کاهشی برای خود ثبت کرد. ثبت سه کاهش متوالی هفتگی، کمترین قیمت دلار از اواخر مهر۹۴، بیشترین بازدهی منفی آن از شهریور۹۲ و کاهش متوسط قیمتی نسبت به ماه پیشین برای اولین بار از تیر ۹۴، رکوردهای کاهشی دلار در یازدهمین ماه سال بودند. رکوردهای کاهشی دلار در بهمن در حالی به ثبت رسیدند که قیمت این ارز در آخرین روز این ماه افزایش قیمت را تجربه کرد.

۴ رکورد دلار پس از برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در سی امین روز بهمن‌ماه، شاخص بازار ارز با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 500 تومان رسید. با این حال، افزایش روز آخر نتوانست مانع بازدهی منفی هفتگی دلار شود. این ارز هفته گذشته 5/ 0 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. برخلاف روند کاهشی دلار، سکه در بهمن‌ماه افزایش قیمت را تجربه کرد. سکه تمام بهار آزادی در آخرین روز بهمن‌ماه با 6هزار تومان رشد به قیمت 984 هزار تومان رسید تا رشد هفتگی آن به 8/ 0 درصد برسد. در دومین ماه زمستان سکه نیز 4/ 6 درصد بازدهی مثبت داشت. افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی عامل اصلی رشد سکه در بازار داخلی بود. سکه تمام که با قیمت 925 هزار تومان در دی‌ماه به کار خود پایان داده بود،‌ در بهمن‌ماه وارد کانال یک میلیونی نیز شد، هرچند نهایتا در کانال 980 هزار تومان به کار خود در این ماه پایان داد. سکه تمام در 4 هفته بهمن‌ماه افزایش قیمت را تجربه کرد.


    روند قیمتی در بهمن‌ ماه

    در یازدهمین ماه سال 94، شاخص بازار ارز دو بخش متفاوت را تجربه کرد. بخش اول مربوط به هفته آغازین و بخش دوم مربوط به 3 هفته باقی مانده بهمن‌ماه بود. وجه تمایز این دو بخش نیز روند قیمتی دلار بود؛ به‌طوری‌که در هفته اول،‌ این ارز افزایش قیمت را تجربه کرد،‌ ولی در 3هفته بعدی در مسیر کاهشی قرار گرفت. پس از اجرایی شدن برجام، ‌قیمت دلار در هفته پایانی دی‌ماه و هفته ابتدایی بهمن‌ماه افزایش قیمت را تجربه کرد. در اولین هفته بهمن‌ماه، روند دلار عمدتا باثبات بود و نهایتا این ارز تنها توانست 3/ 0 درصد افزایش قیمت را ثبت کند. با این حال از هفته دوم بهمن‌ماه روند قیمتی دلار تغییر کرد و مسیر این ارز کاهشی شد. در دومین هفته بهمن، شاخص بازار ارز9/ 0 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و در سومین هفته نیز 3/ 2 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد و از کانال 3 هزار و 600 تومان نیز خارج شد؛ در هفدهمین روز بهمن‌ماه، شاخص بازار ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 590 تومان رسید. این روند کاهشی ادامه یافت و در آخرین هفته بهمن‌ماه دلار به کانال 3 هزار و 400 تومان نیز وارد شد، هر چند نهایتا روی کف کانال 3 هزار و 500 تومانی به کار خود پایان داد. در بیست و پنجمین روز بهمن‌ماه، دلار با 35 تومان کاهش تا قیمت 3 هزار و 465 تومان پایین آمد. با این حال در ادامه هفته، ‌این ارز توانست در مسیر افزایشی قرار بگیرد و نهایتا روز پنج‌شنبه (در آخرین روز کاری این ماه) با 20 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 500 تومان برسد. لمس کانال 3 هزار و 500 تومان انتظارات برخی معامله‌گران ارزی را افزایشی کرده و این دسته اعتقاد دارند که دلار روز شنبه (امروز) مسیر افزایشی خود را ادامه خواهد داد. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند افزایش قیمتی دلار تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و این ارز کشش رشد بیشتر را نخواهد داشت.


    تفاوت‌های بهمن‌ماهی

    بازار ارز در بهمن‌ماه با ماه‌های پیش از آن دارای دو تفاوت عمده بود. موضوع اول تغییر انتظارات بازار بود. تغییر انتظارات که ناشی از اخبار رسیده به بازار و تغییر دیدگاه معامله‌گران بود،‌ تاثیر مهمی در روند کاهشی دلار داشت. مولفه دوم موثر در روند کاهشی قیمت سطح و حجم مداخله بود. شواهد نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه سطح مداخله بازارساز در بازار بالا رفت. برخورد با صرافی‌های غیر‌مجاز و برخورد با سایت‌های اعلام نرخ در ابتدای بهمن‌ماه در ارتباط با همین موضوع بود. به نظر می‌رسد حجم مداخله نیز در بهمن‌ماه نسبت به ماه‌های پیشین کمی بیشتر شد. بسیاری از معامله‌گران عنوان کرده‌اند که حجم عرضه ارز به بازار در این ماه افزایش پیدا کرد. این دسته اعتقاد داشتند که عرضه بیشتر از دبی و به‌صورت تزریق نرخ حواله درهم صورت گرفته است.


    بیشترین بازدهی منفی

    تغییرات بازار در بهمن‌ماه و روند کاهشی دلار در این ماه منجر به ثبت 4 رکورد کاهشی شد. کاهش متوسط قیمتی نسبت به ماه پیشین برای اولین‌بار از تیر 94، بیشترین بازدهی منفی از شهریور92، ثبت سه کاهش متوالی هفتگی و کمترین قیمت از مهر 94 از جمله رکوردهای دلار در بهمن بودند. میانگین قیمتی شاخص بازار ارز در بهمن‌ماه به 3 هزار و 578 تومان رسید که 87 تومان کمتر از متوسط قیمتی آن در دی‌ماه بود. آخرین بار در تیرماه 94، ‌میانگین قیمتی دلار نسبت به ماه پیش از آن کاهش قیمت را تجربه کرده بود. بازدهی دلار در بهمن 94 نیز 9/ 2 درصد منفی شد تا بیشترین رشد منفی دلار از شهریور 92 رقم بخورد. در سومین ماه تابستان 92، قیمت دلار 2/ 6 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. دیگر رکورد کاهشی،‌ثبت 3 کاهش متوالی هفتگی بود که از خرداد 94 سابقه نداشت. روند کاهشی دلار موجب شد کمترین قیمت دلار از اواخر مهر ماه 94 نیز ثبت شود. دلار در بیست و هفتمین روز آبان ماه با 35 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 455 تومان رسید که کمترین قیمت آن از 29 مهر بود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو