عصر بازار

سکه به کانال ۹۹۰ هزار تومان وارد شد

شکست شاخص ارزی از مرز روانی

عصر اعتبار- دلار که در آخرین روز بهمن وارد کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شده بود، در اولین روز اسفندماه به کانال پایین تر بازگشت. روز شنبه، شاخص ارزی با ۳۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۶۵ تومان رسید. به گفته فعالان بازار، بالا نرفتن نرخ حواله درهم، نبود فرصت آربیتراژ، تغییرات قیمت اونس و اثر آن در بازار داخلی در کنار انتظارات معامله‌گران ارزی، ۴ عاملی بودند که به افت دلار از مرز روانی کمک کردند. برخلاف کاهش قیمت شاخص بازار ارز،‌ روز گذشته سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و وارد کانال ۹۹۰ هزار تومان شد.

شکست شاخص ارزی از مرز روانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی با 6 هزار تومان افزایش به قیمت 990 هزار تومان رسید. شنبه، سکه معاملات خود را در آستانه مرز یک میلیونی و با قیمت 996 هزار تومان آغاز کرد. رشد قیمت اونس در بازارهای جهانی انتهای هفته گذشته عامل اصلی این شروع افزایشی بود، با این حال،‌کاهش قیمت دلار در ادامه روز موجب شد که سکه از سقف قیمتی روزانه پایین بیاید.

    نوسانات کانالی

    دلار که روز پنج‌شنبه با 20 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 500 تومان رسیده بود، روز شنبه 35 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به بهای 3 هزار و 465 تومان رسید. در نتیجه، ‌نوسانات دلار در 2 روز انتهایی کاری کانالی شده است؛ ‌به‌طوری‌که زمانی که این ارز به مرز 3 هزار و 500 تومان می‌رسد، ‌توانی از خود برای عبور از این مرز نشان نمی‌دهد و بار دیگر به کانال 3هزار و 400 تومان عقب‌گرد می‌کند. 4 دلیل برای ناتوانی دلار برای عبور از سطح 3 هزار و 500 تومان عنوان شده است. متغیر اول که به شکست قیمت دلار از مرز روانی کمک می‌کند، بالا نرفتن نرخ حواله درهم در بازار دبی است. به گفته فعالان، قیمت حواله درهم به‌واسطه تزریق یکی از بانک‌های ایرانی در دبی، کشش رشد قیمت را نداشته و از عواملی بوده که باعث شده بازار داخلی جهت افزایشی به خود نگیرد. دومین متغیر،‌ نبود فرصت آربیتراژی برای معامله‌گران ارزی است. به گفته فعالان در روزهای گذشته ارزش دلار در بازار کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان تفاوت چشمگیری با قیمت بازار تهران نداشته و این عامل موجب شده که ارزی از بازار داخلی به سوی کشورهای همسایه انتقال پیدا نکند. در این حالت، میزان حجم ارز موجود در بازار کاهش پیدا نکرده است که به دلار برای عبور از سطح 3 هزار و 500 تومان کمک کند. سومین عاملی که روز شنبه قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد، افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته و رسیدن آن به قیمت هزار و 226 دلار بود. به گفته فعالان،‌ افزایش قیمت اونس موجب شد که برخی معامله‌گران سکه وارد بازار ارز شوند و با فروش دلار مانع از رشد زیاد قیمت سکه شوند. به گفته فعالان، اینها کسانی بودند که با توجه به معاملات آتی خود، از افزایش قیمت سکه متضرر می‌شدند. چهارمین عامل تاثیرگذار در بازار به انتظارات معامله‌گران ارزی مربوط بود. به گفته فعالان،‌تعداد زیادی از معامله‌گران ارزی باور دارند که قیمت دلار تا پیش از برگزاری انتخابات افزایش قیمتی را تجربه نخواهد کرد. این دسته معتقدند که پس از این تاریخ، جهت انتظارات تغییر خواهد کرد و دلار راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که گروهی در بازار اعتقاد دارند که پس اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و باز شدن سوئیفت،‌ تاریخ انقضای دلالان ارزی سررسیده و بازار دیگر توان ثبت نوسانات افزایشی را ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو