عصر بازار

ویژه‌نامه اقتصاد مقاومتی فصلنامه روند منتشر شد

عصر اعتبار- ویژه‌نامه شماره ۷۱ فصلنامه روند در دومین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری با موضوع اقتصاد مقاومتی و مقالاتی از برخی صاحبنظران این حوزه، منتشر شد.

ویژه‌نامه اقتصاد مقاومتی فصلنامه روند منتشر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در پایان بهمن‌ماه 1392 و ابلاغیه‌های بعدی ریاست محترم جمهوری و معاون اول محترم رئیس جمهوری، فصل جدیدی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در تمام دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله بانک مرکزی آغاز شد. بانک مرکزی در نخستین گام از اجرای سیاست‌های مزبور، "کمیته اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پولی و بانکی" را با حضور اعضای هیات عامل این بانک و نمایندگانی از بانک‌های دولتی و غیردولتی، تشکیل داد. این کمیته با مطالعات گسترده و تبیین دقیق مفاهیم و ابعاد موضوع، چارچوب نظری تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه تخصصی امور پولی و بانکی را ترسیم کرد. از آن پس تاکنون رویکردها و تصمیمات اتخاذ شده از سوی این بانک در چارچوب اهداف و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته که پیگیری این سیاست‌ها، دستاوردهای قابل توجهی برای اقتصاد ایران در این دوره زمانی به همراه داشته است. در این خصوص می‌توان به مواردی از قبیل کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم، برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز، بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی اقتصاد از طریق افزایش تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، افزایش شفافیت عملیات بانکی و سالم‌سازی آن و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف بانکی اشاره کرد. همچنین با تشکیل "ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی" در دوره جدید از اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، با تاکید بر اصول پنج‌گانه "عدالت بنیانی"، "مردمی بودن"، "دانش بنیانی"، "درونزایی" و "برونگرایی" یازده برنامه ملی به همراه چندین طرح و پروژه برای تحقق اهداف تعیین شده در سیاست‌های ابلاغی تدوین شد. لیکن متعاقباً و به دلیل نقش و جایگاه نظام بانکی در تامین مالی اقتصاد و لزوم رعایت هماهنگی در سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه‌های پولی، ارزی و اعتباری، پیشنهاد تصویب برنامه ملی دوازدهم با عنوان " برنامه ملی سیاست‌های پولی و ارزی" از سوی این بانک به ستاد ارائه و تصویب شد. برنامه مزبور شامل دو طرح "ارتقای کارایی، شفافیت و نظارت در بازار پول" و "تنظیم سیاست‌های ارزی سازگار با اقتضائات اقتصاد مقاومتی" است. همچنین، ذیل این دو طرح پروژه‌هایی در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی، نظارتی و سامانه‌های الکترونیکی پیش‌بینی شده است که در چارچوب وظایف بخش‌های مختلف بانک در دست اقدام می‌باشد.
    بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شبکه بانکی کشور که طی سال‌‌های گذشته در خط مقدم جنگ اقتصادی و در مرکز تحریم‌های ظالمانه دشمنان کشور فعالیت کرده‌اند، به خوبی بر اهمیت و نقش تعیین‌کننده اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور واقف هستند. لازم به تاکید است که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مختص به زمان تحریم نبوده و در دوره پساتحریم نیز مبنای عمل خواهند بود و در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمامی مساعی خود را برای اجرای هرچه بهتر و شایسته‌تر سیاست‌ها و برنامه‌های خود با الهام از رویکرد اقتصاد مقاومتی به کار خواهد بست.

    برای دسترسی به متن فصلنامه اینجا کلیک کنید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو