عصر بازار

یارانه ۴ میلیون تومانی برای سفر تجاری به کنیا

عصر اعتبار- اعزام هیأت تجاری ایران به کنیا با بازپرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌های سفر هر شرکت تجاری به صورت یارانه، انجام می‌شود. این در حالیست که امسال ایران و کنیا تاکنون مبادله تجاری‌ای نداشته‌اند.

یارانه ۴ میلیون تومانی برای سفر تجاری به کنیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، قرار است از 16 تا 21 اسفندماه امسال یک هیأت تجاری – سرمایه‌گذاری از ایران به کشور کنیا اعزام شود. اما مبادلات تجاری ایران و کنیا در چه وضعیتی است و این دو کشور پتانسیل تجارت چه محصولاتی را دارند؟

    هیچ اطلاعاتی از صادرات ایران به کنیا یا واردات ایران از این کشور در مدت 10 ماهه سال 94 در آمارهای گمرک ایران ثبت نشده و بر این اساس به نظر می‌رسد تجارت ایران و کنیا در سال جاری صفر بوده است، اما آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در سال 93 ایران معادل 54 میلیون و 449 هزار و 198 دلار صادرات غیرنفتی به کنیا داشته است. همچنین در همین سال ایران معادل هفت میلیون و 615 هزار و 530 دلار کالا از کشور کنیا وارد کرده است.

    بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران، اقلام عمده وارداتی ایران از کنیا در سال 93 عبارتند از: چای سیاه با کد تعرفه 09024010 به ارزش سه میلیون و 717 هزار دلار، چای سیاه با کد تعرفه 09024090 به ارزش سه میلیون و 390 هزار دلار، درختچه گل رز به ارزش 147 هزار دلار، چای سیاه با کد تعرفه09023090 به ارزش 117 هزار دلار و انواعی از نباتات زنده (و ریشه آنها) به ارزش 88 هزار دلار.

    اقلام عمده صادراتی ایران به کشور کنیا در سال 93 نیز عبارتند از: قیر نفت به ارزش 47 میلیون و 514 هزار دلار، انواعی از خمیرهای غذایی به ارزش یک میلیون و 682 هزار دلار، بیسکویت به ارزش یک میلیون و 77 هزار دلار، موم پارافین به ارزش 998 هزار دلار و فرآورده‌های نفتی به ارزش 593 هزار دلار.

    شکل‌های زیر را بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت ایران و کنیا در سال 93 تهیه کرده است.

    جزئیات هزینه‌ها و یارانه سفر هیأت تجاری ایران به کنیا
    در همین حال حسین رسولی، رئیس هیأت مدیره شرکت مدیریت صادرات و خدمات مشاوره‌ای سینا تجارت پرنیا که از سوی سازمان توسعه و تجارت ایران به عنوان مجری اعزام هیأت تجاری – سرمایه‌گذاری ایران به کشور جمهوری کنیا تعیین شده، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره جزئیات این سفر و مهلت ثبت نام شرکت‌های تجاری برای حضور در سفر، گفت:تا اواسط هفته جاری برای ثبت نام فرصت هست. سقف ثبت نام ما 20 نفر است که تا الآن حدودا 10 نفر ثبت نام کرده‌اند.

    او افزود: اعزام این هیأت تجاری با همکاری دفتر عربی – افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن بازرگانی ما در کشور کنیا انجام می‌شود. سرپرست هیأت اعزامی  فرزاد پیلتن، مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقا در سازمان توسعه تجارت ایران است. این سفر به مدت شش روز و پنج شب به طول می‌انجامد و ما برای مدت اقامت در نایروبی، پایتخت کنیا، یک سری برنامه‌ها و ملاقات‌های تجاری و همچنین بازدید از نمایشگاه زیرساخت انرژی و ساختمان را در نظر گرفته‌ایم.

    رسولی درباره پتانسیل‌های تجارت با کنیا برای ایران گفت: در سال 93 ایران بیش از 50 میلیون دلار انواع کالا به کنیا صادر کرده است. کنیا تجاری‌ترین کشور شرق آفریقا و دروازه ورود به کشورهای اوگاندا، کنگو، بوروندی و رواندا است. بندر مومباسا که در این کشور قرار دارد، مهم‌ترین بندر ورودی به شرق آفریقا محسوب می‌شود؛ یعنی ترخیص کالاهای کشورهای اوگاندا، کنگو، بوروندی، رواندا و حتی تانزانیا از این بندر انجام می‌شود. ارزش ساختمان در سال‌های اخیر در این کشور حدودا 700 برابر افزایش یافته است. نایروبی یکی از سه مقر سازمان ملل متحد بعد از نیویورک است.

    او درباره یارانه‌ای که برای این سفر در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برای هر شرکتی که در این سفر حضور یابد، 50 درصد هزینه سفر به صورت یارانه پرداخت می‌شود؛ به این صورت که پس از بازگشت هیأت از سفر، 50 درصد از هزینه‌های سفر را به حساب شرکت‌ها برمی‌گردانند. مبلغ این سفر هزار و 995 دلار است، به علاوه هزینه پرواز رفت و برگشت تهران – نایروبی که در مجموع تقریبا 9 میلیون و 700 هزار تومان تا 9 میلیون  و 800 هزار تومان برای هر فرد هزینه خواهد داشت. نیمی از این میزان هم توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو