عصر بازار

صندوق ثروت ملی نروژ، اوراق قرضه دولت ایران را می‌خرد

سرمایه‌گذاری ثروتمندترین صندوق ارزی جهان در ایران

عصر اعتبار- در پی لغو نزدیک به یک دهه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، نروژ صندوق ثروت ملی ۸۱۰ میلیارد دلاری خود را به روی اوراق قرضه دولتی ایران بازگشایی می‌کند.

سرمایه‌گذاری ثروتمندترین صندوق ارزی جهان در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، بر اساس اعلامیه وزارت دارایی نروژ در اسلو، این کشور به عنوان بخشی از ممنوعیت تجارت، از ژانویه 2014 سرمایه‌گذاری روی اوراق قرضه ایران را تحریم کرده بود. تحریم‌هایی که در حال حاضر تنها علیه سوریه و کره‌شمالی برقرار است و در پی عملی شدن برجام، این ممنوعیت علیه ایران برداشته شده است.

    نروژ اعلام کرد: «به عنوان بخشی از این تسهیل، ممنوعیت خرید اوراق قرضه دولت ایران دیگر وجود نخواهد داشت.»

    ایران برای بزرگترین صندوق ثروت دنیا یک انتخاب ایده‌آل خواهد بود؛ چراکه این قدرت کشور در بازارهای نوظهور در حال گسترش است. اقتصاد ایران سریع‌تر از هر کشوری در خاورمیانه در حال رشد بوده و اوراق قرضه این کشور دو برابر روسیه و ترکیه پرداخت می‌کند. بازده این اوراق در اوراق بهادار کوتاه مدت فروخته شده توسط دولت و وام‌دهندگان خصوصی ایران بیش از 20 درصد بوده و ارزشی در حدود 4.5 میلیارد دلار داشته است.

    در پی نزدیک‌تر شدن ایران به رتبه اعتباری امن که اجازه صدور اوراق قرضه اروپایی را به این کشور خواهد داد، جذابیت بازار بدهی ایران احتمالا افزایش خواهد یافت.
    لاین آلت‌وت سخنگوی وزارت دارایی نروژ اعلام کرد: «صندوق ثروت نروژ در مورد سرمایه‌گذاری در بازارهای جداگانه در ایران اظهار نظری نکرده است.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی