عصر بازار

ادامه بهای پایین نفت صندوق ذخیره ارزی عربستان را تهی می کند

عصر اعتبار- تداوم روند کنونی بهای پایین نفت که اقتصاد عربستان سعودی به درآمدهای صادراتی آن وابستگی کامل دارد، سبب شده صندوق ذخیره ارزی این کشور به علت برداشت برای جبران کسری بودجه، اندک اندک صفر شود.

ادامه بهای پایین نفت صندوق ذخیره ارزی عربستان را تهی می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اعلام کرد: هفته پیش روسیه، عربستان سعودی، قطر و ونزوئلا در دوحه توافق کردند تا حجم جهانی ارسال طلای سیاه را در سطح ژانویه 2016 نگه دارند و به گفته «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه اگر تولید کنندگان دیگر به این ابتکار بپیوندند، عملی خواهد شد.
    بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی، روسیه در ژانویه 2016 روزانه 10.9 میلیون و عربستان سعودی 10.2 میلیون بشکه نفت تولید کرده که برای هر دو کشور رکوردی تاریخی است.
    در ادامه گزارش آمده است: در زمان حاضر عرضه نفت در بازارهای جهانی به طور قابل توجهی بیش از تقاضا است و اکنون بهای طلای سیاه 70 درصد کمتر از زمان اوج آن یعنی سال های 2012 —2013 است که ارزش هر بشکه 120 تا 130 دلار بود.
    سطح کنونی بهای هیدروکربن ها، مشکلات اساسی بودجه ای را برای این دو قدرت نفتی جهان ایجاد کرده است. بودجه فدرال روسیه در سال 2016 براساس 50 دلار به ازای هر بشکه و برای عربستان سعودی از 29 تا 37 دلار تدوین شده است.
    در این گزارش آمده است: طبق اسناد رسمی عربستان سعودی، کسری بودجه این کشور در سال گذشته میلادی به 98 میلیارد رسیده که این شاخص بر اساس ارزیابی های صندوق بین المللی پول 140 میلیارد دلار است.
    گفت وگوها درباره کاهش مشترک استخراج توسط تمامی کشورهای نفتی جهان از مدت ها پیش و حتی سال 2014 که هر بشکه تا 90 دلار کاهش یافت، ادامه داشته است.
    اکنون آشکار شده که که بهای هیدروکربن ها بسیار پایین است و صندوق ذخیره سعودی ها نیز به آرامی صفر می شود که با ارزان شدن هر بشکه (کمتر از 50 دلار) فقط برای پنج سال کافی خواهد بود.
    کارشناسان معتقدند که پیروی عربستان سعودی از سیاست های آمریکا در عرضه انبوه و بدون مشتری نفت در بازارهای جهانی برای محدود کردن دسترسی ایران و روسیه به درآمدهای نفتی، سبب سقوط 70 درصدی قیمت در طول سه سال گذشته شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو