عصر بازار

بانک مرکزی اجازه عدول از نرخ های مصوب را نمی‌دهد

عصر اعتبار- رییس‌کل بانک مرکزی با درخواست از بانک ها و موسسات اعتباری برای پایبندی به نرخ های سود مصوب، گفت: بانک مرکزی بر اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار نظارت دقیق و مستمر دارد و اجازه عدول از نرخ های مصوب را نخواهد داد.

بانک مرکزی اجازه عدول از نرخ های مصوب را نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، نسخه مناسب چاپ این صفحه  یادداشت نشانی این صفحه  معرفی این صفحه به دیگران
    بانک مرکزی اجازه عدول از نرخ های مصوب را نمی‌دهد
    1 اسفند 1394

    رییس‌کل بانک مرکزی با درخواست از بانک ها و موسسات اعتباری برای پایبندی به نرخ های سود مصوب، گفت: بانک مرکزی بر اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار نظارت دقیق و مستمر دارد و اجازه عدول از نرخ های مصوب را نخواهد داد.


    دکتر ولی اله سیف که صبح امروز در مراسم رونمایی از «مدل مفهومی ریل‌گذاری بانک‌ها برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی» در بانک انصار سخن می‌گفت، ضمن تاکید بر نقش بانک ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: هسته اصلی مقاومت و پایداری در نظام اقتصادی را بانک ها با محوریت و مسئولیت بانک مرکزی برعهده دارند.
    وی با تشکر از بانک انصار و بانک‌های دولتی و خصوصی که در تهیه این مدل تلاش کردند، عدالت محوری و مردم داری را از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: نظام بانکی اگر شفاف و منضبط و قانونمند حرکت کند هم می تواند سودآوری و ثبات داشته باشد و هم نقش موثر خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
    رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد دوره تحریم نیست، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به زمان تحریم محدود نیست و چه در زمان تحریم و چه پساتحریم بایستی مورد تاکید باشد.


    رییس شورای پول و اعتبار درخصوص نقش بانک مرکزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: بانک مرکزی باید اقتصاد را به صورت مداوم، رصد و از بروز شوک و نوسان جلوگیری کند؛ چرا که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باید در شرایط باثبات، تصمیم گیری کنند.
    سیف با اشاره به تلاش‌های بانک مرکزی در دو سال و نیم گذشته برای ایجاد ثبات در بازار، تصریح کرد: اگر به آمار توجه کنیم، نتیجه مثبت فعالیت‌های بانک مرکزی را مشاهده می کنیم؛ کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز، روند کاهشی مستمر نرخ تورم، دقت در جهت دهی به تسهیلات نظام بانکی کشور و افزایش سهم سرمایه در گردش از تسهیلات اعطایی، از فعالیت های بانک مرکزی در زمینه ایجاد ثبات در بازار است.
    رییس کل بانک مرکزی تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار درخصوص کاهش نرخ سود بانکی را در راستای هدایت درست مسیر اقتصاد ارزیابی کرد و گفت: این تصمیم تبلور حرکت مستمر در هدایت درست اقتصاد است. نرخ تورم در ماه های گذشته روند کاهشی داشته و هدف تک رقمی شدن این نرخ در حال تحقق است؛ بنابراین بایستی فاصله بین این نرخ و نرخ سود کاهش می یافت.
    وی با اشاره به اینکه نرخ سود معلول است و علت های مختلف اقتصادی دارد، گفت: کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از 29 به 19 درصد، تامین مالی برای تحریک تقاضا و تبدیل اضافه برداشت بانک ها به خطوط اعتباری از جمله مواردی است که زمینه ساز کاهش نرخ سود بانکی است.
    سیف ضمن انتقاد از نرخ های سود بالا که باعث می شد سهم سهامدار بانک به سپره گذار داده شود، افزود: بانک مرکزی درخصوص نرخ های سود علی الحساب با ابلاغ بخشنامه ای به بانک ها از آن‌ها خواست درخصوص نرخ سود بالا دقت لازم را داشته باشند زیرا این نرخ‌ها، به اعطای سود سهامداران بانک به سپرده گذاران منجر می‌شود.
    وی درخصوص لزوم انطباق بانک ها با استانداردهای بین المللی، گفت: نظام بانکی ما از صنعت بانکداری دنیا، عقب افتاده است و اگر اهداف اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم، بایستی خود را به روز کنیم.
    رییس‌کل بانک مرکزی، شفافیت را یکی از سیاست‌های بیست و چهارگانه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی عنوان و اعلام کرد: مشتریان باید شفافیت را در صورت های مالی بانک ها مشاهده کنند. در این خصوص بانک مرکزی نیز استانداردهای لازم را به بانک ها ابلاغ می کند و بانک ها می بایست خود را با این استانداردها منطبق کنند.
    این نشست به همت شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری به میزبانی بانک انصار برگزار شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو